لایحه تامین امنیت زنان در مرحله نهایی بررسی

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۳۲

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بررسی لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت مراحل نهایی خود را طی می‌کند، گفت: بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را در ابعاد مختلف مانند بازدارنده، حفاظتی، حمایتی و قانونی به ویژه تقویت بخش مدنی لایحه در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: اصلاح پاره‌یی از قوانین مدنی و مجازات اسلامی و سایر قوانینی که به نوعی مربوط به حوزه زنان و خانواده است مانند آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی و قانون حمایت از خانواده را هم همزمان پیگیر هستیم. قانون حمایت از خانواده با وجود اینکه به تازگی به اجرا درآمده نقاط قوت و ضعف آن درحال بروز است. کارگروه حقوقی معاونت نیز فعال شده و این قوانین در تیم حقوقی و پژوهشی ما درحال بررسی است.

وی با اشاره به لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: اگر در کمیسیون لوایح پیشنهاد تشکیل مرجع ملی صیانت از زنان در برابر خشونت به تصویب می‌رسید اکنون خیلی از این برنامه‌ها با هماهنگی این مرجع انجام می‌شد ولی بیرون از دولت به ویژه از طرف فراکسیون زنان مجلس نهم با راه‌اندازی مرجع ملی صیانت مخالفت شد. معاون رییس‌جمهور در امور زنان افزود: با توجه به اینکه اعضای فراکسیون معتقد بودند همان‌گونه که مرجع ملی حقوق کودک ناظر بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک است، معاونت امور زنان نیز با پیشنهاد راه‌اندازی مرجع ملی صیانت از زنان قصد فراهم کردن زمینه برای پیوستن ایران به کنوانسیون رفع هر گونه اشکال تبعیض علیه زنان است درحالی‌ که اینگونه مراجع پس از الحاق به کنوانسیون‌ها باید تشکیل شوند تا ناظر بر حسن اجرای مفاد آن باشند.

وی گفت: در کمیسیون لوایح این موضوع مطرح شد که چرا در مقوله خشونت علیه زنان دو سند داشته باشیم که یکی لایحه تامین امنیت زنان و دیگری سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی (موضوع ماده ۲۲۷ قانون برنامه پنجم) است و پیشنهاد تلفیق این دو سند داده شد و همه اعضای شورا به جز معاونت امور زنان و خانواده از آن استقبال کردند. پس از بررسی‌های انجام شده که حدود 6 ماه به طول انجامید این نتیجه حاصل شد که لایحه با سند قابل تلفیق نیست چراکه دومی یک سند راهبردی است و تا مرز برنامه عملیاتی پیش رفته است و لایحه شکل و ماهیت خاص خود را دارد بنابراین این دو موضوع قابل تلفیق با یکدیگر نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر