از منطقه

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۱۲

ترکیه در ردیف کمترین هزینه‌کننده برای دانش‌آموزان

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه طی گزارشی اعلام کرد: سرانه هزینه‌کرد دولت ترکیه برای دانش‌آموزان و دانشجویان در این کشور یکی از کمترین نرخ‌ها در میان کشورهای جهان است.

به گزارش حریت، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه طی گزارشی با عنوان تحصیل در یک نگاه 2016 اعلام کرد، بودجه اختصاص یافته از سوی دولت ترکیه برای دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه همچنین دوره‌های آموزش عالی پایین‌تر از متوسط کشورهای عضو این سازمان است. در این گزارش آمده است: یک سوم دانش‌آموزان در ترکیه که از دبیرستان‌های این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند خواستار بودجه کافی برای افزایش کیفیت تحصیل در این کشور هستند و بر عدم وجود بودجه کافی در حوزه آموزش در ترکیه تاکید می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که 43‌درصد از زنان 15تا 29ساله ترکیه نه مشغول به کار هستند و نه خدمات آموزشی دریافت می‌کنند که بسیار بیشتر از متوسط 17‌درصدی کشورهای عضو این سازمان است. اشتغال و درآمد زنان در ترکیه در مقایسه با مردان از نرخ کمتری برخوردار است، این درحالی است که نرخ زنانی که از دوره‌های آموزش عالی فارغ‌التحصیل شده و در سال 2015 استخدام شده‌اند 58‌ درصد بود و از سوی دیگر نرخ مردان در این شاخص 76‌درصد بوده است. این اختلاف 18‌درصدی بین استخدام زنان و مردان در ترکیه 2برابر متوسط کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. زنان با سطح تحصیل برابر با مردان 84‌درصد درآمد مردان را دریافت می‌کنند.


سرعت رشد کشت و کیفیت زعفران در افغانستان

کشت زعفران در افغانستان عمر طولانی ندارد ولی در سه سال گذشته با کمک‌های خارجی توانسته است 900هکتار از زمین‌های این کشور را زیرکشت قرار دهد و سه سال متمادی، این محصول را به عنوان برترین زعفران جهان معرفی کند. مرکز جهانی سنجش ذائقه و کیفیت مواد غذایی از میان 300 نمونه زعفران جهان از کشورهای مختلف در سال 2013، 2014و 2015میلادی زعفران افغانستان را به عنوان با کیفیت‌ترین زعفران جهان معرفی کرده و قیمت آن نیز از زعفران ایران- به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زعفران جهان- بالاتر است.

تولید زعفران از 500کیلوگرم در سال 2007میلادی به بیش از 2هزار کیلوگرم در سال 92 رسید. از آن سال کار آموزش کشاورزان برای کاشت زعفران به صورت جدی آغاز شد و درحال حاضر نزدیک 1500کشاورز برای کاشت این محصول در افغانستان آموزش دیده‌اند و 180دستگاه خشک‌کن زعفران در اختیار آنان گذاشته شده است. هر کیلوگرم زعفران افغانستان در بازارهای جهانی بیش از 2هزار و پانصد دلار به فروش می‌رسد. اغلب این محصول افغانستان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و امسال تفاهمنامه‌یی با چین به امضا رسانده تا در صادرات این محصول با این کشور همکاری کند. زمین حاصلخیز عامل عمده کسب این عنوان برای افغان‌ها بوده است. این محصول در ردیف محصولات «کم آب» قرار دارد و نیاز به آب کمی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر