بهاي سكه و طلا بالا رفت اما حبابي در كار نبود

۱۴۰۳/۰۵/۱۳ - ۰۰:۳۰:۵۶
کد خبر: ۳۱۷۸۹۵

نايب رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات افزايشي نرخ ارز و از سوي ديگر افزايش ۴٧ دلاري قيمت جهاني طلا كه افزايش قيمت سكه و طلا در بازارهاي داخلي را به دنبال داشت، تاكيد كرد كه اين افزايش در پي تغييرات در پارامترهاي موثر بر بهاي سكه و طلا بوده است؛ چراكه حباب سكه به نسبت ابتداي هفته تغييري نداشته است.

نايب رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات افزايشي نرخ ارز و از سوي ديگر افزايش ۴٧ دلاري قيمت جهاني طلا كه افزايش قيمت سكه و طلا در بازارهاي داخلي را به دنبال داشت، تاكيد كرد كه اين افزايش در پي تغييرات در پارامترهاي موثر بر بهاي سكه و طلا بوده است؛ چراكه حباب سكه به نسبت ابتداي هفته تغييري نداشته است. محمد كشتي‌آراي در رابطه با وضعيت يك هفته اخير بازار سكه و طلا داخلي، اظهار كرد: در هفته‌اي كه گذشت، باتوجه به تحولات سياسي در سطح جهان و مسائل داخلي، قيمت جهاني طلا افزايش ۴٧ دلاري را تجربه كرده و هر اونس طلا به ٢۴٣٣ دلار رسيد.  نايب رييس سابق اتحاديه طلا و جواهر تهران، ادامه داد: از سوي ديگر نوسانات نرخ ارز در داخل به انضمام افزايش ۴٧ دلاري بهاي اونس جهاني طلا سبب شد كه قيمت سكه و طلا به نسبت ابتداي هفته با تغييرات افزايشي همراه باشد. اين كارشناس بازار سكه و طلا اعلام كرد: هر قطعه سكه تمام طرح جديد با يك ميليون و ۵۵٠ هزار تومان افزايش قيمت نسبت به ابتداي هفته در آخرين معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٢ ميليون و ٩٠٠ هزار تومان رسيد.

سكه تمام طرح قديم نيز با رشد يك ميليون توماني بها در پايان هفته به ٣٨ ميليون و ٧٠٠ هزار تومان افزايش بها داده است. در آخرين معاملات پاياني هفته، نيم سكه و ربع سكه نسبت به ابتداي هفته هر يك افزايش ٧۵٠ هزار توماني قيمت را تجربه كرده و به ترتيب نيم سكه ٢٣ ميليون و ۶٠٠ هزار تومان و ربع سكه ١۵ ميليون و ۶٠٠ هزار تومان تعيين قيمت شد. سكه‌هاي يك گرمي بانك مركزي نيز با ٣٠٠ هزار تومان افزايش بها نسبت به ابتداي هفته در آخرين معاملات روز پنجشنبه، هفت ميليون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شده است.  وي افزود: هر مثقال طلاي ١٧ عيار با افزايش ٨۴۵ هزار توماني نسبت به ابتداي هفته، به ١۵ ميليون و ۴۶۵ هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي ٢٨ عيار نيز با رشد ١٧٩ هزار توماني، سه ميليون و ۵٧٠ هزار تومان به ازاي هر گرم، مبناي معاملات طلا قرار گرفت. كشتي‌آراي در پايان در رابطه با آخرين وضعيت حباب سكه نيز گفت: افزايش قيمت سكه و طلا براساس پارامترهاي موثر (افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت طلاي جهاني) اتفاق افتاده و تنها هشت ميليون و ١٠٠ هزار تومان از قيمت هر سكه، حباب است. حباب سكه در اين هفته تغيير چنداني نداشته و همچنان در محدوده ٨.١ ميليون تومان قرار دارد.  همچنين يك كارشناس ارزي با بيان اينكه تاثير ترور اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس بر بازار ارز بيشتر از حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به بخش كنسولي ساختمان سفارت ايران در دمشق نخواهد بود، گفت: در آن ايام اتفاق خاصي در فضاي عمومي اقتصاد كشور و بازار ارز نيفتاد و با مديريت خوب بانك مركزي مخاطرات و التهابات برطرف و آرامش در بازار حفظ شد. حسن حسن‌خاني، كارشناس مسائل ارزي گفت: تاثير ترور اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس بر بازار ارز بيشتر از حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به بخش كنسولي ساختمان سفارت ايران در دمشق نخواهد بود.  وي ادامه داد: در آن ايام اتفاق خاصي در فضاي عمومي اقتصاد كشور و بازار ارز نيفتاد و با مديريت خوب بانك مركزي مخاطرات و التهابات برطرف و آرامش در بازار حفظ شد. حسن خاني با بيان اينكه با توجه به منابع و ذخاير خوب بانك مركزي به‌نظر مي‌رسد كه اتفاق خاصي در بازار ارز نيفتد گفت: بازار ارز در شرايط كنوني با مديريت مناسب و خوب بانك مركزي در حال فعاليت است و هيچ چيز اين بازار را تهديد نمي‌كند. اين تحليلگر مسائل اقتصادي افزود: در شرايط كنوني جاي نگراني وجود ندارد و بانك مركزي توان مديريت تلاطمات و جلوگيري از التهابات ناشي از اتفاقات سياسي را خواهد داشت. وي گفت: شواهدي از جنگ فراگير و درگيري بلندمدت ميان ايران و رژيم صهيونيستي وجود ندارد و اين رژيم حتي با پشتيباني امريكا و برخي كشورهاي اروپايي نيز توان جنگ با ايران و جبهه مقاومت را نخواهد داشت.

 

طلاي جهاني آماده پرواز شد

قيمت طلاي جهاني روز جمعه به دليل تقاضاي امن و چشم‌انداز كاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر تقويت شد و در حالي كه فعالان بازار منتظر داده‌هاي حقوق و دستمزد ايالات‌متحده بودند، براي افزايش هفتگي آماده شد. طلا ۰.۴ درصد افزايش يافت و به ۲۴۵۵ دلار و ۳۶ سنت درهر اونس رسيد كه تنها ۲۸ دلار از ركورد ۲۴۸۳ دلار و ۶۰ سنت در جولاي فاصله داشت. قيمت‌ها در هفته حدود سه درصد افزايش يافته است. قيمت طلاي امريكا با ۰.۸ درصد افزايش به ۲۴۹۹ دلار و ۵۰ سنت رسيد. سرمايه‌گذاران گزارش حقوق‌ودستمزد ايالات‌متحده را كه منتشر مي‌شود براي نشانه‌هاي بيشتر در مسير سياست پولي زير نظر خواهند داشت. جروم پاول، رييس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت كه اگر اقتصاد ايالات‌متحده مسير مورد انتظار خود را دنبال كند، ممكن است نرخ بهره در ماه سپتامبر كاهش يابد. طبق ابزار FedWatch، شرط‌بندي معامله‌گران براي كاهش نرخ ۵۰ واحدي در سپتامبر از ۱۱.۸ درصد در اوايل اين هفته به ۲۹.۵ درصد افزايش يافت. آجي كديا، مدير شركت Kedia Commodities در بمبئي گفت اگر شاهد تشديد تنش‌هاي ژئوپليتيكي باشيم، قيمت طلا مي‌تواند از مرز ۲۵۰۰ دلار امريكا عبور كند. اگر قيمت‌ها از سطح ۲۵۲۰ دلار امريكا عبور كنند، هدف فني بعدي ۲۵۷۰ دلار امريكا است. شمش به عنوان پوششي در برابر ريسك‌هاي ژئوپليتيكي و اقتصادي در نظر گرفته مي‌شود و نرخ‌هاي پايين‌تر هزينه فرصت نگهداري دارايي را كاهش مي‌دهد. ايپ جان رانگ، استراتژيست بازار IG گفت كه هجوم براي دارايي‌هاي امن به برخي از جريان‌هاي خالص به سمت طلا در بحبوحه محيط ريسك گسترده‌تر كمك كرد. سهام آسيايي و بازده خزانه داري ايالات متحده پس از ضعيف‌تر از حد انتظار داده‌هاي كارخانه‌هاي ايالات‌متحده كه ترس از بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادي را برانگيخت، كاهش يافت.

ارسال نظر