دلار به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت

۱۴۰۳/۰۵/۱۸ - ۱۰:۱۴:۰۵
کد خبر: ۳۱۸۴۰۲
دلار به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت

بازار ارز تهران در چهارشنبه نیمه تعطیل دچار نوسانات اندکی بود. بسیاری از فعالان بازار این موضوع را ناشی از سخنرانی اخیر مقامات محور مقاومت می‌دانند.

بازار ارز تهران در چهارشنبه نیمه تعطیل دچار نوسانات اندکی بود. بسیاری از فعالان بازار این موضوع را ناشی از سخنرانی اخیر مقامات محور مقاومت می‌دانند. به عقیده این افراد برآیند سخنرانی‌های دو روز گذشته چشم‌انداز وقوع جنگ را کمرنگ کرده است. در نتیجه با فاصله گرفتن ریسک‌های نظامی از بازار روند نرخ ارز نیز کم‌نوسان شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، نرخ شاخص‌های ارزی بازار تهران در روز گذشته کم‌نوسان  بود. دلار آزاد در کانال ۶۰‌هزار تومانی باقی ماند. این در حالی‌ است که در روزهای اخیر نرخ ارز مذکور تا حوالی مرز کانال ۶۲‌هزار تومانی نیز پیش رفته بود. سوخت اصلی نرخ ارز در بازار هفته اخیر اخبار مربوط به درگیری‌های نظامی محور مقاومت و رژیم صهیونیستی بود. همزمان با رشد سطح تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در تهران ترور شد. پس از این اتفاق گمانه‌هایی از واکنش مستقیم ایران مطرح شد که اظهارنظر مقامات مختلف کشور مبنی بر انتقام سخت ایران از رژیم صهیونیستی این گمانه‌ها را تبدیل به ریسک‌ سیاسی کرد. علت اصلی تشدید ریسک‌ها این بود که بسیاری از معامله‌گران پاسخ ایران را مانند وقایع فروردین ماه مستقیم و با استفاده از پرتابه‌های نظامی متصور می‌شدند.

هرچند اظهارنظر مقامات مختلف کشوری و لشکری نیز به این احتمال قوت می‌بخشید. اما اکنون با توجه به گذشت چندروز از ترور اسماعیل هنیه و عدم‌حمله مستقیم ایران به سرزمین‌های اشغالی، و همچنین سخنرانی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌نظر می‌رسد سایه جنگ منطقه‌ای از روی بازار کنار رفته و فاز نخست انتظارات تورمی فعالان بازار تخلیه شده است. دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه ایران به ترور شهید هنیه پاسخ خواهد داد، گفت: «حزب‌الله هم خود را ملزم می‌داند که ترور شهید هنیه را پاسخ بدهد. پاسخ ایران و حزب‌الله به اسرائیل قطعی است. پاسخ ما با تأنی و درنگ خواهد بود... انتظار یک‌هفته‌ای اسرائیل، بخشی از پاسخ و مجازات است.» در این میان برخی مقامات غربی نیز در روزهای اخیر از طریق کانال‌های مختلف اقدام به جلوگیری از تنش مستقیم در منطقه کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم‌زمان با افزایش احتمال پاسخ نظامی ایران به ترور اسماعیل هنیه گفت که «کشورش به ایران و اسرائیل اطلاع داده است که نیازی به گسترش جنگ نیست.» او در ادامه افزود: «گفت‌وگوهای دیپلماتیک گسترده‌ای با متحدان و شرکایمان داشته‌ایم و این موضوع را به ‌طور مستقیم به اطلاع ایران رسانده‌ایم. این پیام را به طور مستقیم به اسرائیل نیز منتقل کرده‌ایم.» شایان ذکر است که در روزهای ابتدایی انتشار اخبار مذکور برخی از فعالان بازار با پیش‌بینی کاهش سطح ریسک‌های سیاسی از همراهی با روند بازار خودداری کردند. این افراد ضمن اشاره به روند هیجانی بازار ارز در روزهای انتهای فروردین ماه و معامله دلار در رقم ۶۷‌هزار تومان در بازه زمانی مذکور معتقد بودند که ریسک‌های مرتبط با ترور اسماعیل هنیه از ریسک‌های فروردین ماه ضعیف‌تر است. با توجه به جبران روند افزایشی فروردین، احتمال شکست روند رو به جلوی نرخ ارز در روزهای جاری نیز وجود دارد. به‌نظر می‌رسد تاکنون و درصورت عدم‌گسترش درگیری‌ها، حق با این دسته از فعالان ارزی است.

نرخ دلار آزاد در بازار روز گذشته نوسان۲۵۰تومانی را تجربه کرد. با تشدید فضای هیجانی در اخبار، بازار ارز تهران در روزهای اخیر دچار فضای چندنرخی شده بود.

به‌صورتی که در روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد فاصله میان نرخ‌های ارائه‌شده برای دلار آزاد حدود ‌هزار و ۳۰۰ تومان بود. اما با در نظر گرفتن رقم  حداقلی ۶۰هزار و ۶۰۰ تومان به عنوان نرخ روز سه‌شنبه، این ارز در بازار روز چهارشنبه حدود ۲۵۰تومان افزایش را تجربه کرد و در رقم ۶۰‌هزار و ۸۵۰تومان معامله شد.

ارسال نظر