وزیر صمت دولت پزشکیان کیست؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۳ - ۲۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۷۲۷۸
وزیر صمت دولت پزشکیان کیست؟

با توجه به نزدیک شدن زمان تشکیل کابینه دولت چهاردهم، اینکه چه کسی گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، یکی از بحث‌های محافل اقتصادی است؛ باید دید وزیر دولت جدید چگونه می‌تواند راهگشای تحول و توسعه بخش صنعت باشد.

با توجه به نزدیک شدن زمان تشکیل کابینه دولت چهاردهم، اینکه چه کسی گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، یکی از بحث‌های محافل اقتصادی است؛ باید دید وزیر دولت جدید چگونه می‌تواند راهگشای تحول و توسعه بخش صنعت باشد.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر مهمترین دغدغه کشور در بخش تولید حرکت در مسیر صادرات بوده است؛ اما جزئیات دستاوردها نشان می‌دهد که این‌امر نه‌تنها چندان آنطور که باید محقق نشده که در بسیاری از صنایع، کاهش صادرات هم دیده می‌شود؛ چرا که مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای نبوده که تولیدکنندگان را به سمت رقابت‌پذیری سوق دهد.

در این رابطه، برخی کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل عدم تحقق چشم انداز تولید صادراتی، نداشتن برنامه راهبردی بوده است.

بر اساس اینکه به‌زودی دولت چهاردهم باید وزیر آینده این حوزه را معرفی کند و از طرف دیگر، کارگروهی در ستاد راهبردی انتقال دولت سیزدهم برای شناسایی گزینه‌های اصلح تشکیل شده است، قصد داریم ویژگی‌های وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت دولت چهاردهم را بررسی کنیم.

در این رابطه، سعید باستانی - سخنگوی سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوازدهم- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزیر صمت دولت چهاردهم باید پنج برنامه راهبردی داشته باشد، اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت در چند دهه اخیر طولِ عمر کم فعالیت وزرا بوده است؛ وزرای صنعت در دولت‌های گذشته، حدود دو سال بیشتر در این سمت نبوده‌اند؛ بنابراین چنانچه برنامه‌ای هم داشتند، فرصت اجرا و محقق کردن آن را نیافته‌اند. این درحالیست که وزرای سابق، اولویت‌بندی هم نداشتند و در حقیقت درگیر مسائل روزمره می‌شدند؛ از همین روی، در این دوره اگر قرار است که در حوزه صنعت کشور و این وزارتخانه کلیدی، تغییر ایجاد شود، بایستی بر مسائل اصلی تمرکز شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه نخستین اولویت برای وزیر صمت باید اصلاح ساختار وزارتخانه باشد، افزود: در گام نخست باید ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی به درستی انجام شود. در شرایط کنونی این دو وزارتخانه در کنار هم چیده شده‌اند اما ادغام نیستند. دومین گام این است که انواع اتاق‌های بازرگانی، اتاق اصناف و... هویت‌بخشی شوند. همچنین امور مربوط به هر صنف به خودشان واگذار شود و وزارتخانه نقش رگولاتوری و نظارت داشته باشد.

دولت، عاملیت خود در خودروسازان را واگذار کند

باستانی سومین گام را تغییر شرایط و ماهیت صنعت خودرو دانسته و گفت: دولت باید عاملیت خود در خودروسازان را واگذار کند؛ از این روی، یا باید سهام خودروسازان را واگذار کند یا نقش خود را به اندازه سهامی که دارد محدود کند؛ به عبارت دیگر در انتخاب مدیران خودروسازان دخالت نکند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: گام چهارم فعال‌سازی پیشران‌های صنعتی است؛ در کشور ما در حوزه لوازم خانگی، تولید موتورسیکلت و ... تعداد زیادی شرکت وجود دارد، اما محصول زیادی تولید نمی‌شود؛ بنابراین هزینه سربار بسیار بالاست. این موضوع برای سایر تولیدات صنعتی هم وجود دارد. برای نمونه در صنعت فولاد یک شرکت چینی ۲۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند، در حالی که در ایران ده‌ها شرکت به اندازه یک شرکت چینی فولاد تولید نمی‌کنند؛ بنابراین تعریف پیشران‌های صنعتی، ضرورت دارد.
باستانی ادامه داد: گام پنجم این است که مدل تامین مالی برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی تعریف شود؛ چنانچه منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها به صورت پایدار تعریف شود، این منابع در میان‌مدت، قطعا منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد شد؛ در حقیقت، ارزش افزوده‌ آن به کشور باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: چنانچه دولت چهاردهم این پنج مورد را طی دو سال اول وزارت صنعت اجرا شود، بطور قطع تحول جدی در صنعت کشور رخ خواهد داد.

گفتنی است؛ طی یک هفته اخیر، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره‌ وزیر صمت دولت چهاردهم مطرح شده و گزینه‌های پیشنهادی هم به گوش می‌رسد؛ اما نکته مهم این است که مسعود پزشکیان، در مناظره‌های انتخاباتی خود، تاکید کرده بود که از متخصصان و افرادی که دارای برنامه باشند، برای وزارت صمت دعوت خواهد کرد؛ از همین روی، هر متخصص حوزه صنعتی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی وزارت باشد.

ارسال نظر