ابزارهاي تامين ‌مالي بازارسرمايه، مناسب طيف وسيعي از صنايع و كسب و‌كارها

۱۴۰۳/۰۵/۲۵ - ۰۱:۳۸:۱۱
کد خبر: ۳۱۸۸۶۱

مليحه كردي، مدير تامين‌مالي تامين سرمايه سپهر ويژگي‌هاي تامين‌مالي از طريق بازارسرمايه را برشمرد و گفت: تنوع ابزارهاي تامين‌مالي بازارسرمايه، نياز طيف وسيعي از صنايع و كسب و كارها را پوشش مي‌دهد.

مدار اقتصادي| مليحه كردي، مدير تامين‌مالي تامين سرمايه سپهر ويژگي‌هاي تامين‌مالي از طريق بازارسرمايه را برشمرد و گفت: تنوع ابزارهاي تامين‌مالي بازارسرمايه، نياز طيف وسيعي از صنايع و كسب و كارها را پوشش مي‌دهد. در ميان ابزارهاي موجود با ماهيت اوراق بدهي، غالب اوراق منتشره شامل اوراق مرابحه و اجاره دارايي و اجاره سهام است؛ اين اوراق اكثرا با هدف تامين سرمايه در گردش، خريد مواد اوليه، خريد تجهيزات و دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام شركت‌هاي زير مجموعه هلدينگ‌هاي بزرگ فعال به ويژه در بخش پتروشيمي و پالايش و ساير صنايع پيشگام كشور منتشر شده است.

او ادامه داد: اخيرا هم موافقت اصولي اولين اوراق وكالت از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شده كه اوراق ياد شده نيز مي‌تواند در فراهم شدن زمينه تامين‌مالي بنگاه‌هاي اقتصادي زير‌مجموعه هلدينگ‌ها نقش بسزايي داشته باشد. در مجموع ابزارهاي موجود بسته به نوع و زمينه فعاليت شركت‌ها و با توجه به نياز صنايع كاربرد دارد و مي‌تواند امكان تجهيز منابع براي انواع مختلف شركت‌ها را فراهم كند. مدير تامين‌مالي تامين سرمايه سپهر در پاسخ به اين سوال كه تامين‌مالي از طريق بازارسرمايه و نظام بانكي چه تفاوت‌ها و ويژگي‌هايي دارد؟ گفت: تامين‌مالي در بازارسرمايه نسبت به بازار پول، با سررسيد‌هاي بلندمدت‌تر انجام مي‌شود؛ به‌طوري‌كه سررسيد بخش ‌عمده‌اي از اوراق منتشر شده در بازارسرمايه چهار ساله است. از سوي ديگر در بازارسرمايه امكان تسويه اصل مبلغ اوراق در سررسيد و پرداخت دوره‌اي سود طي عمر اوراق و در مواعد 3 يا 6 ماهه وجود دارد؛ در‌حالي كه در بازار پول علاوه بر محدوديت‌هاي فعلي موجود در اعطاي تسهيلات، عمدتا امكان تسويه بدهي در سررسيد وجود ندارد. او همچنين در پاسخ به اين سوال كه نرخ سود بانكي بر تامين‌مالي از طريق بازارسرمايه چه اثري مي‌گذارد؟ گفت: افزايش نرخ سود بانكي افزايش نرخ تامين‌مالي را به همراه دارد و منابع به سمت مسيرهايي كه به پرداخت سود بيشتر منجر مي‌شود، هدايت خواهد شد. طبيعي است كه در اين حالت سرمايه‌گذاران منابع خود را به بانك‌ها و يا صندوق‌هايي سرمايه‌گذاري منتقل مي‌كنند تا بيشترين سود نصيب آنها شود. او افزود: از آنجا كه عمده منابع مورد نياز جهت تامين‌مالي شركت‌ها از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بازارسرمايه تامين شده و عمده سود صندوق‌هاي ياد شده نيز از محل اوراق بدهي ساخته مي‌شود، با افزايش نرخ‌بهره، صندوق‌ها جهت جلوگيري از خروج منابع ناگزير به افزايش سود پرداختي به دارندگان واحد‌ها مي‌شوند و به تبع آن نرخ اوراق بدهي به تناسب، افزايش خواهد يافت كه تجربه آخر افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در زمستان 1402 نيز مويد اين موضوع است. كرادفاندها يكي از مهم‌ترين ابزارهاي تامين‌مالي شركت‌هاي كوچك و متوسط در بازارسرمايه هستند. با اين حال اين ابزار با ريسك‌هايي هم همراه است. مدير تامين‌مالي تامين سرمايه سپهر، در پاسخ به اين سوال كه چه ابزاري در بازارسهام مناسب تامين‌مالي شركت‌هاي كوچك است و اين نوع تامين‌مالي با چه ريسك‌هايي همراه است؟ گفت: كرادفاندها يكي از مهم‌ترين ابزارهاي تامين‌مالي شركت‌هاي كوچك و متوسط در بازارسرمايه هستند. با اين حال اين ابزار با ريسك‌هايي هم همراه است.

مبالغ قابل تامين از طريق سكوهاي تامين‌مالي جمعي و در قالب كرادفاندينگ‌ محدود و داراي سقف است و به‌طور كلي چون الزامات سخت‌گيرانه جهت تامين‌مالي از اين طريق كمتر از ابزارهاي بدهي موجود در بازارسرمايه است، ريسك بالقوه اين نوع تامين‌مالي بالاتر بوده و پذيرش ريسك بالاتر منجر به درخواست بازدهي بالاتر براي خريداران اين نوع اوراق خواهد شد. از سوي ديگر، اين روش تامين‌مالي هنوز در كشور نوپا است و حجم آن در مقايسه با كل تامين‌مالي بازارسرمايه كشور هنوز قابل‌ملاحظه نيست. او ادامه داد: همچنين وجود الزامات كمتر جهت تسهيل فرآيند تامين‌مالي از طريق سكوهاي تامين‌مالي جمعي، منجر به افزايش ريسك نكول اين اوراق مي‌شود. اين ريسك به‌طور بالقوه وجود دارد و در نتيجه سكو‌ها بايد در ارزيابي‌هاي خود ريسك‌هاي مربوطه را لحاظ نموده و تا حد امكان تضامين لازم را جهت اطمينان از پرداخت‌هاي مربوط به هر طرح را اخذ كنند و سرمايه‌گذاران نيز به وجود تضامين و گزارشات ارزيابي طرح‌ها توجه كنند.