وصول ۱۹۵ همت ماليات در بهار ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۲۲:۳۴
کد خبر: ۳۱۶۷۵۷

ايرنا نوشت: دولت سيزدهم بر پايدارسازي منابع بودجه عمومي تاكيد ويژه‌اي داشت و در مدت سه سال از فعاليت اين دولت شاهد رشد درآمدهاي مالياتي و گمركي هستيم كه بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، متوسط رشد درآمدهاي مالياتي و گمركي در دولت سيزدهم به ۶۱ درصد و نسبت درآمدهاي مالياتي به منابع بودجه عمومي به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسيده است.

ايرنا نوشت: دولت سيزدهم بر پايدارسازي منابع بودجه عمومي تاكيد ويژه‌اي داشت و در مدت سه سال از فعاليت اين دولت شاهد رشد درآمدهاي مالياتي و گمركي هستيم كه بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، متوسط رشد درآمدهاي مالياتي و گمركي در دولت سيزدهم به ۶۱ درصد و نسبت درآمدهاي مالياتي به منابع بودجه عمومي به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسيده است. متوسط رشد درآمدهاي مالياتي و گمركي از ۲۰ درصد در سال‌هاي ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ۶۱ درصد در سال‌هاي ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رسيد كه در نتيجه آن (همزمان با رشد اقتصادي بالاي ۵ درصد) نسبت درآمدهاي مالياتي به منابع بودجه عمومي از ۳۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسيد. همچنين سهم درآمدهاي پايدار بودجه از ۴۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۵۹.۴ درصد در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ افزايش يافته است. دولت سيزدهم ماليات ستاني عادلانه را در دستور كار قرار داد، در همين راستا از تحقق درآمدهاي مالياتي از رقم مصوب در قانون بودجه پيشي گرفت؛ بر اساس گزارش سازمان امور مالياتي كشور، در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۶ هزار ميليارد تومان در منابع ماليات‌هاي مستقيم و كالاها و خدمات وصول شد كه نسبت به سال ۱۳۹۹ به ميزان ۵۹ درصد رشد و نسبت به مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۳ درصد تحقق داشت.

وصولي‌هاي سازمان امور مالياتي در سال ۱۴۰۱ نشان مي‌دهد كه ۴۷۲ هزار ميليارد تومان درآمدهاي مالياتي در منابع ماليات‌هاي مستقيم و كالاها و خدمات با رشد ۵۴ درصدي نسبت به سال ۱۴۰۰ و تحقق ۱۰۴ درصدي نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بود كه مقايسه اين آمار با روند چند سال گذشته حاكي از عملكرد درخشان نظام مالياتي در تحقق اين درآمدها دارد. افزايش درآمدهاي مالياتي در سال ۱۴۰۲ نيز نشان مي‌دهد كه بيش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ ميليارد تومان درآمد مالياتي وصول شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۴۷۲ هزار ميليارد تومان) رشد ۷۱ درصدي و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدي را نشان مي‌دهد. طبق آخرين گزارش سازمان مالياتي، ماليات‌هاي وصولي تا پايان خرداد ماه امسال ۱۹۵ هزار ميليارد تومان ماليات بوده است كه از اين رقم ۸۱ هزار ميليارد تومان سهم ماليات اشخاص حقوقي و ۳۱ هزار ميليارد تومان ماليات بردرآمد بوده است. بر اساس اين گزارش، تا پايان خردادماه ۸۱ هزار و ۲۸۵ ميليارد تومان ماليات از محل ماليات اشخاص حقوقي، ۳۱ هزار و ۳۰۴ ميليارد تومان از محل ماليات بر درآمد و ۵ هزار و ۵۷۱ ميليارد تومان ماليات از محل ماليات بر ثروت وصول شده است كه مجموع ماليات‌هاي وصولي در بخش ماليات‌هاي مستقيم را به ۱۱۸ هزار و ۱۶۱ ميليارد تومان مي‌رساند. بر اساس اين گزارش، در بخش درآمدها، ماليات حقوق كاركنان بخش عمومي ۷ هزار و ۸۲۶ ميليارد تومان و ماليات حقوق كاركنان بخش خصوصي نيز ۱۳ هزار و ۵۸۶ ميليارد تومان ثبت شده است. همچنين ماليات مشاغل در بازه سه ماهه امسال ۸ هزار و ۱۰۱ ميليارد تومان گزارش شده است. گزارش‌هاي سازمان امور مالياتي نشانگر رشد درآمدهاي مالياتي است كه از مهم‌ترين منابع درآمد پايدار دولت است. تاكيد بر هوشمندسازي نظام مالياتي در راستاي شفافيت و دريافت اطلاعات دقيق از درآمدها بر كسب ماليات يكي از مهم‌ترين اقداماتي بود كه صورت گرفت.

ارسال نظر