علائم گرمازدگی را بشناسیم و جدی بگیریم!

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۱۷:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۷۴۴۵
علائم گرمازدگی را بشناسیم و جدی بگیریم!

گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و با اینکه در اکثر موارد، عارضه‌ خفیفی به شمار می‌رود اما عدم رسیدگی به آن می‌تواند حتی موجب مرگ شود. پس بهتر است علائم گرمازدگی را بشناسیم تا برای درمان به موقع اقدام کنیم.

اقتصادنیوز نوشت: این روزها ایرانیان در بیشتر نقاط کشور، تابستان داغی را تجربه می کنند. هوای گرم و داغ حتی در نخستین ساعات اولیه روز هم سایه بر شهرها گسترانده و سایه های درختان هم چاره کار نیستند. یکی از خطراتی که این روزها در کمین افراد قرار دارد و ممکن است علائم آن را کمتر مشاهده کنند، گرمازدگی ست.

خطر گرمازدگی با افزایش دمای هوا بیشتر می شود و این مشکل باید به سرعت شناسایی و تحت درمان قرار گیرد چون می‌تواند عواقب خطرناکی برای سلامتی در پی داشته باشد.به گزارش اقتصادنیوز، افراد کهنسال، نوزادان و افرادی که نوع خاصی از داروها را مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند.

گرمازدگی چگونه بروز می کند؟گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌های ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می‌افتد، این حالت در نتیجه قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی، بیش از حد و به طور کنترل نشده و در صورتی که فرد برای کاهش دمای بدن به اندازه کافی عرق نکند، بروز می‌کند.

عوامل خطر برای گرمازدگیبه گزارش اقتصادنیوز و بر اساس مطلبی که ایرنا منتشر کرده است، گرمازدگی به شدت با دمای هوا مرتبط است. میزان گرمایی را که شما احساس می کنید اگر بالا باشد، ابتدای هشدار گرمازدگی است. رطوبت نسبی ۶۰٪ یا بیشتر باعث تبخیر عرق می شود که مانع توانایی بدن در خنک کردن خودش می شود.

افزایش دمای هسته مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد و بیشتر، تغییر حالت‌های روحی مانند آشفتگی، بی قراری، گیجی، تحریک پذیری، تشنج و کما، تغییر در عادت عرق کردن پوست، خشک شدن پوست، تهوع و استفراغ، قرمزی پوست، تنفس سریع (نفس نفس زدن)، افزایش ضربان قلب و سردرد، از جمله شاخص‌ترین علائم گرمازدگی است.

این علامت ها را جدی بگیریدبه گزارش اقتصادنیوز، رفتارهای عجیب، سرگیجه، منگی و خستگی غیرعادی در گرمای زیاد از علائم هشداردهنده گرمازدگی هستند. بنابراین لازم است با مشاهده این علائم با اورژانس تماس بگیرید و فرد گرمازده را خنک نگه دارید. بهتر است بدن وی را با یخ یا آب خنک مرطوب و خنک کنید.

ارسال نظر