پذیرش رقابت در آسمان ایران

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۳۴

گروه راه و شهرسازی سارا حامدی

روز گذشته اجلاس هوانوردی کاپا با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران حوزه هوانوردی جهان، در فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که به عنوان اصلی‌ترین مقام دولتی حاضر در این جلسه سخن می‌گفت، با اشاره به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی مانند بی.او.تی و بی.‌ال.تی صراحتا اعلام کرد، ایران به‌شدت علاقه‌مند است از مفهوم اجاره‌داری بلندمدت در اجرای پروژه‌های خود استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: لیزینگ برای ما چه در بحث تامین ناوگان و چه در بحث توسعه زیرساخت، استراتژی مهمی است و در همین راستا به دنبال ایجاد بنگاه لیزینگ در ایران هستیم.

عباس آخوندی افزود: با باز شدن درهای بازارهای جهانی و گسترش فعالیت‌ها، بیمه‌های بین‌المللی فعال می‌شود و ما به انواع فعالیت‌های بیمه‌های بین‌المللی در صنعت هوانوردی خوشامد می‌گوییم.


بستر جهانی برای مبادله

وی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی چیزی بیش از یک نوع حمل و نقل است، گفت: هوانوردی یک سبک زندگی و وسیله‌یی برای ارتباط ملت‌ها با یکدیگر است. بنابراین ما به صنعت هوانوردی به عنوان یک بستر جهانی برای مبادله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نگاه می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: صنعت هوانوردی از جهت فناوری نیز بسیار پیچیده است که البته ما آن را تنها در رفت و آمد هواپیماها می‌بینیم.

آخوندی تاکید کرد: ما کاملا به این موضوع واقفیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و قوانین و مقررات جهانی نیز دارد. ما نیز این قوانین را پذیرفته‌ایم و جزو بنیان‌گذاران کنوانسیون شیکاگو هستیم که این خود بیانگر آن است که به قوانین هوانوردی جهانی عمل می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس همین قوانین و قواعد بین‌المللی است که معتقدیم، می‌توانیم موانع بر سر راه صنعت هوانوردی کشور را برطرف کرده و سهم خود را از بازار جهانی بگیریم.


تحقق آسمان آزاد

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس بین‌المللی هوانوردی کاپا با تاکید دوباره بر اینکه ایران همواره و در طول سالیان بر قواعد و مقررات هوانوردی وفادار بوده است، تاکید کرد: گام نخست برای توسعه صنعت هوانوردی حرکت به سمت آسمان آزاد در ایران است که ما در کشور توانسته‌ایم این کار را با اطمینان به نفس کامل انجام دهیم و در حال حاضر آسمان ایران، آسمانی آزاد و کاملا امن برای تمامی پروازهای بین‌المللی است.

سیاست‌های هوایی ایران

وزیر راه و شهرسازی ضمن مروری کوتاه بر سیاست‌های ایران در صنعت هوانوردی گفت: اعتقاد ما این است که باید در یک بازار رقابتی بین‌المللی و براساس قواعد رقابت بین‌الملل عمل کنیم که همانطور که پیش‌تر نیز گفتم، ما به تمامی این مقررات و اصول پایبندیم. در صنعت هوانوردی به دنبال آن بودیم تا نهادهای این رقابت بین‌المللی را یکی پس از دیگری در ایران مستقر کنیم.


آزادسازی قیمت‌ها

وی افزود: نخستین کار در جهت آزادسازی بازار صنعت هوانوردی ایران، برداشتن نظام قیمت‌گذاری در صنعت هوانوردی کشور بود. در زمان کوتاهی با روانی و بدون کوچک‌ترین اختلالی برنامه آزادسازی صورت گرفت و در حال حاضر قیمت‌ها در روزها و ساعت‌های مختلف و برای خطوط هوایی متفاوت، فرق می‌کند.

وی با تاکید بر رشد 22درصدی مسافر داخلی در کشور در 5ماه نخست سال95 نسبت به سال گذشته تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد، ظرفیت توسعه صنعت هوانوردی و چگونگی بحث رقابت می‌تواند درنهایت به نفع بهره‌برداران نهایی منجر شده و موجب رفاه مردم شود.

آخوندی اعلام کرد: همچنین برای نهادسازی در صنعت هوانوردی پیش از آزادسازی قیمت‌ها اقدامات مختلفی نیز انجام شد.


سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در ناوبری

برترین مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها نیز برای به‌روز‌رسانی و تجهیز مجدد سیستم ناوبری ایران اقدام شده است، گفت: تمامی سیستم ناوبری ایران در حال نوسازی است و بیش از 250میلیون دلار در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.

آخوندی تصریح کرد: توجه به مفهوم حرفه‌گری و مفهوم شرکت‌های هوانوردی در صنعت هوانوردی ایران بسیار با اهمیت است. اعتقاد داریم تمامی شرکت‌هایی که به نوعی در حوزه هوایی فعالیت می‌کنند، موتورهای محرکه توسعه صنعت هوانوردی هستند و ما به نهاد شرکت در این صنعت احترام می‌گذاریم و به هویت و استقلال در تصمیم‌گیری آنها پایبندیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازار صنعت هوانوردی باید بر اساس نظام حرفه بین‌المللی از همان مرحله تاسیس تا مرحله بهره‌برداری عمل کند.

وی افزود: از همین رو برای رعایت انصاف و رقابت شرکت‌های هم‌تراز و آزادی تمامی اشخاص برای ورود به صنعت هوایی برای تمامی شرکت‌هایی که می‌خواهند مجوز عملیات پروازی کامل (AOC) داشته باشند، کمیته سرمایه را 350میلیارد تومان معادل 100میلیون دلار تعیین کردیم؛ زیرا بنگاه‌ها باید در میزان حداقل سرمایه هم‌تراز باشند تا بتوانند در یک رقابت منصفانه شرکت کنند.


نقشه شبکه فرودگاهی تغییر می‌کند

وزیر راه و شهرسازی درخصوص موقعیت ایران در حوزه هوانوردی و برنامه‌های کشور در این حوزه در پسابرجام گفت: موقعیت کشور ما به گونه‌یی است که 80درصد جمعیت جهان در فاصله پرواز 7ساعته از ایران قرار دارند و همین موضوع به ما این امکان را می‌دهد تا روی نقشه هوایی جهان موقعیت ایران را بازتعریف کنیم.

عباس آخوندی ادامه داد: این بازتعریف موجب می‌شود تا هم آسایش و رفاه مردم جهان که از مسیرهای شمال به جنوب یا شرق به غرب از ایران پرواز می‌کنند فراهم شود و هم منافع ایران را در بازار بزرگ جهانی به دنبال خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی هوانوردی کاپا گفت: ما درصددیم تا بار دیگر تمامی نقشه شبکه فرودگاهی کشور را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم.

وی با اشاره به موقعیت و نقش فرودگاه امام (ره) در کشور و منطقه اعلام کرد: ما دنبال آن هستیم تا مفهوم حمل و نقل چند وجهی را در آن اجرا کنیم تا این فرودگاه بتواند از طریق ریل و جاده به تمامی بنادر کشور متصل شود، همچنین فرودگاه امام (ره) می‌تواند به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی و همچنین هاب فرودگاهی نقش مهمی در آینده منطقه ایفا کند.

وزیر راه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه ایران آماده جذب سرمایه برای تمامی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت فرودگاهی است، گفت: خوشبختانه ما توانستیم مذاکرات بسیار موفقی را با تمامی عرضه‌کنندگان هواپیما در جهان مانند بویینگ و ایرباس و سایر شرکت‌های هواپیماسازی در کشورهای مختلف انجام دهیم.


مذاکره با نام‌های بزرگ هواپیماسازی

عباس آخوندی گفت: با تمامی نام‌های بزرگ صنعت هواپیماسازی در حال مذاکره هستیم و تمایل داریم تا از این رقابت بین‌المللی به نفع مردم ایران استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته مشکلاتی نیز بر سر این راه وجود دارد، اما ما چون تمام قواعد بین‌المللی را رعایت کرده‌ایم ایمان داریم که این مشکلات به زودی حل خواهد شد.

آخوندی با اشاره به پهناوری سرزمین ایران و پیچیدگی طراحی سیستم شبکه‌یی در بسیاری از فرودگاه‌های ایران گفت: بنابراین در ایران پروازهای سبک به اندازه پروازهای بزرگ اهمیت دارد.


نوسازی صنعت هوانوردی کشور

عباس آخوندی درخصوص نوسازی صنعت هوانوردی نیز تصریح کرد: بحث ما در این خصوص بیش از نوسازی ناوگان و فرودگاه است و ما به تمامی زنجیره ارزش در هوانوردی نگاه می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت اشتغال و مفهوم نیروی انسانی در صنعت هوانوردی گفت: این صنعت قدرت ایجاد اشتغال بسیار گسترده‌یی در تمامی بخش‌ها و صنایع مرتبط با خود را دارد و هر یک شغل مستقیمی که در این صنعت ایجاد می‌شود، 4برابر خود شغل پیرامونی دارد درنتیجه بحث تربیت نیروی انسانی، آموزش و جذب نیروی انسانی در این صنعت بسیار مهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر