جدال دیپلماتیک روسیه ‌ـ امریکا در سازمان ملل

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۰۶

امریکا: اشتباه کردیم؛ روسیه: عمدی بود

گروه جهان|

ارتش امریکا پذیرفته که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مواضع ارتش سوریه در شرق این کشور را بمباران کرده‌اند. روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت شده در عین حال اما امریکا این درخواست را نمایشی و ریاکارانه توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه جدال لفظی نمایندگان امریکا و روسیه در سازمان ملل را یادآور درگیری‌های لفظی دوران جنگ سرد توصیف کرده است. یک روز پس از حمله جنگنده‌های امریکایی به نیروهای سوریه که 62کشته برجای گذاشت، یک مقام پنتاگون گفته نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا گمان برده‌اند که مواضع داعش را هدف قرار داده‌اند. مرکز فرماندهی ایالات متحده نیز اعلام کرد که نیروهای ائتلاف پس از آنکه روسیه اطلاع داده که آنان مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده‌اند، حملات هوایی را فورا متوقف کرده‌ است.

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش داده‌اند، این حمله در نزدیکی فرودگاه دیرالزور رخ داده و قربانیانی نیز بر جای گذاشته است. به گزارش نیروهای روسیه در این حمله بیش از ۶۰ سرباز ارتش سوریه کشته و نزدیک به 100نفر زخمی شده‌اند. دیرالزور مرکز تحرکات گروه تروریستی داعش است و نیروهای دولتی سوریه تنها بخش‌های کوچکی از این منطقه را در کنترل خود دارند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن شمار کشته‌شدگان این حمله را دست‌کم ۸۳ نفر اعلام کرده است. این سازمان گزارش‌های خود را با استناد به اظهارات شاهدان عینی تنظیم می‌کند. به دلیل شرایط خاص حاکم در سوریه امکان تایید این اطلاعات و تهیه گزارش‌های مستقل وجود ندارد.

پس از وقوع این حمله ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل اتهامات سنگینی را علیه ایالات متحده مطرح کرد. وی گفت: این احتمال وجود دارد که این حمله هوایی بی‌ملاحظه به این دلیل انجام شده باشد تا از برقراری آتش‌بس جلوگیری شود. سفیر روسیه در سازمان ملل پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «به‌شدت گمان می‌رود که امریکا از قبل تصمیم گرفته بود که این حمله هوایی ویژه را در این زمان مشخص انجام دهد. چرا امریکا پس از این همه سال ناگهان تصمیم گرفت تا به ارتش سوریه در دفاع از شهر دیرالزور کمک کند؟ باید خاطرنشان کنم که نیروهای امریکایی در زمانی که داعش به سمت پالمیرا پیشروی کرد، تنها تحرکات تروریست‌ها را نظاره کرده و هیچ کاری انجام ندادند. در واقع سخت است باور کنیم که این حمله اشتباهی بوده است. این رویداد تصادفی نبوده بلکه کاملا حساب شده و معنی‌دار بوده چرا که دقیقا دو روز پیش از آنکه برنامه‌ریزی‌های روسیه ـ امریکا کاملا اجرا شود، این رویداد رخ داده است.»

سامانتا پاور، سفیر امریکا در سازمان ملل در واکنش به اتهامات طرح شده از سوی روسیه، این اظهارات را نمایشی خواند. او برگزاری یک نشست اضطراری را تمسخر‌آمیز و ریاکارانه توصیف کرد و افزود که روسیه تاکنون در مورد حملات بی‌شماری که ارتش بشار اسد علیه غیرنظامیان ترتیب داده، توضیحی نداده است.

سفیر امریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه ایالات متحده از کشته شدن سربازان در جریان این پیشامد متاسف است، گفت: «حتی اگر تحقیقات کنونی ثابت کند که ارتش امریکا مقصر بوده، اما ما هرگز قصد نداشتیم به ارتش سوریه حمله کنیم. چرا ما امشب در این نشست گردهم آمدیم؟ این یک انحراف از آن چیزی است که عملا رخ می‌دهد. اگر شما از آنچه رخ می‌دهد راضی نیستید، راه را منحرف کرده و حواس همگان را از موضوع اصلی پرت می‌کنید. این حقه یک جادوگر است. ما روسیه را ترغیب کردیم تا نشست‌های فوری با دولت دمشق برگزار کند و آنها را نیز وارد این توافق کند. اما آنچه روسیه امشب انجام داد با این هدف صورت گرفت که ظاهرا نشان دهد امریکا مبارزات با داعش را متزلزل می‌کند، نماینده روسیه حتی گفت که امریکا احتمالا در این حمله همدست بوده است. این یک بازی نیست.»

مسکو در روزهای گذشته هم بارها واشنگتن را به اهمال در حفظ برقراری آتش‌بس متهم کرده بود حملات هوایی امروز را ناقض توافق صورت گرفته میان جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور دانسته که زمینه‌ساز آتش‌بس فعلی در سوریه شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز هشدار داده که امریکا در مسیری خطرناک گام برداشته است. پوتین گفته بود که ارتش روسیه و نیروهای نظامی بشار اسد به آتش‌بس توافق‌شده در سوریه پای‌بند هستند، اما با این حال شورشیان مورد حمایت امریکا در حال استفاده از این فرصت برای تجدید قوای خود هستند.

آتش‌بس در سوریه دوشنبه هفته گذشته (۱۲ سپتامبر) آغاز شد. این آتش‌بس در ابتدا برای ۴۸ ساعت در نظر گرفته شده بود اما روز چهارشنبه برای ۴۸ساعت دیگر تمدید شد. روسیه روز جمعه پیشنهاد تمدید این آتش‌بس به مدت ۷۲ساعت را به‌طور غیررسمی ارائه کرد. چنانچه آتش‌بس به مدت ۷ روز حفظ شود، روسیه و امریکا طبق توافقی حاصل شده، علیه مواضع گروه‌های جهادی دست به انجام عملیات مشترک خواهند زد.


اشتباهاتی به نفع داعش

اسکای‌نیوز نیز در گزارشی با انتقاد از اشتباهات فاحش نظامی امریکا نوشته است: «امریکایی‌ها گام‌هایی برداشته‌اند که به گفته خود آنها غیرعمدی و اشتباه بوده اما در نهایت به داعش کمک کرده است. از وقایع اخیر در دیرالزور که بگذریم، مارس ۲۰۱۶ مسوولان امریکایی اعلام کردند گروه‌های مسلحی که پنتاگون از آنها حمایت می‌کرد وارد درگیری‌ با گروه‌هایی شدند که سازمان سیا از آنها حمایت می‌کرد. این درگیری‌ها نشان‌دهنده تناقضی است که در دیدگاه امریکا درباره مسلح کردن ده‌ها گروهی که با داعش و ارتش سوریه می‌جنگند، وجود دارد. درگیری‌ها در آن زمان میان گروه «فرسان الحق» که از سوی سیا حمایت می‌شود با شبه‌نظامیان سوریه دموکراتیک در شمال سوریه رخ داد که از سوی وزارت دفاع امریکا حمایت می‌شوند. مورد دیگر هم اکتبر 2014 بود، وقتی که پنتاگون اذعان کرد برخی تسلیحاتی را که جنگنده‌های امریکایی بر فراز شهر کردنشین کوبانی انداخته بودند، اشتباها به دست داعش افتاده است. وزارت دفاع امریکا در آن زمان اعلام کرد که این تسلیحات به افراد مسلح کردی اختصاص داشته که از این شهر در برابر داعش دفاع می‌کردند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر