تاسیس سازمان مستقل، درمان دردهای اورژانس کشور

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۲۹

4000 نیروی جدید در اورژانس جذب می‌شوند

گروه اقتصاد اجتماعی

41 سال از تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی کشور می‌گذرد. نهادی که پس از یک سانحه جانگداز رانندگی تاسیس شد تا بتواند جلو مرگ‌ها و آسیب‌هایی که پیش از رسیدن به بیمارستان به بیمار وارد می‌شود را بگیرد. در این سال‌ها، اورژانس پیش بیمارستانی توانسته است جان بسیاری از مجروحان حوادث و قربانیان بیماری‌ها را در کشور نجات دهد. اما این روزها گویا حال اورژانس خوب نیست. کارکنان اورژانس رفاه چندانی ندارند و مانند بسیاری از کارگران نظام سلامت حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. از نداشتن هویت شغلی مشخص گلایه دارند و خواهان به رسمیت شناختن عنوان شغلی «تکنیسین اورژانس» برای خود هستند، از ضعف نظام بیمه‌یی و بازپرداخت خسارات ناشی از حوادث کار شاکی‌اند و معوق ماندن پرداخت دستمزدها دل آزرده‌شان کرده است. با این حال همچنان به خدمت در قالب اورژانس پیش بیمارستانی کشور ادامه می‌دهند. روز گذشته سالروز تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی کشور بود. به همین مناسبت برنامه‌یی برای گرامیداشت این روز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد که چندین مقام دولتی ازجمله قائم مقام وزیر بهداشت همچنین معاون درمان او در آن حضور داشتند. البته تعداد زیادی از کارکنان اورژانس کشور از حضور در این برنامه محروم بودند چراکه کارکنان اورژانس هیچگاه نمی‌توانند پست خود را ترک کنند و همیشه باید منتظر حادثه باشند. وزیر بهداشت نیز که از این موضوع اطلاع داشت به جای شرکت در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس اورژانس به مقر فرماندهی اورژانس ناحیه شرق تهران رفت تا این روز را همراه کارکنانی که در محل کار خود حاضر بودند، جشن بگیرد.


تاسیس سازمان اورژانس، یعنی سازمانی که مانند سازمان غذا و دارو در عین حالی که در حد معاونت وزیر است، بودجه و اختیارات مستقل خود را داشته باشد یکی از خواسته‌های اصلی کارکنان اورژانس کشور است. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام حمایت از این خواسته گفت:«دولت تمام تلاش خود را برای تاسیس سازمان اورژانس انجام می‌دهد.»

به گزارش ایلنا، هاشمی با بیان اینکه در صورت موافقت مجلس با ایجاد سازمان اورژانس در قالب برنامه ششم توسعه، سازمانی قوی و کارآمدتر تشکیل خواهد شد، گفت:«با تشکیل سازمان اورژانس، بخشی از مشکلات مردم برطرف خواهد شد و اگر برای این سازمان، منابع مالی پایدار پیش‌بینی کنند تقریبا تمامی مشکلات آن برطرف خواهد شد و می‌توان در قالب خرید خدمت، اورژانس کشور را نوسازی کرد.»

وزیر بهداشت با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت اورژانس در کشور ادامه داد:«تا پایان دولت به اندازه تمامی ناوگان اورژانس در سال‌های گذشته، تجهیزات و امکانات و خودرو فراهم خواهد شد و این مقدار امکانات کافی نیست و ضروری است تا به کمبود نیروی انسانی و مسائل رفاهی پرسنل اورژانس توجه بیشتری شود.»

هاشمی ضمن تاکید بر لزوم فراهم کردن تسهیلاتی برای آموزش مداوم پرسنل اورژانس کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت:«امیدواریم تصمیماتی که در آینده گرفته می‌شود به خدمات اورژانس که فوق‌العاده ویژه است، کمک کند و معتقدیم که سازمان اورژانس در آینده باید بتواند همانند پلیس با سرعت، قاطعانه و تخصصی حوادث و سوانح پیش آمده برای مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و محروم را مدیریت کند.»

وزیر بهداشت توزیع تخت‌های بیمارستانی در کشور را عادلانه ندانست و یادآور شد:«در طول چند دهه گذشته توجه کافی و ویژه‌یی به حوزه سلامت نشده و تخت بیمارستانی به تعداد کافی وجود ندارد و به حداقل 100هزار تخت نیاز داریم درحالی که حدود 50 درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور فرسوده هستند و ممکن است در مقابل آتش‌سوزی و زلزله آسیب‌پذیر باشند بنابراین لازم است تا اورژانس کشور چابک باشد و بتواند در کمترین زمان، بیماران را به مراکز درمانی منتقل کند.»


7 پایگاه اورژانس هوایی دیگر فعال می‌شود

در گوشه‌یی دیگر از شهر، آن دسته از کارکنان اورژانس که درحال انجام وظیفه نبودند زیر سقف سالن همایش‌های رازی گرد هم آمده بودند تا سالروز تاسیس اورژانس را جشن بگیرند. ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ضمن اشاره به این واقعیت که تصادفات رانندگی علت اصلی مرگ و میر ایرانیان است از نقش مهم اورژانس در کاهش آمار این مرگ و میر اشاره کرد و گفت:«هیچ حادثه‌یی در کشور وجود ندارد که اورژانس آن را پوشش ندهد، مساله مهم سرعت رسیدگی است که باید با افزایش تجهیزات و امکانات اورژانس کشور افزایش یابد.»

به گزارش ایرنا، حریرچی همچنین از رییس اورژانس کشور خواست که با توجه به مشکلات و سختی‌های کار نیروهای اورژانس بسته سلامت روانی و معنوی کارکنان اورژانس کشور تدوین و اجرایی شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت اورژانس کشور گفت:«توسعه ناوگان اورژانس کشور، افزایش موتورهای آمبولانس در این ناوگان و نیز گسترش ناوگان اورژانس هوایی از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در این سازمان به شمار می‌آید. هم‌اکنون 21پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است و به زودی هفت پایگاه هوایی دیگر راه‌اندازی می‌شود. مشکل اصلی در حوادث رانندگی حال حاضر در جاده‌های روستایی و فرعی است که بیشترین میزان مرگ و میر جاده‌ها در این مناطق رخ می‌دهد و برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این حوادث راهی جز توسعه اورژانس هوایی نداریم.»

در همین همایش، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت از خرید شناورهای جدید برای تجهیز ناوگان اورژانس دریایی خبر داد. به گزارش ایرنا، علی صدرالسادات همچنین گفت: «برای توسعه ناوگان هوایی اورژانس نیز قرار است، شرکت هوایی اورژانس در وزارت بهداشت تاسیس شود.»


76 میلیارد تومان برای تبدیل کانکس‌ها به پایگاه

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود با اشاره به مشکلات رفاهی و اجتماعی کارکنان اورژانس از اقدامات حمایتی دولت برای رفع مشکلات معیشتی این قشر در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش وبدا، آقاجانی با بیان اینکه مشکلات زیادی از نظر نیروی انسانی امکانات رفاهی، تجهیزات پزشکی، وضعیت معیشتی برای نیروهای اورژانس وجود دارد اما کمترین حاشیه‌سازی را در این سال‌ها از سوی کارکنان اورژانس شاهد بوده‌ایم، ادامه داد نیروهای اورژانس کشور با تمام توان به عنوان سربازان سفید پوش آماده به خدمت توانستند در جریان طرح تحول نظام سلامت، برگ زرینی از خدمات را رقم بزنند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین به برخی مشکلات نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی از قبیل وضعیت محل فعالیت، وضعیت آمبولانس‌ها، نیروی انسانی، تجهیزات و سیستم ارتباطی آنها اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در این دوره در همه این حوزه‌ها اتفاقات خوبی افتاده است به عنوان مثال در حوزه ناوگان آمبولانس شاهد بودیم که 1300دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه شد، ضمن آنکه 300دستگاه آمبولانس هم در گمرک داریم که به زودی به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شوند و 800 دستگاه آمبولانس نیز درحال ساخت است یعنی در این دوره 2500دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور که بالغ بر 3000دستگاه آمبولانس است، اضافه می‌شود در حوزه نیروی انسانی خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد، توانستیم مجوز استخدام 4000 نیرو را برای اورژانس پیش بیمارستانی دریافت کنیم که درحال جذب هستند، البته این درحالی است که دولت با مشکلات زیادی در جذب نیروی انسانی مواجه است در عین حال برای اورژانس تهران نیز مجوز جذب 400 نیرو گرفته شده است.»

آقاجانی در ادامه گفت:«خبر خوشی را برای نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی داریم، همواره شاهد بودیم که نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی در سراسر کشور در پایگاه‌های اورژانس در کانکس فعالیت می‌کنند که از حیث حشرات و گرما و سرما شرایط مناسبی ندارند بر این اساس با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هماهنگ کردیم که در بودجه سال آینده 76میلیارد اعتبار را برای تبدیل 380پایگاه‌های کانکسی اوژرانس به پایگاه ثابت در نظر بگیرند. در حوزه سیستم ارتباطی نیز در تهران، مشهد، دزفول و ایران شاهد نصب سیستم ارتباطی دیجیتال بودیم و امیدواریم بتوانیم تمام حوزه‌های اورژانس کشور را به لحاظ سیستم ارتباطی دیجیتال کنیم. در عین حال از حیث تجهیزات پزشکی نیز با کمبودهایی مواجهیم که در بودجه سال آینده برای به روز کردن این تجهیزات پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر