امكان قانوني فروش طلا در فضاي مجازي فراهم شد

۱۴۰۳/۰۵/۰۹ - ۰۱:۳۹:۰۵
کد خبر: ۳۱۷۶۵۱

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سامانه هوشمند معاملات طلا و فلزات گرانبها براي جلوگيري از خالي فروشي طلا توسط سكوهاي فروش طلا در بستر فضاي مجازي ايجاد شد. 

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سامانه هوشمند معاملات طلا و فلزات گرانبها براي جلوگيري از خالي فروشي طلا توسط سكوهاي فروش طلا در بستر فضاي مجازي ايجاد شد. 

به گزارش خبرگزاري تسنيم علي شاه‌ميرزايي معاون وزير صمت ديروز در مراسم رونمايي از «سامانه هوشمند معاملات و انبارداري فلزات گرانبها اولين شركت پذيرش شده در سند باكس تخصصي تجارت الكترونيكي»، اظهار داشت: در گذشته و در دولت‌هاي قبل بارها مشاهده شده است كه عرضه طلا و فلزات گرانبها در بستر تجارت الكترونيكي با مشكلات متعدد و خالي فروشي مواجه بوديم.

وي افزود: برخي سامانه‌ها بدون داشتن اعتبار، فروش طلا مي‌كردند كه كه اين امر منجر به ورود خسارت به خريداران مي‌شد.

معاون وزير صمت ادامه داد: از جمله اين موارد نيز مي‌توان به سكه ثامن اشاره كرد و مشكلاتي كه براي مردم اين پلتفرم عرضه كننده طلا به وجود آورد. بنابراين با توجه به مسائل پيش آمده تصميم گرفته شد كه عرضه طلا و فلزات گرانبها در بستر مجازي ممنوع شود.

وي افزود: اما دو سال قبل تصميم‌گيري شد كه عرضه طلا و فلزات گرانبها در بستر مجازي انجام شود. در واقع مطرح شد كه براي جلوگيري از اتفاقاتي مثل كلاهبرداري سكه ثامن راهكار اين نيست كه جلوي اصل كار گرفته شود بلكه بايد عرضه را در بستر قانوني انجام داد.

شاه‌ميرزايي گفت: طلايي كه قرار است توسط پلتفرم عرضه شود در ابتدا در انباري مانند خزانه يا ترجيحا بانك نگهداري شود و ميزان و موجودي طلاي عرضه كننده پلتفرم نيز مشخص شود و ميزان آن علاوه بر اينكه توسط سكو به خريداران اعلام مي‌شود توسط يك شخص ثالث مانند مركز تجارت الكترونيكي يا بانك نيز اعلام شود.
وي گفت: در اين طرح بانك، طلاي و موجودي سكو يا همان پلتفرم عرضه كننده را نگهداري كند و معامله از طريق سكو با نظارت مركز توسعه تجارت الكترونيكي انجام مي‌شود.

معاون وزير صمت اظهار داشت: بنابراين با ايجاد سند باكس‌هاي تخصصي (محيط تنظيم گري) كه در حوزه تجارت الكترونيكي به مركز توسعه تجارت الكترونيكي واگذار شد مي‌توان تضمين كافي براي دارايي مردم ايجاد شود.

وي گفت: عرضه طلا و فلزات گرانبها در بستر مجازي خيلي وسيع است در واقع مي‌توان با كمك بخش خصوصي و سكوها مساله تبادلات مبتني بر طلا را در كشور توسعه يابد و اين بهترين كاري كه مي‌توان در حوزه مقابله با تورم و مقابله با ركود انجام داد. زيرا اگر فقط خلق پول داشته باشيم تورم ايجاد مي‌شود و اگر انقباضي عمل كنيم ركود ايجاد مي‌شود بنابراين راهي جز ايجاد اعتبارهاي مبتني بر كالا
 وجود ندارد.
وي افزود: در اين مدل خريد ضمن اينكه مردم مي‌توانند دارايي خود را انجام دهند بلكه خريدهاي روزانه خود را نيز انجام دهند لذا هم دارايي خود را تبديل به طلا مي‌كنند و با تورم ارزش دارايي آنها كاهش نمي‌يابد و هم اينكه خريدهاي روزانه خود را انجام مي‌دهند لذا اين روش بسيار براي اقتصاد مفيد است و ضمن اينكه تمام مباحث پولشويي و شفافيت اطلاعات نيز فراهم مي‌شود.

معاون وزير صمت اظهار داشت: دولت بدون كمك اين سكوها نمي‌تواند نه مي‌تواند شفافيت ايجاد كند و نه اعتبار خريد ايجاد كند. همچنين حل مشكل نگهداري طلا و عدم فروش عيارهاي تقلبي از ديگر ويژگي‌هاي اين انبارهاي هوشمند است.

وي افزود: ايجاد سند باكس‌هاي تخصصي باعث تضمين كافي براي حفظ دارايي‌هاي مردم مي‌شود. با خلق پول، تورم و با سياست‌هاي انقباضي ركود ايجاد مي‌شود بنابراين به نظر مي‌رسد براي رفع اين مشكلات راهي به جز ايجاد اعتبارهاي مبتني بر كالا وجود ندارد.

بنابراين گزارش عبدالرضا عسگرخاني مجري طرح خريد و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداري فلزات گرانبها، نيز در اين مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تسنيم درباره اينكه امكان فروش طلاي بدون اجرات يا به اصطلاح دست دوم نيز در اين سامانه ديده شده است يا خير گفت: طلاي كه در اين سامانه عرضه مي‌شود با عيار 750 (18 عيار) است كه در اوزان بالا به صورت شمش و در اوزان كم به صورت پلاك عرضه مي‌شود. وي افزد: محدوديتي براي معامله در وزن طلا وجود ندارد و به صورت يك دهم گرم، يك گرمي تا اوزان بالا به صورت قانوني قابل معامله است.

ارسال نظر