سقوط قيمت نفت به كف ۷ ماهه

۱۴۰۳/۰۵/۱۴ - ۰۰:۲۸:۱۵
کد خبر: ۳۱۷۹۸۹

قيمت نفت تحت تاثير نگراني‌ها نسبت به تقاضا براي سوخت در دو اقتصاد بزرگ جهان كه ريسك ژئوپليتيكي تشديد شده را تحت الشعاع قرار داد، به پايين‌ترين حد خود در ۷ ماه گذشته سقوط كرد. بهاي معاملات نفت برنت در روز جمعه، ۲ دلار و ۷۱ سنت معادل ۳.۴۱ درصد كاهش يافت و در ۷۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشكه بسته شد.

قيمت نفت تحت تاثير نگراني‌ها نسبت به تقاضا براي سوخت در دو اقتصاد بزرگ جهان كه ريسك ژئوپليتيكي تشديد شده را تحت الشعاع قرار داد، به پايين‌ترين حد خود در ۷ ماه گذشته سقوط كرد. بهاي معاملات نفت برنت در روز جمعه، ۲ دلار و ۷۱ سنت معادل ۳.۴۱ درصد كاهش يافت و در ۷۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲ دلار و ۷۹ سنت معادل ۳.۶۶ درصد كاهش، در ۷۳ دلار و ۵۲ سنت در هر بشكه بسته شد. هر دو شاخص در مقطعي از معاملات روز جمعه، بيش از ۳ دلار در هر بشكه سقوط كرده بودند.

قيمت نفت، چهارمين كاهش هفتگي خود را به ثبت رساند كه طولاني‌ترين روند كاهشي از دسامبر بود و تحت تاثير نگراني‌ها نسبت به تقاضاي ضعيف در چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان است و امريكا كه بزرگ‌ترين مصرف كننده اين كالا در جهان است، روي داد. رشد اشتغال در امريكا در جولای، بيش از حد انتظار كاهش يافت و بيكاري به ۴.۳ درصد افزايش يافت كه از افزايش ترس از ركود احتمالي حكايت دارد. تيم اشنايدر، اقتصاددان ارشد شركت ماتادور اكونوميكس در اين باره گفت: شايد به مدت يك يا دو روز، از يك بازار مبتني بر تقاضا به بازار متاثر از فضاي ژئوپليتيكي منتقل شديم و پس از آن كاملا از تمام اين داده‌هاي اقتصادي غافل شديم. داده‌هاي اقتصادي چين كه واردكننده بزرگ نفت است و بررسي‌ها، نشان داد فعاليت‌هاي توليدي ضعيف‌تر در آسيا، اروپا و امريكا، خطر بهبود ضعيف اقتصاد جهاني را افزايش داده و به نوبه خود، بر مصرف نفت تاثير منفي مي‌گذارد. كاهش فعاليت‌هاي توليدي در چين نيز رشد قيمت‌ها را محدود كرد و پس از آنكه داده‌هاي ژوئن نشان داد واردات و فعاليت پالايشگاه‌ها نسبت به سال گذشته، كمتر شده است، به نگراني‌ها درباره رشد تقاضا افزود.

داده‌هاي بخش تحقيقات نفتي شركت LSEG نشان داد واردات نفت خام به آسيا در جولای، به پايين‌ترين ميزان در دو سال گذشته كاهش يافت كه ناشي از تقاضاي ضعيف در چين و هند بود. در اين بين، نظرسنجي ماهانه رويترز نشان داد توليد نفت اوپك در جولای افزايش يافته است و بهبود عرضه عربستان سعودي و افزايش اندك عرضه در كشورهاي ديگر، تاثير محدوديت عرضه داوطلبانه ساير اعضاي اين گروه و اتحاد اوپك پلاس را تا حدودي جبران كرده است. طبق اطلاعات منابع صنعتي و داده‌هاي كشتيراني، اوپك در ماه ميلادي گذشته، ۲۶.۷۰ ميليون بشكه در روز نفت توليد كرد كه ۱۰۰ هزار بشكه در روز در مقايسه با ژوئن، افزايش داشت. نشست كميته نظارتي مشترك وزيران اوپك‌پلاس كه پنج شنبه گذشته برگزار شد، هيچ تغييري در سياست توليد اين گروه را توصيه نكرد و همچنان برنامه حذف كاهش عرضه اضافي از اكتبر، به قوت خود باقي است. اما كالوم مك فرسون، مدير بخش كالاهاي شركت «اينوِست تِك» پيش‌بيني كرد اگر ضعف بازار نفت ادامه پيدا كند، اعضاي بزرگ گروه اوپك پلاس ممكن است تصميم بگيرند حذف كاهش عرضه اضافي خود را به تاخير بيندازند و آن را به زماني موكول كنند كه تقاضا براي سوخت، بهبود پيدا مي‌كند. بر اساس گزارش رويترز، سرمايه‌گذاران بازار نفت همچنين تحولات خاورميانه را در پي ترور و شهادت اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس، محتاطانه دنبال مي‌كنند. قيمت نفت چهارشنبه گذشته در پي ترور و شهادت اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش حماس و يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، جهش يافته بود. نفت همچنين اخيرا از دورنماي آغاز كاهش نرخ‌هاي بهره امريكا در آينده نزديك، حمايت شده بود. تحليلگران هيچ گونه اختلال عرضه از اين منطقه را همزمان با سقوط قيمت‌ها به پايين‌ترين ركورد ۷ ماهه،  مشاهده  نكرده‌اند.

ارسال نظر