سلب امتیاز سیمکارتهای بلااستفاده و اعتراض مشترکان
اگر یک سیمکارت هیچ تراکنشی در سه ماهه متوالی نداشته باشد، اپراتور سیمکارت بلااستفاده را سلب امتیاز میکند اما سلب امتیاز سیمکارتهای با شماره خاص و با ارزش بیشتر یا دارای شارژ نارضایتی مشترکان را به دنبال داشته است.
از زمانی که وزارت ارتباطات اعلام کرد که اپراتورها میتوانند پس از 3ماه بلااستفاده بودن سیمکارتها، آنها را سلب امتیاز کنند، موضوع مرتبط با از دست رفتن سیمکارتها پیش آمد.
مشترکان اعلام میکردند هزینه دریافت این سیمکارت و شماره را پرداختهاند و این موضوع زمانی شدیدتر میشود که مشترک گلایه میکند که شمارههایی که گاهی با قیمتهای بیش از قیمت پایه به دلیل علاقه شخصی یا تشابه شمارهیی خریداری کرده در بیاطلاعی سوخته و از دست رفته است.
برخی نیز میپرسند اکنون که سیمکارت سلب امتیاز شده تکلیف شارژی که در سیمکارت موجود بوده چه میشود؟ به همین دلایل مشترکان ناراضی را نسبت به سوءاستفاده اپراتورها گلهمند و بدبین میکرد. از سوی دیگر اپراتورهای تلفن همراه اعلام میکنند سیمکارتهایی که فروش رفتهاند اما فعال نشدهاند، آنها را با مشکل کمبود شماره مواجه کرده است.
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، چنانچه مشترک هیچگونه تراکنشی در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته باشد، رفتار اپراتور بسته به اینکه سیمکارت دارای اعتبار شارژی باشد یا نباشد، تنظیم میشود. اگر سیمکارت دارای اعتبار شارژی باشد، دارنده پروانه میتواند با انجام اطلاعرسانی لازم پس از بازه زمانی سه ماهه همچنین به ازای هر دوره زمانی بدون تراکنش از طرف مشترک پس از گذشت این بازه زمانی سه ماهه نسبت به جبران هزینههای لازمالتادیه برای نگهداری شبکه و ارتباط به میزان حداکثر هزینه 20دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دایمی اقدام کند. در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقیمانده اعتبار خود خواهد بود. نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دایمی هر دقیقه 499ریال است که معادل 20دقیقه تعرفه پایه 9980ریال خواهد بود. به این معنی که اگر سیمکارت بلااستفاده دارای شارژ باشد، اپراتور هر ماه مبلغ 9980ریال بابت نگهداری کسر میکند تا شارژ تمام شود سپس سیمکارت را سلب امتیاز میکند. اپراتور در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک میتواند تا هنگام اتمام اعتبار نسبت به جبران هزینههای لازمالتادیه نگهداری شبکه و ارتباط اقدام کند.
در صورتی که سیمکارت اعتبار شارژی نداشته باشد، اپراتور میتواند با انجام اطلاعرسانی لازم نسبت به قطع دو طرفه یا سلب امتیاز سیمکارت اقدام کند. با انجام هر تراکنش از طرف مشترک نیز مهلت و بازه زمانی موضوع مجدد برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مشترک مبنای شروع بازه زمانی سه ماهه مذکور خواهد شد.