تعيين تكليف بدهكاران بيمه‌اي منتظر تصميم شوراي عالي بيمه

۱۴۰۳/۰۵/۲۷ - ۰۱:۰۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۸۹۴۱

رييس كل بيمه مركزي با اشاره به موضوع ابربدهكاران بيمه‌اي گفت: دو گام مهم براي جلوگيري از افزايش مطالبات از بدهكاران بيمه‌اي برداشته شده كه تصويب و تعيين تكليف آن در گرو تصميم شوراي عالي بيمه است.

رييس كل بيمه مركزي با اشاره به موضوع ابربدهكاران بيمه‌اي گفت: دو گام مهم براي جلوگيري از افزايش مطالبات از بدهكاران بيمه‌اي برداشته شده كه تصويب و تعيين تكليف آن در گرو تصميم شوراي عالي بيمه است.

بهمن ماه سال گذشته، بيمه مركزي فهرستي از بدهكاران عمده را منتشر كرد كه نشان از بدهي ۱۰.۷ همت (هزار ميليارد تومان) بدهكاران به شركت‌هاي بيمه‌اي داشت. افزايش حجم بدهي سازمان‌ها، نهادها و شركت‌هاي بيمه گذار به شركت‌هاي بيمه و عدم وصول مطالبات آنها، موجب افزايش ريسك شركت‌هاي بيمه‌اي مي‌شود و در صورت بروز حوادث و رخدادهاي بزرگ طبيعي و غير طبيعي، امكان جبران و پرداخت خسارات در اين شركت‌ها كاهش مي‌يابد و پيامد نهايي آن ناترازي در صنعت بيمه است.

در اين راستا، علي استاد هاشمي ، رييس كل بيمه مركزي  در گفت‌وگو با ايسنا به طرح موضوع در اين زمينه پرداخت و گفت: در رابطه با بحث بدهكاران بزرگ بيمه‌اي، يكي از اقداماتي كه از سوي بيمه مركزي صورت گرفته است، افشاي اسامي و فهرست بدهكاران بزرگ بيمه‌اي بود كه انتشار آن از سال گذشته شروع شد و با بررسي‌هاي جديد، در آينده نزديك فهرست جديد اين بدهكاران بيمه‌اي منتشر مي‌شود. وي افزود: براساس صورت‌هاي مالي حسابرسي شده مصوب مجامع، بيمه مركزي بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و با توجه به بررسي و اجماع سازي داده‌ها و صورت‌هاي مالي، حجم بدهي بدهكاران بيمه‌اي و مطالبات شركت‌هاي بيمه‌اي از اين بدهكاران، برآورد و ارزيابي مي‌شود. با اين حال صورت‌هاي مالي حسابرسي شده مجامع برخي شركت‌هاي بيمه‌اي، در زمان‌هاي مختلفي منتشر مي‌شود و زمان مجامع اين شركت‌ها با يكديگر متفاوت است كه باعث طولاني شدن اين روند مي‌شود. رييس كل بيمه مركزي ادامه داد: دو گام در اين راستا برداشته شده است؛ يكي در طرف شركت‌هاي بيمه‌اي است كه ممكن است برخي محدوديت‌ها براي شركت‌هاي بيمه‌اي اعمال شود و گام دوم مربوط به بدهكاران بزرگ است كه در تلاش هستيم تا اجازه داده نشود كه يك سازمان يا شركت بيمه گذار كه بدهي بزرگي به سيستم بيمه كشور دارد، بتواند پرتفوي خود را عوض كرده و با يك شركت بيمه‌اي ديگر قراداد منعقد كند و دو مرتبه براي آن شركت بيمه‌اي نيز بدهي خلق كند. استاد هاشمي خاطرنشان كرد: امروز در بيمه مركزي در حال طراحي ساز و كاري هستيم كه همزمان با اينكه اسامي به روز شده و جديد بدهكاران بيمه‌اي افشا مي‌شود، در دو حوزه ذكر شده يعني هم شركت‌هاي بيمه‌اي و هم بيمه گذاران محدوديت ايجاد شود كه ديگر نتوانند ميزان بدهي بيشتري خلق كنند.