«تعادل» روند بازار سهام را پس از تشکیل جلسه شورای عالی بورس بررسی می‌کند

سایه حمایت روی بازار سرمایه

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۱:۳۶:۳۱
کد خبر: ۳۱۸۸۵۹
سایه  حمایت   روی   بازار   سرمایه

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه توانست به جلسه شورای عالی بورس واکنش مثبت نشان دهد و تا حدودی سبزپوش شود. برخی کارشناسان پیش‌بینی می کنند که احتمالا بورس بتواند تا آخرماه کمی مثبت شود و پس از آن با تایید وزیر اقتصاد و برنامه‎‌های آن همه چیز تغییر خواهد کرد

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه توانست به جلسه شورای عالی بورس واکنش مثبت نشان دهد و تا حدودی سبزپوش شود. برخی کارشناسان پیش‌بینی می کنند که احتمالا بورس بتواند تا آخرماه کمی مثبت شود و پس از آن با تایید وزیر اقتصاد و برنامه‎‌های آن همه چیز تغییر خواهد کرد. پس از مدت‌ها ریزش بازار بالاخره روز سه‌شنبه جلسه شورای عالی بورس تشکیل شد و براساس این جلسه قرار شد بانک‌ها کمک بیشتری به بورس کنند و تا مدتی اجازه ریزش سنگین به بازار داده نشود. بر اساس اعلام مجید عشقی، ريیس سازمان بورس حمایت بانک‌ها و هلدینگ‌ها از بورس آغاز شد. در ادامه ريیس سازمان گفت جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس با محوریت مرور آخرین وضعیت بازار سرمایه و بررسی پیشنهادهای سازمان بورس به منظور بهبود شرایط بازار و حمایت از حقوق سهامداران با حضور اکثریت اعضا از جمله وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد. او افزود: اهم پیشنهادهای مطرح شده بر محور تامین منابع لازم برای حمایت از بازار به صندوق های حمایتی بازار (صندوق‌های توسعه و تثبیت) با مساعدت بانک مرکزی و همچنین انتشار اوراق تبعی تامین مالی از سوی نهادهای مالی بازار ازجمله صندوق‌های حمایتی بازار بود که مقرر شد عملیات اجرایی آن از روزگذشته، چهارشنبه، آغاز شود. عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد.

عشقی گفت: همچنین در خصوص دامنه نوسان به‌رغم دیدگاه های مختلف مطرح شده توسط اعضای شورای عالی بورس، با توجه به اینکه تصمیم‌گیری آن در حدود اختیارات سازمان بورس و ارکان است، مقرر شد ضمن رصد پیوسته شرایط بازار و ریسک‌های مترتب بر آن در چند روز آینده، تصمیمات مقتضی تا قبل از شروع بازار روز شنبه اتخاذ و به عموم سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شود.

به گفته ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تایید نهایی قانون اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان نیز مسلما پایان خوشی برای پیگیری‌های همه‌جانبه فعالان بازار و سازمان بورس از دولت و مجلس بود که آثار مثبت قابل‌توجهی برای شرکت‌های پذیرفته شده و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه خواهد داشت. لذا با توجه به کاهش نرخ مالیات سال ۱۴۰۲ برای شرکت‌ها ضروری است شفاف‌سازی لازم توسط شرکت‌ها در این زمینه صورت گیرد.

از سوی دیگر فهرست ۳ اقدام بانک مرکزی برای کمک به بازار سرمایه توسط محمدرضا فرزین، ريیس کل بانک مرکزی اعلام شد و بر همین اساس از روز چهارشنبه، ابزارهايی در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی براي کمک‌ به بازار سرمایه بیاید.

او افزود: در نشست امروز شورای عالی بورس، به توافق رسیدیم که برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری بیش از پیش سهامداران به آینده بازار تلاش مضاعفی در کوتاه مدت صورت گیرد. بانک مرکزی هیچ‌گاه حمایت‌های خود را از بازار سرمایه دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه کنونی، نیاز است حمایت‌ها نسبت به بازار تقویت شود.

محمدرضا فرزین با اشاره به جزییات اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از بورس، افزود: نخستین اقدام تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی است.ريیس بانک مرکزی انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن را دومین اقدام برای حمایت از بازار سهام اعلام کرد.به گفته فرزین، اقدام سوم اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند، است تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود.

۱- تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی

۲- انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن

۳- اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود.

 

واکنش سبز بازار سرمایه

درحال حاضر بازار سرمایه نسبت به این تصمیمات واکنش مثبت نشان داده و اگر حمایت واقعی از بازار ادامه داشته باشد و سایه دامنه نوسان محدود نیز از روی معاملات برداشته شود احتمالا روزهای خوش بورس تهران نیز آغاز شود. البته این روزهای خوش تنها سبزپوشی نیست و بلکه این روزهای خوشی بدان معناست که خروج نقدینگی از بازار کاهش می‌یابد و همچنین شاهد ورود نقدینگی خواهیم بود.

یکی از نکات مهم بازار سرمایه اینجاست که ورود نقدینگی می‌تواند اعتماد سرمایه گذاران را نیز جلب کند و به نوعی شرایط را تغییر دهد.

همچنین باید صبر کرد تا وزیر پیشنهادی اقتصاد از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد تا پس از آن با توجه به برنامه‌هایی که درباره بورس اعلام کرده مسیر بازار سرمایه تغییر کند. مساله اینجاست که پیش از این عبدالناصر همتی نظرات مخالفی درخصوص بورس داشت اما این روزها به واسطه تغییر شرایط و انتخاب شدن به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد حامی بورس شده و به نظر می‌رسد که با برنامه‌های پیش روی وزیر جدید همه چیز تغییر کند.

حداقل باید تا نیمه پاییز صبر كرد و پس از آن دید که بازار سهام نسبت به تغییرات چه واکنشی نشان می‌دهد و آن زمان به صورت آهسته و پیوسته آینده بورس را پیش‌بینی و نسبت به شرایط رسیدگی کرد.

 

بازار از دریچه معاملات

در معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 34 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 998 هزار و 118 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 694 واحدی در رقم 633 هزار و 147 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 11 واحد رشد کرد به رقم 20 هزار و 666 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 61 واحد به سطح 109 هزار و 30 واحد رسید. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 43 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در این روز نماد وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فولاد، فملی، حسینا و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای کنور، تکنو، غالبر، سفارس و شیران تعلق داشت. روز چهارشنبه نمادهای فملی، فولاد و نوری نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فخوز، وکغدیر و تیپیکو نمادهای قرمزپوشی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، حسینا و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای فزر، خدیزل و سامان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثفارس بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند.

در آخرین روز معاملاتی اخیر ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 239 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 546 میلیارد تومان بود که 19درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 5درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم هزار و 632 میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز اخیر نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 55 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 360 میلیون و 74 هزار و 740 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وگردش تعلق داشت. دو نماد ومعادن و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 271 نماد صف خرید داشتند و 248 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد هزار و 800 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 855 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 55درصدی به رقم 668 میلیارد تومان رسید.