برخی روسای اتحادیه ادغام قانونی را سیاسی می‌کنند

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۰۳

گروه تشکل‌ها

ادغام اتحادیه‌های صنفی مشابه و همگن به موجب تصمیم اعضای هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور اتخاذ شده است و به موجب بند الف ماده ۴۹ قانون صنفی، تصمیم‌گیری در مورد ادغام اتحادیه‌ها با تجمیع چند اتحادیه به یک اتحادیه و تعیین رسته‌های صنفی و نیز موافقت با تشکیل اتحادیه جدید در صورت تشخیص ضرورت به کمیسیون نظارت یا با نظر خواهی از اتاق اصناف واگذار شده است. همچنین تبصره یک ماده ۴۹ قانون نظام صنفی کمیسیون نظارت را به اجرای تصمیمات هیات عالی نظارت در حدود وظایف و اختیارات موظف کرده و هیات عالی نظارت شاخص‌های ادغام را در سه مورد «داشتن فعالیت صنفی مشابه و همگن»، «داشتن بنیه کافی برای ایفای وظایف قانونی» و نیز «داشتن حداقل نصاب مقرر برای تشکیل اتحادیه تصویب و ابلاغ» کرده است.

حال در راستای اجرای این بند از قانون، مساله اساسی این است که منافع برخی اتحادیه‌ها که هم‌اکنون امکان فعالیت دارند به خطر افتاده و آنها این امتیاز ویژه را از دست خواهند داد و به همین دلیل درباره مصوبه ادغام همچنان مقاومت کرده و بر عدم این اتفاق پافشاری می‌کنند. هرچند صحبت‌های مطرح شده توسط برخی اتحادیه‌ها در مورد انجام مطالعات کارشناسی درست و به تعویق انداختن این طرح از سوی اتاق اصناف بوده و به‌نظر می‌رسد باید تامل بیشتری در این راستا انجام شود.


در این راستا علی یزدانی، معاون وزیر صنعت درباره ادغام اتحادیه صنفی به «تعادل» گفت: ادغام اتحادیه‌ها موضوعی است که قانون‌گذار به آن اشاره کرده و در مجلس نهم نیز این بند از قانون به تصویب رسیده است.

بنابراین همه موظف به اجرای این بند از قانون هستند؛ علاوه براین ادغام اتحادیه‌ها مصوبه هیات عالی نظارت است که کارشناسان این حوزه نیز اجرای این بند از قانون را مهم و اساسی می‌دانند.

یزدانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه برخی روسای اتحادیه اعتقادی به این کار ندارند و به عبارتی اجرای این بند از قانون را عاملی برای برهم خوردگی نظام صنفی و بازار می‌دانند، بنابراین در این باره و برای اجرای این نوع مقاومت‌ها چه برنامه‌هایی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: اجرای مصوبه هیات عالی نظارت مبنی بر ادغام اتحادیه‌ها از جمله بحث‌های گسترده به شمار می‌رود و کارشناسان هیات عالی نظارت باید با حوصله بیشتری به چگونگی اجرای این بند بپردازند.

درواقع، اجرای این بند از قانون همانند تعطیلی یا دایر شدن برخی بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌ماند که طی سالیان این بنگاه‌ها یا از دور فعالیت نسبت به دیگر رقابت باز می‌مانند و به مرحله تعطیلی کشانده می‌شوند یا در بازه زمانی به رقابت خود نسبت به دیگر بنگاه‌ها ادامه می‌دهند و فعالیت می‌کنند؛ این موضوع درحالی است که متاسفانه این روزها به دلیل برخی مسائل اقتصادی اجرای این بند از قانون جز مسائل داغ در محافل گوناگون یاد می‌شود و اکنون نیز ما شاهد برخی حساسیت‌ها برای اجرای این بند از قانون هستیم.


فراهم کردن زیرساخت‌ها کار کارشناسان است

یزدانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه نظرشما درباره صحبت‌های برخی کارشناسان که علت پافشاری برخی روسای اتحادیه‌ها مبنی‌بر عدم اجرای این طرح (ادغام اتحادیه) سیاسی کاری برخی از افراد می‌پندارند، ‌چیست؛ گفت: متاسفانه در کشور هر اقدام صحیحی را که افراد می‌خواهند براساس چارچوب قانونی انجام دهند می‌گویند سیاسی کاری است؛ درحالی که اجرای مصوبه هیات عالی نظارت مبنی‌بر ادغام اتحادیه‌ها موضوعی صنفی، تخصصی و در چارچوب ارکان قانونی است و هیچ سیاسی کاری نیز در آن وجود ندارد.

به هرحال؛ پراکندگی 8هزار اتحادیه مشکلاتی را در نظام اقتصادی ایجاد کرده که در این زمینه کارشناسان کمیسیون نظارت قرار است با اقدام‌های کارشناسی شده به سمت اجرا و عملیاتی کردن این موضوع گام بردارند. وی در ادامه عنوان کرد: برخی افراد یکی دیگر از دلایل عدم اجرای این موضوع را فراهم نبودن زیرساخت‌ها می‌پندارند که فراهم کردن این موضوع نیز جز وظایف کمیسیون نظارت به‌شمار می‌رود.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران؛ ادغام مشمول تمام اتحادیه‌ها نمی‌شود و موضوعی قانونی است که قرار است براساس مصوبات هیات عالی نظارت تصمیم‌های کارشناسی شده اتخاذ شود. یزدانی خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌یی هر تصمیم کلانی را به موضوع‌هایی وصل می‌کنند که در نهایت این نوع بحث‌های قانونی به مرحله اجرایی نرسد.


زمان بر شدن ادغام اتحادیه‌ها ایرادی ندارد

از سوی دیگر؛ رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاز و تهویه مطبوع هشداد داد: ادغام اتحادیه‌های صنفی بدون بررسی‌های کارشناسی و تخصصی منجر به ایجاد آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی می‌شود.

محمدباقر معتمد در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران» درباره مصوبه هیات عالی نظارت برای ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن اظهارکرد: چابک‌سازی و ساماندهی اتحادیه‌های صنفی مورد تایید همگان است و هیچ کس با اصل موضوع ادغام اتحادیه‌های صنفی مخالفتی ندارد اما تاکید بر این است که ادغام اتحادیه‌های صنفی به صورت «کارشناسی شده» عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه ادغام اتحادیه‌های صنفی بدون بررسی‌های کارشناسی و تخصصی به آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی دامن می‌زند، افزود: هیچ ایرادی ندارد که جریان ادغام اتحادیه‌های صنفی بیش از مهلت مقرر در مصوبه هیات عالی نظارت زمان ببرد چون باید مقوله ادغام اتحادیه‌های صنفی به صورت اساسی و کارشناسی صورت بگیرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در مورد مخالفت‌های صورت گرفته برخی روسای اتحادیه‌های صنفی با موضوع ادغام گفت: هیچ یک از روسای اتحادیه‌های صنفی مخالف ادغام نیستند و قصد وقت کشی و بهانه‌گیری برای ادغام را ندارد؛ بلکه هدف این است که ادغام به نحو علمی و تخصصی اجرایی شود. وی تصریح کرد: در صورتی ادغام اتحادیه‌ها بدون توجه و دقت کافی به رسته‌های صنفی انجام شود، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

معتمد در عین حال به این نکته اشاره کرد که طبق مصوبه هیات عالی نظارت ادغام آن دسته از اتحادیه‌های صنفی که توان مالی ندارند و از حدنصاب برخوردار نیستند و فعالیت‌های همگن دارند، باید ادغام شوند که قاعدتا باید اتحادیه‌هایی فاقد بنیه مالی و حدنصاب در اولویت ادغام باشند و باید ادغام را از آنها کلید بزنیم تا نوبت به اتحادیه‌های همگن و مشابه برسد. وی درباره ادغام اتحادیه فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع ضمن اشاره به ۶۵۰عضو دارای پروانه کسب در این اتحادیه گفت: ما با دو اتحادیه تداخل صنفی داریم و هیچ ایرادی ندارد که با دو اتحادیه لوله کشی و تاسیسات و تولیدکنندگان شوفاژ ادغام شویم.


ادغام اتحادیه‌های کوچک ضرورت دارد

در همین حال؛ رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی (فلزی و آشپزخانه) گفت: ادغام اتحادیه‌های کوچک ضرورت دارد اما ادغام اتحادیه‌های بزرگ به‌صلاح نیست.

فریدون نصیری در مورد مصوبه هیات عالی نظارت برای ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن، فاقد بنیه مالی و حدنصاب اظهار داشت: ادغام اتحادیه‌های صنفی که از بنیه مالی به قدر کفایت برخوردار نیستند و تعداد اعضای آنها اندک است، ضرورت دارد اما ادغام اتحادیه‌های صنفی بزرگ به هیچ‌وجه توجیه ندارد.

وی افزود: مسوولان قبل از آنکه به موضوع ادغام اتحادیه‌های صنفی ورود کنند، باید اتحادیه‌های صنفی را در جریان امور مربوطه بگذارند و از نظرات آنها برای ادغام اتحادیه‌های صنفی بهره بگیرند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه ضمن اشاره به وجود ۱۵۰۰عضو در این اتحادیه به این نکته اشاره کرد که اتحادیه ما از بنیه مالی بالایی برخوردار است و در مورد موضوع ادغام اتحادیه ما موضوعی مطرح نشده است چون تداخلی با اتحادیه‌های دیگر نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر