اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۲۱

لزوم تغییر در ارائه بسته تورهای گردشگری

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: باید توراپراتورها بسته سفر را تعریف و اجرا کنند و دفاتر خدمات مسافرتی دیگر هم برای همین بسته بازاریابی و ثبت‌نام انجام دهند.

به گفته ولی تیموری، رویکرد جدیدی در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی اتخاذ شده است؛ این در حالی است که معمولا متقاضیان فعالیت در زمینه تور و گردشگری، به ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها مراجعه می‌کنند، مجوز بند «ب» می‌گیرند و با این مجوز، در حوزه تور ورودی یا خروجی، داخلی یا خارجی و... کار می‌کنند.

به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه مبنای صدور مجوزها آیین‌نامه‌یی است که در سال ۱۳۸۰ در دولت مصوب شده، خاطرنشان می‌کند: «تنها در ایران است که افراد با یک مجوز همه کار می‌کنند اما در هیچ جای دنیا این طور نیست. در دنیا توراپراتور پکیج تعریف می‌کند و اجزای بسته سفر را از ارائه‌کنندگان می‌خرد و کد خود را روی بسته سفر می‌زند. وقتی بسته آماده شد، دفاتر خدمات مسافرتی آن را می‌فروشند و برای بسته‌های آماده، بازاریابی و ثبت‌نام انجام می‌دهند و کمیسیون خودشان را از توراپراتور تعریف‌کننده بسته سفر می‌گیرند.»

تیموری می‌افزاید: «عید امسال شاهد بودیم، آژانسی در هند بسته سفر را به چندین آژانس ایرانی فروخت و همه پولش را نیز گرفت؛ آژانس ایرانی هم پول و سودش را به دست آورده بود اما این بسته سفر ۷ دست چرخیده و در نهایت فروخته شده بود. در چنین شرایطی وقتی یک بسته سفر به دست مسافر می‌رسد با قیمت متفاوت‌تری به او فروخته شده است. علاوه بر این، آژانس آخر به مسافر اعلام می‌کند این بسته سفر اوست و همان تور را نیز اجرا می‌کند اما در حین اجرا به مشکل برمی‌خورد و هتلدار در پاسخ به اعتراض مسافر اعلام می‌کند که آژانس طرف قرارداد با مسافر را نمی‌شناسد چون با آژانس اولیه قرارداد بسته است و همین می‌شود که مسافر سرگردان می‌ماند.»

به گفته این مقام مسوول روال موجود حرفه‌یی نیست. وی تصریح می‌کند: «از این رو، رویکرد ما این است که توراپراتورها بسته‌های سفر را آماده کنند و کد خود را روی آن بسته بزنند و آژانس‌های مسافرتی تنها برای آن بسته‌ها بازاریابی و تبلیغات کرده و ثبت نام انجام دهند ولی در نهایت اجرای تور به دست توراپراتور باشد و مسافر تنها با آن توراپراتور کار کند. این اتفاق موجب می‌شود که به جای نظارت بر ۴ هزار آژانس که برخی آنها غیرمجاز هم هستند، ما موظف باشیم روی ۱۰۰ توراپراتور معتبر نظارت کنیم.»


معرفی جاذبه‌های گردشگری برای رونق صادرات غیرنفتی

استاندار چهارمحال و بختیاری روز یک‌شنبه در ستاد توسعه صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی این استان بسیار بکر و جذاب برای گردشگران و منبع پایدار کسب درآمد و رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

وی بر ضرورت بهبود و توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان و معرفی جاذبه‌های گردشگری در سطح کشور تاکید کرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی ادامه داد: خرد و تفکر جمعی در دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگ کار گروهی در استان باید تقویت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون 4هزار و 200 گردشگر خارجی وارد استان شده‌اند. بهمن عسگری ادامه داد: در سال گذشته 650 هزار گردشگر از تعداد کل گردشگران در مراکز اقامتی اسکان داده شده‌اند و برای استان درآمد حاصل شده است. به گفته وی، هم اینک یک‌هزار و 800 تخت در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان، 67 خانه مسافر، 11 باغ گردشگری، 3 اقامتگاه بوم‌گردی، 2 سفره‌خانه سنتی و 10دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در استان فعال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست گفت: در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری صادرات کالاهای غیرنفتی امسال در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان باید 100میلیون دلار کالا از این استان صادر شود.

سید نعیم امامی اظهار کرد: همایش ملی فرش دستباف این استان با محوریت تولید و صادرات در هفتم اسفندماه امسال در شهرکرد برگزار می‌شود. به گفته وی کمیته‌های علمی، اجرایی و تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای برگزاری این همایش تشکیل و فعال شده است. رییس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این نشست با بیان اینکه سرمازدگی باغات استان امسال نسبت به سال قبل 30درصد کاهش دارد، اظهار کرد: حدود 41هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که بخشی از محصولات برای مصرف داخلی و مازاد آن صادر می‌شود. ذبیح‌الله غریب ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 24هزار تن بادام از باغات استان برداشت می‌شود که 21هزار تن مازاد بر نیاز، 30هزار تن هلو برداشتی 10هزار تن مازاد، 54هزار تن سیب درختی 36هزار تن مازاد و از 59هزار تن انگور برداشتی 49 هزار تن آن مازاد بر نیاز استان است.


10 موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری در استان مرکزی

سرپرست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 10موافقت اصولی برای ایجاد، اصلاح یا تکمیل تاسیسات گردشگری در این استان در سال جاری تایید شد.

سیدحسن حسینی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تقاضا برای دریافت این مجوزها از سوی سرمایه‌گذاران شهرستان‌های اراک، دلیجان، خمین، ساوه و محلات بوده است. وی گفت: در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری استان مرکزی به ترتیب در سال 92، 12مورد، 93، 11مورد و 94، 13مورد موافقت اصولی در این استان برای تاسیسات گردشگری صادر شده است. حسینی، تلاش برای حمایت از سرمایه‌گذاران مناطق و شهرستان‌های استان و هدایت منابع مالی در تقویت هدفمند تاسیسات گردشگری را از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد. به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: 14هتل، یک تا پنج ستاره با 1000نفر ظرفیت و چهار مهمانپذیر با 140نفر ظرفیت در استان مرکزی وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه استان مرکزی فاقد متل است، اظهار کرد: 44خانه بوم‌گردی با بیش از 2هزار نفر ظرفیت در استان مکان مناسبی برای اقامت گردشگران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر