وزیر كار و چند ضرورت عاجل

۱۴۰۳/۰۵/۲۴ - ۰۲:۳۷:۳۴
کد خبر: ۳۱۸۷۵۵

در ايام منتهي به معرفي كابينه و زماني كه صحبت از نامزدهاي پست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌شد، شخصا احمد ميدري را با نسبت باقي افراد، فرد شايسته‌تر و داراي تخصص بيشتري دانسته و از حضور او دفاع مي‌كردم. نخستين امتياز و نكته مثبت ميدري نسبت به بقيه آن است كه نگاه اجتماعي به وزارت كار دارد.

حمید حاج اسماعیلی

در ايام منتهي به معرفي كابينه و زماني كه صحبت از نامزدهاي پست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌شد، شخصا احمد ميدري را با نسبت باقي افراد، فرد شايسته‌تر و داراي تخصص بيشتري دانسته و از حضور او دفاع مي‌كردم. نخستين امتياز و نكته مثبت ميدري نسبت به بقيه آن است كه نگاه اجتماعي به وزارت كار دارد. در واقع بهره‌مندي از رويكرد اجتماعي به وزارت كار يك ضرورت است. به دليل فقدان اين خصيصه مهم، بسياري از وزراي قبلي در بخش‌هاي اجتماعي مانند موضوعات كارگران و يارانه‌ها و... عملكرد مناسبي از خود ثبت نكرده و موفق نبودند. دومين خصيصه، در اين انتخاب بهره‌مندي احمد ميدري از دانش قابل توجه و تخصص مطلوب است. او به لحاظ دانش نسبت به ساير افرادي كه نامزد كسب كرسي وزارت كار بودند، بسيار سرتر و ارجح‌تر است. ميدري در حوزه رفاه اجتماعي و مسائل اقتصادي مردم، ديدگاه‌هاي عميق و خوبي دارد و مي‌تواند دستاوردهاي قابل توجهي به نام خود و دولت ثبت كند. مقالات، پژوهش‌ها، گفته‌هاي ايشان و ساير موارد مرتبط با سطح علمي بالا برتري او نسبت به بقيه نامزدها را نشان مي‌دهد. همچنين ميدري قبلا سابقه‌اي به عنوان معاونت رفاه در دولت روحاني دارد كه به او كمك مي‌كند، عملكرد مطلوب‌تري از خود به جاي بگذارد. بنابراين داشتن نگاه اجتماعي و اقتصادي به مطالبات مجموعه هدف وزارتخانه، داشتن سطح علمي بالا و حضور در وزارتخانه به عنوان مدير ارشد، مهم‌ترين شاخص‌هاي ميدري براي حضور در اين وزارتخانه است. در شرايطي كه خصايص مثبت ميدري مطرح مي‌شود، لازم است برخي ضعف‌هاي او هم برشمرده شود.


1) ميدري در ظاهر فردي نيست كه قدرت چنداني براي تغيير و تحول در وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي را داشته باشد. او اساسا به ثبات و پايداري و عدم تغيير اعتقاد دارد. اين در حالي است كه در وزارت كار به تحول جدي نياز است. در اين وزارتخانه برخي سنت‌ها نهادينه شده است و براي كارآمد كردن اين حوزه نيازمند فردي قوي با اراده‌اي مصمم براي تغيير و تحول هستيم. اين شاخصه بايد در ميدري تقويت شود چون در مدتي كه در معاونت وزارت كار بود، حتي حاضر نشد خط فقر را تعريف كند. اين روند در دولت جديد بايد تغيير كند و شفاف‌سازي در همه حوزه‌ها جايگزين آن شود. از سوي ديگر ميدري در حوزه ساماندهي و بهره‌وري بيشتر يارانه‌ها اقدامي نكرد. اين در حالي است كه در دولت سيزدهم تغييراتي در اين بخش ايجاد شد. بخشي از يارانه‌ها به كالا بدل شد و اثرگذاري‌ها بهتر شد. البته منظور من اين نيست كه مشكل يارانه‌ها در دولت سيزدهم حل و فصل شد، بلكه يارانه‌ها همچنان مشكلات بسياري دارد و هدفمند نيست. حدود ۸۰ ميليون ايران يارانه مي‌گيرند كه مشخص است همه آنها نيازمند نيستند.


2) ميدري بايد در خصوص تشكل‌هاي مدني و صنفي هرچه سريع‌تر اظهارنظر كند و ساكت نباشد. از سوي ديگر نگراني‌هاي جدي وجود دارد كه اگر ميدري نتواند معاون مناسبي در حوزه روابط كاري انتخاب كند كه با مطالبات مردم و راي مردم به پزشكيان سنخيت داشته باشد اعتماد مردم به كليت دولت كاهش يابد. 


3) نكته مهم بعدي آن است كه بر اساس سوابق قبلي ميدري تيم ندارد و ممكن است، افراد ذي‌نفوذ و سياسي در حوزه بازار كار و كارگري به دليل همراهي با پزشكيان سياست‌هاي مدنظر خود را به او ديكته كنند. ميدري بايد تكليفش را با اين ضعف‌ها روشن كند و صلابت لازم براي انجام كارها و تكاليفي كه از او انتظار مي‌رود را در وزارت كار ارائه كند.
4) نهايتا بايد به سابقه ميدري در مجلس ششم هم اشاره كرد. تجربه ثابت كرده مجالس اصولگرا روي اين نوع موضوعات حساس هستند. شخصيت ميدري به گونه‌اي است كه مي‌تواند از رخدادهاي مجلس ششم اعلام برائت كرده و آن رويكرد رو به‌ طور كلي انكار كند. او از اين نظر شخصيت خاصي دارد و در صورت نياز براي حضور در وزارت كار، آماده انجام لابي و رايزني است. برخي نهادهاي داراي نفوذ، احتمالا مشكل او براي حضور در وزارتخانه كار را بر طرف خواهند كرد. در كل از احمد ميدري انتظارات زيادي وجود دارد و به همين دليل بايد عملكرد متفاوتي از او ثبت شود.
با اين توضيحات معتقدم ايام منتهي به برگزاري جلسه راي اعتماد در مجلس همراه با فراز و فرودهاي بسياري خواهد بود. اما اميدوارم نهايتا تصميمي كه به نفع مجموعه خانواده اين وزارتخانه مهم و كليدي است اتخاذ شود و بهترين و شايسته‌ترين فرد بر صندلي وزارت کار جلوس كند.