غربالگري افسردگي و پرخاشگري ۵ ميليون دانشآموز
معاون وزارت آموزشوپرورش با اشاره به استفاده از هوش مصنوعي براي انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه گفت: ۵ ميليون دانشآموز در ۸ مقياس همچون افسردگي، پرخاشگري و اضطراب غربالگري شدند.
معاون وزارت آموزشوپرورش با اشاره به استفاده از هوش مصنوعي براي انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه گفت: ۵ ميليون دانشآموز در ۸ مقياس همچون افسردگي، پرخاشگري و اضطراب غربالگري شدند.
حجتالاسلام محمد مهدي پورثاني درباره غلبه نمره محوري در مدارس و تحت فشار قرار دادن دانشآموزان براي كسب نمرات بالا كه نتيجه آن به شكل اضطراب، افسردگي و گاهاً تمايل به خودكشي بروز ميكند، گفت: هم اكنون دانشآموزان با تهديدات جدي همچون مشكلات خانوادگي، بحران اجتماعي و آسيبهاي درون مدارس مواجه هستند البته تلاشهايي براي كاهش استرس دانشآموزان در دوره ابتدايي انجام شده است از جمله ارزشيابي توصيفي.
او افزود: مدرسه نبايد فقط به آموزش علوم متمركز باشد بلكه نياز است موقعيت زيست اجتماعي و فرهنگي را براي دانشآموزان فراهم كند. تا زماني كه مدرسه به مكاني براي زيست علمي، آموزش دروس و كسب نمره بالا محدود شود دانشآموزان با آسيبهاي بسياري همچون استرس و افسردگي مواجه ميشوند.
پورثاني با اشاره به اينكه در جلسات مختلف با معاونان آموزشي، شوراي عالي آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي هشدارهايي را درباره توجه به سلامت روان دانشآموزان داشتيم، گفت: هدايت تحصيلي و انتخاب رشته نيز بسيار مهم است چون انتخاب رشته نادرست منجر به آسيبهاي رواني و اجتماعي به دانشآموزان ميشود.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش درباره نتايج به دست آمده از غربالگري دانشآموزان گفت: 5 ميليون و 212 هزار دانشآموز پايههاي اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در اين غربالگري شركت كردند و در 8 خرده مقياس كه بيشتر با آن مواجه هستند، بررسي شدند كه عبارتند از: رفتار تكانشي و پرخاشگري، اضطراب، افسردگي، رفتارهاي خودآسيب رسان، نقص در مهارت براي انجام تكاليف درسي، نقص در خودگرداني و خودفرماني، سوءرفتار با كودك و نوجوان.