این کشور پیشرفته‌ترین کشور جهان است

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۲:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۸۳۳۹
این کشور پیشرفته‌ترین کشور جهان است

آلمان، ایالات‌متحده، انگلستان، سوئیس و ژاپن به‌ترتیب پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان با بالاترین سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و شاخص توسعه انسانی هستند.

چشم‌انداز فناوری جهانی طی چند سال گذشته شاهد دگرگونی قابل‌توجهی بوده است. بخش فناوری به‌طور کلی با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های سهام شاهد کاهش در محیط اقتصادی بوده است، با این حال مسیر رشد کلی نوآوری‌های تکنولوژیکی چشم‌انداز مثبتی را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایمنا، آلمان، ایالات‌متحده، انگلستان، سوئیس و ژاپن به‌ترتیب پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان با بالاترین سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و شاخص توسعه انسانی هستند.
چشم‌انداز فناوری جهانی طی چند سال گذشته شاهد دگرگونی قابل‌توجهی بوده است. بخش فناوری به‌طور کلی با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های سهام شاهد کاهش در محیط اقتصادی بوده است، با این حال مسیر رشد کلی نوآوری‌های تکنولوژیکی چشم‌انداز مثبتی را ارائه می‌دهد.

دو روند غالب که سال ۲۰۲۳ در این زمینه ظهور کردند، هوش مصنوعی مولد و برق‌سازی بودند. هوش مصنوعی مولد افزایش ۷۰۰ درصدی در جست‌وجو‌های گوگل، آگهی‌های شغلی و سرمایه‌گذاری داشته است و پیشرفت سریع در آن با توسعه مدل‌های زبان بزرگ (LLMS) منعکس می‌شود که به‌طور مداوم قابلیت‌های خود را گسترش می‌دهند. استفاده نوآورانه از هوش مصنوعی پیشرفتی چشمگیر در صنایع مختلف داشته است.

برق‌سازی و انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر گرایش‌های فناوری برتر هستند که به‌رغم چالش‌های اقتصادی گسترده‌تر، انعطاف‌پذیری بالایی نشان داده‌اند. رشد آن‌ها ناشی از تعهدات کشور‌ها در مورد تغییرات آب‌وهوایی و مسائل امنیت انرژی بوده است. با افزایش نگرانی در مورد کاهش انتشار کربن، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل‌نقلیه الکتریکی طی چند سال گذشته افزایش داشته است.

پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان

پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان با بررسی مناطقی تعیین می‌شود که بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می‌کنند. در این بررسی هزینه‌های تحقیق و توسعه مطلق و نمرات شاخص توسعه انسانی (HDI) سنجیده می‌شود که توسعه کلی یک کشور را در ابعاد کلیدی هم‌چون امید به زندگی، تحصیلات و درآمد سرانه اندازه‌گیری می‌کند.

به این ترتیب آلمان با هزینه تحقیق و توسعه مطلق ۱۳۴.۴۵ میلیارد دلاری و شاخص توسعه انسانی ۰.۹۵ درصد رتبه ترکیبی ۴.۶ را به‌دست آورد و به‌عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان شناخته شد. بخش فناوری محرک اصلی اقتصاد در آلمان است که بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده و درآمد حاصل از فروش آن بیش از ۲۳۰ میلیارد یورو است. این بخش بیش از ۱۰۰ هزار شرکت در آلمان دارد و حدود ۷ درصد از کل تولید اقتصادی آلمان را تشکیل می‌دهد.

ایالات متحده با هزینه تحقیق و توسعه مطلق ۸۰۶.۰۱ میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی ۰.۹۲۷ و رتبه ترکیبی ۵.۵ در رتبه دوم قرار دارد. این کشور دارای یکی از بهترین مؤسسات تحقیقاتی در جهان است و بر یک‌سوم بازار جهانی فناوری اطلاعات تسلط دارد. بخش فناوری اطلاعات و نرم‌افزار بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

انگلستان با هزینه تحقیق و توسعه مطلق ۹۱.۵۶ میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی ۰.۹۴ و رتبه ترکیبی ۶.۸ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این کشور یکی از پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های دیجیتال در اروپا به‌شمار می‌رود و خانه یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های فناوری برای استارت‌آپ‌ها است.

سوئیس هزینه تحقیق و توسعه مطلق ۲۷.۳۲ میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی ۰.۹۶۷ و رتبه ترکیبی ۷.۳ دارد و یکی از نوآورترین و پیشرفته‌ترین کشور‌ها از نظر فناوری است و در رتبه چهارم فهرست پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان قرار دارد.

ژاپن یکی از رهبران برتر فناوری است و در فهرست پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان در رتبه پنجم قرار دارد. هزینه تحقیق و توسعه مطلق این کشور ۱۶۵.۹۳ میلیارد دلار، شاخص توسعه انسانی ۰.۹۲ و رتبه ترکیبی آن ۷.۸ است.

ارسال نظر