طرح LEZ برای خروج خودروهای فرسوده از شهر
یکی از راههایی که سال گذشته ما در شورای شهر و شهرداری تهران برای معضل خودروهای فرسوده دنبال میکردیم اجرای LEZ بود که قدرت مانور خودروهای فرسوده در شهر را کاهش میداد. در این طرح برای خودروهایی که به لحاظ فنی و سنی با اشکال مواجه بودند، محدودیتهای در نظر گرفته میشد و این خودروها در دستهبندی قرمز رنگ قرار میگرفتند و تقریبا تردد آنها در شهر تهران ممنوع بود. ما اکنون حدود 100 هزار خودرو فرسوده و آلاینده در شهر تهران داریم که تاریخ تولید آنها قبل از سال 83 و کاربراتوری است. بر اساس این طرح قرار بود برای خودروهای تولید 83 به بعد نیز محدودیتهایی قایل شویم. این خودروها تنها در صورت اخذ معاینه فنی میتوانستند در داخل محدوده زوج و فرد تردد کنند. همچنین مقرر شده بود تا خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهایی که با سوختهای غیرفسیلی امکان فعالیت دارند در دسته سبز رنگ قرار گیرند و امکان تردد در تمام محدودههای طرح ترافیک شهر تهران را به راحتی داشته باشند.
این دستهبندیهایی بود که در طرح LEZ در نظر گرفته بودیم تا با توجه به شرایط فنی بتوان محدودیتهایی برای خودروها آلاینده به وجود آورد. چون در شهر تهران خودروهای مختلفی وجود دارند که بعضا معاینه فنی ندارند یا عمر مفید آنها به اتمام رسیده است به همین دلیل شرایط فنی خوبی ندارد. البته این طرح هنوز در وزارت کشور باقی مانده و ابلاغ نشده است. به همین دلیل همچنان این خودروهای آلاینده و فرسوده در حال تردد در شهر تهران هستند در حالی که میبایست بر اساس دستهبندیهایی که در طرح شهرداری تهران بود، ساماندهی میشدند تا ما بتوانیم هوای تهران را به شرایط مطلوبی برسانیم به خصوص در ایام زمستان که با پدیده وارونگی هوا هم مواجه هستیم. جز این ما با معضل دیگری با عنوان تردد خودروهای شهرستانی در تهران روبهرو هستیم که متاسفانه یا در حال مسافرکشی هستند یا برای عبور از غرب به شرق تهران یا بالعکس مجبورند در شهر تهران تردد کنند. این خودروها هم به آلودگی هوا و هم ترافیک شهر تهران کمک میکنند و این معضلات را تشدید میکنند. در کل مشکلاتی که طرح تعویض خودروهای فرسوده با آن مواجه است به عدم هماهنگی میان مدیران دولتی و شهری برمیگردد اما
در هر حال باید یک روز در قالب شورای عالی ترافیک و مدیریت یکپارچه شهری مساله حل شود و تصمیم درستی برای آن اتخاذ شود.