اعلام تخلف گودبرداری ۳۲ متری به مراجع قضایی
مدیرکل دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با اعلام بررسی موضوع گودبرداری ۳۲متری خیابان سهیل در شورای عالی شهرسازی و معماری از ممانعت ادامه اجرا و اعلام تخلف به مراجع قضایی خبر داد و گفت: وقتی گفته میشود کمیسیون ماده ۵ مجوز ۴ طبقه داده بدین معناست که ما با ارتفاع ۲۰ تا ۲۲متری روبهرو هستیم در حالی که این پروژه بالغ بر ۳۸ متر است.
مسعود حمزهای مدیرکل دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی گفت: شهر تهران در طرح جامع مصوب از چهار پهنه R مسکونی، S خدمات، Mمختلط و G حفاظ، تشکیل شده است. پهنه سکونت الزاما به معنای اینکه تمام کاربریهای موجود در پهنه مسکونی باشند، نیست اما به هر حال چارچوبی غیر از سکونت صراحتا در طرح جامع تعیین شده است. مدیرکل دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی در تعریف پهنه سکونتی از منظر قانون شهرسازی گفت: تعریف پهنه سکونت محدودههایی از شهر هستند که کاربری غالب آن مسکونی بوده و علاوه بر پلاکمسکونی شامل شبکه معابر، دسترسیها و خدمات پشتیبان سکونت هستند. در این پهنه برای تامین امنیت و آرامش، استقرار طیف وسیعی از فعالیتها، ممنوع یا مشروع بوده و صرفا استقرار فعالیت تجاری و خدمات ۷ گانه در مقیاس محله و ناحیه مرتبط با نیاز ساکنان مجاز است.
حمزهای گودبرداری ۳۲متری خیابان سهیل در منطقه یک شهرداری تهران را در بافتمسکونی خلاف تعاریف رایج خواند و گفت: طبق تعریف طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ که الزاما و باید طرح تفصیلی در چارچوب آن تعیین تکلیف شود آمده است که در پهنههای مسکونی فعالیتها باید در جهت رفع نیاز ساکنان تعریف شود. تامین نیازهایی همچون سوپرمارکت، درمانگاه و مراکزی از این دست هستند که قابل قبول بوده و در طرحهای بالادستی میگنجند نه آنکه یک مرکز تجاری- فرهنگی- ورزشی که هیچ توجیه شهرسازی ندارد.
این مقام مسوول درباره چرایی صدور مجوز کمیسیون ماده ۵ برای اجرای طرح تجاری- فرهنگی خیابان سهیل (میرزاپور) گفت: کمیسیون ماده ۵ طی دورههای زمانی ۹۰ تا ۹۲ مجوزهایی را صادر کرد که متاسفانه تعدادشان زیاد است و بیشتر آنها نیز خلاف ضوابط شهرسازی و طرحهای مصوب شهری همچون طرح جامع است. مجتمع کوروش، پالادیوم دو نمونهیی هستند که به معنای واقعی تجربه ناموفق مالها و مجتمعهای تجاری هستند که به صورت بیضابطه در بافت مسکونی شکل گرفتند و بهشدت آرامش و زندگی مردم محله را تحت تاثیر قرار دادند و این هم میتواند در صورت ادامه به سومین نمونه منتهی شود.
حمزهای تصریح کرد: به هر حال کمیسیون ماده ۵ در قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری صراحت قانونی است اما وقتی در قانون شورای عالی، حدود اختیارات ماده ۵ تعریف میشود در چارچوب طرح جامع اینگونه تعریف میشود که هر مصوبهیی که میخواهد فراتر از طرح جامع تعریف شود باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد که متاسفانه این فرآیند در مورد پروژه خیابان سهیل رخ نداده است.
وی در بیان روند ساخت و ساز یا توقف پروژه سهیل گفت: ما در شورای عالی شهرسازی و معماری به لحاظ قانونی، گزارش دقیق این موضوع را مطرح خواهیم کرد و شورا تصمیم خواهد گرفت که در مورد این پروژه چگونه باید برخورد شود. ابهاماتی در مورد تصمیمات اخذ شده که در سال ۸۹ رخ داده وجود دارد که در مورد آنها شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه تصمیم خواهد گرفت. وی در بیان بخشی از ابهامهای تصمیمهای گرفته شده در کمیسیون ماده ۵ در سال ۸۹ و گودبرداری ۳۲متری و صدور پروانه برای آن از سوی شهرداری تهران گفت: عدمانطباق و شکلگیری کمیسیون ماده ۵ پروژه خیابان سهیل با طرح جامع همخوانی ندارد، پروانه صادره با مصوبه کمیسیون همخوان نیست و تخلف به شمار میآید. اینها مواردی هستند که در شورای عالی مورد بحث قرار خواهد گرفت و در مورد آن تصمیمگیری میشود.
حمزهای تاکید کرد: دو موضوع مشخص تخلفهای پروژه سهیل، یکی بحث دو طبقه پارکینگ اضافه بود که منجر به عمق گودبرداری قابلتوجهی شد.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به لحاظ قانونی میتواند در صورت مشاهده تخلف، مورد را با ذکر تخلف به مرجع صادرکننده پروانه (شهرداری) و ناظر پروانه اعلام کند و تا رفع تخلف مانع از شکلگیری اجرا شود.
حمزهای گفت: مکاتباتی با شهرداری داشتیم و درخواست مستنداتی را کردهایم تا بدانیم با چه مشکلاتی روبهرو هستیم. در حال حاضر، این ساختمان یک ساختمان ۴طبقه است و طبق نقشههای موجود، ارتفاع این ساختمان بالغ بر ۳۸ متر معادل با یک ساختمان ۱۰ طبقه است و اینها نقشههایی است که به تصویب مراجع صادرکننده پروانه رسیده است.
همچنین دو نیم طبقه تعریف شده است. در حالی که نیم طبقه تعریف قانونی دارد و در این طرح بالغ بر ۴ متر ارتفاع دارد یعنی خودش یک طبقه محسوب میشود.
وی ادامه داد: وقتی گفته میشود کمیسیون ماده ۵ مجوز ۴ طبقه داده بدین معناست که ما با ارتفاع ۲۰ تا ۲۲ متری روبهرو هستیم در حالی که این پروژه بالغ بر ۳۸متر است. همچنین زمانیکه کمیسیون ماده ۵، ۶ طبقه پارکینگ میدهد ما در مرحله اجرا عملا با ۸ طبقه پارکینگ روبهرو میشویم زیرا پارکینگ ۱- و ۲- فقط صوری است و بلافاصله بعد از شروع عملیات تبدیل به طبقات تجاری میشود و با توافق شهرداری و مالک در حقیقت سیستمی شکل میگیرد که دودش فقط به چشم شهروندان میرود.