واردات يك ميليون ۶۰۰ هزار تن روغن در سال گذشته

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۱:۰۲:۲۵
کد خبر: ۳۱۶۳۸۶

رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي ايران گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه وزارت جهاد كشاورزي از قبل انجام داده در سال جاري ۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفي از محل استحصال دانه‌هاي روغني داخلي يا دانه‌هاي روغني وارداتي تامين خواهد شد. عليرضا شريفي، رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با ميزان توليد روغن در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود يك ميليون و ۹۸۱ هزار و ۸۸۰ تن انواع روغن نباتي در كشور توليد شده كه نسبت به سال ماقبل آن يعني سال ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد افزايش توليد داشته ايم.

رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي ايران گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه وزارت جهاد كشاورزي از قبل انجام داده در سال جاري ۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفي از محل استحصال دانه‌هاي روغني داخلي يا دانه‌هاي روغني وارداتي تامين خواهد شد. عليرضا شريفي، رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با ميزان توليد روغن در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود يك ميليون و ۹۸۱ هزار و ۸۸۰ تن انواع روغن نباتي در كشور توليد شده كه نسبت به سال ماقبل آن يعني سال ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد افزايش توليد داشته ايم. او در مورد واردات روغن نيز گفت: در بخش روغن استحصالي از دانه‌هاي روغني نيز در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن روغن آفتابگردان، ۵۲۰ هزار تن روغن پالم، ۲۴۶ هزار تن روغن خام سويا و به مقدار كمي حدود ۴۰ هزار تن روغن كانولا وارد شد كه در مجموع واردات روغن خام در سال گذشته كمي بيش از يك ميليون ۶۰۰ هزار تن بوده و مابقي روغن‌ها هم از محل استحصال دانه‌هاي روغني داخلي و دانه‌هاي روغني وارداتي تامين شده است. شريفي ادامه داد: در سال جاري هم بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه وزارت جهاد كشاورزي از قبل داشته۶۰۰ هزار تن روغن خام مصرفي از محل استحصال دانه‌هاي روغني داخلي يا دانه‌هاي روغني واردتي تامين خواهد شد.  او در مورد چالش‌هاي اين حوزه تصريح كرد: يكي از چالش‌هاي ما بحث مربوط به سود بازرگاني سه اول سال گذشته است كه ما با اعتماد به مصوبه دولت و معاون اول رييس‌جمهور در خصوص معافيت عوارض ۶ درصدي واردكنندگان روغن خام واردات را انجام داديم اما پس از يك سال مجلس به دولت اعلام كرده است كه نبايد معافيت بازرگاني را عطف به ماسبق كنند. شريفي خاطرنشان كرد: هر چند قرار بر اين بود تا بر اساس مصوبات سال‌هاي گذشته قيمت‌هاي مصوب كميته ارزي وزارت كشاورزي مبناي نرخ گذاري گمركات باشد و قيمت‌هاي ثبت سفارش معيار اصلي كالاهاي اساسي باشند اما در اين بخش هم با چالش روبرو شده ايم. او ادامه داد: در سال گذشته در خروجي مكاتبات بين گمركات و وزارت كشاورزي مشكلاتي ايجاد شد و همچنان گمركات مردد هستند كه آيا مباني خود را معيار قرار دهند يا ثبت سفارش‌ها معيار باشد پس از آن اعلام شد مشخص نيست تاريخ دريافت ثبت سفارش معيار قرار گيرد يا تاريخ آخرين ويرايش قبل از اظهارنامه و در حال حاضر چهار ماه است كه اين مساله هنوز حل نشده و زارت جهاد كشاورزي آن را تاييد نكرده است و گمركات هم پرونده‌هاي زيادي را بر اساس بيش بود و نزول ارزش براي واردكنندگان روغن تشكيل داده‌اند.

شريفي در ادامه گفت: اين در حالي است كه اگر ركوردهاي شركت‌هاي واردكننده روغن از سوي گمركات مخدوش شود از مزيت‌هايي كه براي شركت‌هاي معتبر اعطاء مي‌شد هم محروم مي‌شوند. او خاطرنشان كرد: تاكنون ۱۰۰ درصد ارز روغن‌هاي خام وارداتي بر مبناي نرخ ارز ترجيحي يعني دلار ۲۸۵۰۰ توماني تامين مي‌شدند كه به دليل اينكه سياست‌ها يكنواخت بودند مشكلي هم ايجاد نشد، به عنوان مثال؛ دوره انتظار تخصيص ارز حدود پنج تا شش ماه بود كه تغييري هم نكرده است، البته اخيرا زمزمه‌هايي در مورد ارز تركيبي مطرح شده كه مثلا ۲۰ درصد آن ارز نيمايي و ۸۰ درصد ديگر ارز ترجيحي ۲۸۵۰۰ توماني باشد كه هنوز نهايي نشده است.  شريفي در مورد معطلي روغن‌ها در گمركات و احتمال فاسد شدن آنها نيز تصريح كرد: هيچ واردكننده روغن خامي تمايل به دير ترخيص كردن روغن خام ندارد، به دليل اينكه ترخيص نقطه آغازين فرايند تخصيص ارز است، البته ممكن است به دليل مسائل بهداشتي تعويق‌هايي باشد اما پس از آزمايش آن هم در موارد نادر روغن‌ها ترخيص مي‌شوند. رييس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي ايران افزود: بخش خصوصي روغني كه داراي مشكل باشد را وارد نمي‌كند و تمامي اين روغن‌ها از استانداردهاي لازم و حداقلي برخوردار هستند و روغني كه در ايران توليد مي‌شود، بهترين روغن جهان است و خبري هم كه در مورد فاسد شدن روغن‌ها منشتر شده بود به ميزان اندكي بود كه از سوي دولت وارد شده بود كه مصرف هم نشده بودند و به فروشنده عودت داده شد و امروز هيچ روغن مشكل داري در قفسه‌هاي فروشگاه‌ها وجود ندارد.

ارسال نظر