روایت محمود کلاری از «یک شاهد عینی»
محمود کلاری با اظهار رضایت از حضور در دومین پروژه عکاسی «به روایت یک شاهد عینی2» گفت: حضور در این پروژه من را به دورانی برمیگرداند که کارم عکاسی بود و زندگیام از این راه میگذشت. این عکاس و فیلمبردار سینما در گفتوگو با ایسنا، درباره دلیل حضور یافتن در دومین پروژه عکاسی آزاده اخلاقی، با عنوان «به روایت یک شاهد عینی» اظهار کرد: از من بهعنوان عکاس و نه فیلمبردار دعوت شد و این برایم اتفاق جذابی بود. من از آن آدمهایی نیستم که فکر میکنند چون در لحظه به کاری مشغولاند یا با آن شناخته شدهاند، بخواهند مقایسه کنند. من اصلا به این حرفه اینطور نگاه نمیکنم. او ادامه داد: من در بخش اجرای فنی تکنیکی عکاسی پروژه خانم اخلاقی وارد شدم و از این نظر، حضور در این پروژه برایم جذاب بود، چون من را به دورانی برمیگرداند که کارم این بود. روزگاری، زندگی من با عکاسی میگذشت. البته آن نوع عکاسی، با عکاسی این پروژه کاملا متفاوت است. کلاری همچنین بیان کرد: در آن سالها من با عکاسی واقعهنگاری میکردم، اما در این پروژه واقعه را بازسازی میکنیم. با این حال، این دو نوع عکاسی قرابتهایی با یکدیگر دارند. در پروژه «به روایت یک شاهد
عینی» از تجربه و دانش فنی من استفاده میشود، اما در کارهای قبلی عکاسیام تلقی، نگرش و دیدگاههای من هم وارد کار میشد و حق تالیف داشتم. در پروژه خانم اخلاقی، عکاس یک ذهنیت و تفکر دیگر هستم. با این حال، این اتفاق از جذابیت کار کم نمیکند و این پروژه را خیلی دوست دارم.