بلاتکلیفی دولت موجب انفعال بازار سهام شده است

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۱۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۵۷۷
بلاتکلیفی دولت موجب انفعال بازار سهام شده است

معاملات بازار سهام در یک هفته گذشته با محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی بسته شده و این موضوع تب و تاب را از بازار گرفته است.

مدیران بازار سرمایه در بسیاری از مواقع، در روندهای نزولی پرشتاب بورس و به‌ویژه در زمان بحران‌های سیاسی، برای فرار از ریزش شارپ، دامنه نوسان را محدودتر می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز، اکنون نیز بازار سهام با همین نسخه مواجه است و با دامنه نوسان یک‌درصدی سهام و دودرصدی صندوق‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ اما آیا این سیاست جواب می‌دهد یا صرفاً اصلاح‌ قیمتی سهام را به یک اصلاح زمانی و فرسایشی تبدیل می‌کند؟

دامنه نوسان، ابزار ایجاد تعادل در بازار سهام است

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، دراین‌باره گفت: دامنه نوسان ابزاری در اختیار مدیران سازمان بورس است که با توجه به شرایط، هر زمان با ایجاد تغییر در آن می‌توانند بازار را به نحوی متعادل کنند یا حداقل به سمت تعادل ببرند.

شرایط برای دخالت رگولاتور مناسب نیست

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید توجه شود که مدیران بازار سرمایه ابزارهای متنوعی در اختیار ندارند. یعنی با توجه به محدودیت‌های قانونی و چارچوب‌هایی که در بازار شکل گرفته، شرایط ایده‌آلی از نظر دخالت رگولاتور وجود ندارد. به همین خاطر فشار قابل ملاحظه‌ای به زیرساخت‌های بازار از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا، ساعت‌های معاملاتی و ابزارهای دیگر کنترل بازار وارد می‌شود.

بلاتکلیفی دولت موجب انفعال بازار سهام شده است

دارابی ادامه داد: در حال حاضر نیز یکی از شرایط بسیار نامناسب در بازار تجربه می‌شود؛ بلاتکلیفی دولت جدید در معرفی وزرا و روسای هلدینگ‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و صندوق‌های بازنشستگی موجب انفعال در تصمیم‌گیری بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به همین خاطر سازمان بورس مجدداً دامنه نوسان را تغییر داد تا بتواند قدری از پنیک بازار را کنترل کند و شرایط  را به روزهای عادی بازگرداند. با این حساب باید گفت به نظر می‌رسد این تصمیم یک تصمیم ناشی از شرایط خاص بازار بوده است.

آینده 60 درصد از بازار سهام در گرو تصمیمات دولت است

دارابی در آخر درباره آینده بازار سهام گفت: بالغ بر ۶۰ درصد بازار سهام به طور مستقیم زیر نظر دولت و نهادهای عمومی است و آینده این سهم‌ها به سیاست‌های انتخابی دولت، کابینه و برنامه آنها درباره نرخ بهره، ارز و قیمت‌گذاری دستوری وابسته است. ما هنوز یک مصاحبه یا یک برنامه مدون از اولویت‌های اقتصادی دولت ندیده‌ایم.