اشتياق عربستان براي همكاري اقتصادي با ايران

۱۴۰۳/۰۵/۰۲ - ۰۱:۲۲:۳۱
کد خبر: ۳۱۷۱۲۷

معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه از اشتياق عربستان براي همكاري اقتصادي با ايران خبر داد و گفت كه كميسيون مشترك اقتصادي ايران و عربستان به زودي برگزار خواهد شد.

معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه از اشتياق عربستان براي همكاري اقتصادي با ايران خبر داد و گفت كه كميسيون مشترك اقتصادي ايران و عربستان به زودي برگزار خواهد شد. «مهدي صفري» در نشست خبري ديروز (دوشنبه)  ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه كه به ارايه گزارش عملكرد دستگاه سياست خارجي پرداخته شد، با اشاره به وظايف اين معاونت گفت: معاونت اقتصادي سه سال نيست كه فعاليت مي‌كند؛ بلكه از همان سال‌هاي ابتدايي انقلاب اين قسمت با اسم‌هاي مختلف در وزارت خارجه فعاليت مي‌كرده است. صفري در تشريح فعاليت اين معاونت گفت: ايجاد درآمدزايي ارزي براي كشور، ايجاد شغل، افزايش و تسهيل تبادلات تجاري كشور در حوزه اقتصادي و... از جمله اهداف معاونت ديپلماسي اقتصادي بوده است. اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران همچنين با اشاره به اقدامات معاونت ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه در موضوع انتقال تكنولوژي به داخل كشور، جذب سرمايه‌گذاري خارجي و تنوع‌بخشي به واردات كشور گفت: يكي از مسائل مهم موضوع ترانزيت و كريدورهايي مثل كريدور شمال _ جنوب، چابهار و ... است كه در اين معاونت به آن توجه شده است. صفري همچنين گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ ميليون تن ترانزيت داشتيم كه حدود ۱/۷ ميليارد دلار براي كشور درآمدزايي داشته و پيش‌بيني مي‌كنيم كه مقدار ترانزيت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ ميليون تن برسد. وي با اشاره به حركت قطار ايران به چين گفت: اين موضوع در چارچوب اجراي قرارداد ۲۵ ساله بين ايران و چين انجام شده است و براساس توافق انجام شده ميزان تعرفه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين منظور در چهار كشور ايران، قزاقستان، تركمنستان و چين يكسان خواهد بود. هفته گذشته نيز حركت قطار چين به ايران آغاز شد. صفري در پاسخ به سوالي با اشاره به سفر اخير خود به عربستان گفت: از وزير سرمايه‌گذاري عربستان براي سفر به ايران براي بازديد از تكنولوژي‌هاي نوين كشورمان دعوت كرديم. وي همچنين با بيان اينكه به زودي كميسيون مشترك اقتصادي ايران و عربستان برگزار مي‌شود و با ارايه گزارشي از ديدارش با مقامات عربستان در جريان اين سفر تاكيد كرد: عربستان مشتاق همكاري با ايران در حوزه اقتصادي و بازرگاني است. صفري، سفر انجام شده به عربستان در حوزه مسائل اقتصادي را يك خط‌شكني عنوان كرد و گفت: همانطور كه اشاره كردم در عرض ۲ الي سه ماه آينده نشست كميسيون مشترك اقتصادي ۲ كشور برگزار خواهد شد.
وي گفت: ان‌شاءالله در سطح سران ۲ كشور نيز بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام مي‌شود ملاقات و رايزني مي‌شود و در آن ديدار نيز در مورد گسترش همكاري‌هاي ۲ كشور در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي رايزني و گفت‌وگو انجام مي‌شود. صفري در ادامه در بخشي از پاسخ خود در ارتباط با سوالي پيرامون موضوع FATF گفت: اگر همين امروز كه يكي دو مورد از موارد مربوط به FATF بيشتر نمانده، يس (بله) بگوييم، روند مربوط به آن حدود 2 سال طول مي‌كشد . من مي‌گويم نمي‌توانيم صبر كنيم تا به آن نتيجه برسيم البته خواست ما هست ولي بايد به تلاش خود ادامه دهيم تا از اين مسائل ماكسيموم بهره را ببريم. وي با بيان اينكه برخي از بانك‌هاي مركزي كشورها را توجيه كرده‌ايم و آنها را نسبت به اقدامات ايران آشنا كرده‌ايم، گفت: در جلسه اخيري كه در قزاقستان در ارتباط با موضوع FATF برگزار شد آقاي خاني از وزارت اقتصاد و دارايي گزارشي كه دادند در جايگاه ايران، بسيار موثر بود.

ارسال نظر