گاردين: تلگرام بزرگ‌ترين اپليكيشن زيرزميني در دنياست

۱۴۰۳/۰۵/۲۰ - ۰۱:۱۲:۱۵
کد خبر: ۳۱۸۴۶۴

شبكه اجتماعي تلگرام با ۵۵۰ ميليون كاربر، متهم شده كه بستري براي سازماندهي آشوب در انگليس، فراهم كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه انگليسي گاردين در گزارش مفصلي نوشت: تلگرام با ۵۵۰ ميليون كاربر، بزرگ‌ترين اپليكيشن زيرزميني در جهان است. به نظر مي‌رسد اين شركت كه تركيبي از يك سرويس پيام‌رساني و شبكه اجتماعي است، جنجال را به بخش اصلي تجارت خود تبديل كرده است.

شبكه اجتماعي تلگرام با ۵۵۰ ميليون كاربر، متهم شده كه بستري براي سازماندهي آشوب در انگليس، فراهم كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه انگليسي گاردين در گزارش مفصلي نوشت: تلگرام با ۵۵۰ ميليون كاربر، بزرگ‌ترين اپليكيشن زيرزميني در جهان است. به نظر مي‌رسد اين شركت كه تركيبي از يك سرويس پيام‌رساني و شبكه اجتماعي است، جنجال را به بخش اصلي تجارت خود تبديل كرده است. تلگرام از روزهاي ابتدايي خود به عنوان طغيانگري عليه سانسور فزاينده در روسيه كه خانه اصلي بنيانگذارش بود و جنجال‌هاي پيرامون عدم رمزنگاري و استفاده از ارزهاي ديجيتال، تا نقش امروزش به عنوان چت روم بدون نظارتي كه متهم شده بستري براي سازمان‌دهي آشوب‌هاي انگليس، فراهم كرده، سرسختانه و اغلب بي‌ملاحظه، به آزادي بيان تاكيد داشته است. تلگرام توسط پاول و نيكولاي دوروف، برادران ميلياردر روسي تبعيدي در سال ۲۰۱۳ تاسيس شد. البته اولين اپليكيشني كه پاول عرضه كرد، نسخه روسي فيس‌بوك به نام «وي كنتاكته» بود كه هفت سال قبل راه‌‌‌‌اندازي شد. پاول به‌ تدريج كنترل آن وب‌سايت را از دست داد و به همين دليل، تلگرام را در دوران تبعيد، در برلين تاسيس كرد. دفتر مركزي تلگرام از نظر قانوني، در جزاير ويرجين انگليس است، اما براي اهداف عملي، از دوبي اداره مي‌شود كه پاول دوروف، اكنون يكي از چهار شهروندي خود را در آنجا دارد.

تلگرام، در ابتدا، سرويسي مشابه ساير برنامه‌هاي پيام‌رسان مانند واتس‌اپ و مسنجر فيس‌بوك بود، اما در سال‌هاي بعد، به يك شبكه اجتماعي تبديل شد. علاوه بر برقراري ارتباط يك به يك، كاربران مي‌توانند به گروه‌هايي با حداكثر ۲۰۰ هزار نفر بپيوندند و «كانال‌هايي» پخش ايجاد كنند كه ديگران بتوانند آنها را دنبال كنند و نظرات خود را در مورد آن بنويسند. در نتيجه، اين سرويس در يك منطقه خاكستري بين اينترنت عمومي و خصوصي قرار دارد: محتواي آن در گوگل نمايش داده نمي‌شود و براي كساني كه قبلا عضو گروه‌هايي كه از آن استفاده نمي‌كنند، نبوده‌‌‌‌اند، نسبتا مبهم است. با اين حال، در عين حال، پيام‌ها مي‌توانند گسترده‌تر و سريع‌تر از برنامه‌هاي چت پرسرعتي مانند واتس‌اپ پخش شوند. در انگليس، تلگرام در محافل راست افراطي به عنوان يكي از آخرين مكان‌هايي كه استفان ياكسلي لنون، معروف به تامي رابينسون، بنيانگذار گروه راست افراطي «ليگ دفاعي انگليس»، مجاز به پست گذاشتن بود، اهميت پيدا كرد. از آنجايي كه فعاليت تامي رابينسون در اكثر شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ ممنوع شده بود، كانال تلگرامي او ساده‌ترين راه براي طرفدارانش بود تا با پيام‌هايش همراهي كنند. خصوصي بودن تلگرام تاثير نظارت را محدود مي‌كند. يك چت مي‌تواند ۱۰۰ هزار عضو داشته باشد، اما اگر يك گروه، خصوصي باشد، هيچ كس خارج از آن، حتي محتواي متخلف را‌‌ نمي‌بيند تا گزارش كند. البته گزارش كردن، لزوما به اقدام در اين باره منجر‌‌ نمي‌شود. در سال ۲۰۱۵، پس از طرح اتهاماتي مبني بر اينكه اين سرويس، اقدامات محدودي را عليه استفاده گروه تروريستي داعش از آن انجام مي‌دهد، دوروف گفت: حق ما براي حفظ حريم خصوصي، مهم‌تر از ترس ما از اتفاقات بد مانند تروريسم است. بر اساس گزارش گاردين، با گذشت يك دهه، اين سرويس نسبت به گذشته، تيم نظارتي فعال‌تري دارد، اما دوروف به دعوا در جاهاي ديگر ادامه داده است. در طول سال ۲۰۲۴، او به جنگ لفظي با سرويس پيام‌رسان رقيب «سيگنال» پرداخت و مدعي شد اين پيام‌رسان رمزنگاري شده، ممكن است با دولت امريكا ارتباط داشته باشد. پيوستن تلگرام به چنين جنگ لفظي عجيب است زيرا برخلاف اكثر رقبا، پيامهاي ارسال شده در اين سرويس به‌طور پيش‌فرض، رمزنگاري‌‌ نمي‌شوند و كاربران براي استفاده از چنين ويژگي امنيتي، بايد «چت مخفي» را فعال كنند.