اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۳۸

مشخصات گسل جدید در نزدیکی برج میلاد تهران

عضو هیات عملی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، گسل شناسایی شده در نزدیک برج میلاد تهران را گسلی فعال خواند و گفت: مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها یکی از راهکارهایی است که خطر‌های احتمالی زلزله را در پایتخت کاهش می‌دهد. معاون سازمان زمین‌شناسی کشور، با اعلام شناسایی «گسل جدید» در مرکز تهران گفت: «این گسل از کنار برج میلاد رد می‌شود و تقریبا در بخش مرکزی تهران است. همچنین از شرق تا غرب تهران را در بر می‌گیرد و از آن عبور می‌کند.» موضوعی که ضرورت دارد مدیریت شهری و مسوولان مربوطه توجه ویژه‌یی به آن داشته باشند. مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در این باره عنوان کرد: «عنوانی به‌نام گسل جدید نداریم. این گسل از قبل شناسایی شده بود و حتی بخش‌هایی از آن هم به سازمان زمین‌شناسی معرفی شده است. به‌تازگی اطلاعات جدیدتری از این گسل به دست آمده که برخی افراد از آن با نام شناسایی گسل جدید در تهران نام می‌برند.» به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، او درباره خطراتی که این گسل برای شهروندان تهرانی می‌تواند داشته باشد، گفته است: این گسل یکی از گسل‌های محدوده شمال تهران محسوب می‌شود که در حال حاضر نیز به‌صورت فعال است. خطر جدی‌ای که در صورت جابه‌جایی آن می‌تواند ایجاد شود را از دو جهت می‌توان بررسی کرد؛ سازه‌های خاص مانند برج میلاد و کتابخانه ملی چون برای ساخت‌شان دقت و اصول ایمنی رعایت شده کمتر تحت آسیب قرار می‌گیرند اما آپارتمان‌ها و خانه‌هایی که در مسیر آنها قرار دارند دچار آسیب جدی خواهند شد.


رفع آلودگی هوا مهم‌ترین اولویت شهرداری

شهردار تهران گفت: امروز ارتقای کیفیت زندگی در کلان‌شهر تهران و حل آلودگی هوا مهم‌ترین هدف مدیریت شهری است. به گزارش مهر، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ۵۸دستگاه واگن مترو و ۵۰دستگاه اتوبوس تک‌کابین گفت: غیر از واگن‌سازی تهران ۴کارخانه واگن‌سازی دیگر نیز در کشور داریم. این کارخانه‌ها می‌توانستند مانند واگن‌سازی تهران پرتحرک باشند اما متاسفانه عدم کارایی آنها به‌دلیل باور نداشتن و کم‌تحرکی است. وی با بیان اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی مهم‌ترین چالش شهر تهران است، گفت: مسوولیت حل آلودگی هوا بر‌عهده دولت است. دولت است که باید بقیه دستگاه‌ها را هماهنگ کند و با مشخص کردن تکالیف هر بخش پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد. قالیباف با بیان این مطلب که آلودگی هوا قابل حل است، گفت: ما امروز حدود ۱۰۰‌کیلومتر مترو را در دست ساخت داریم که این موضوع تا نیمه اول سال۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. این به معنای کار اجرایی برای مبارزه با آلودگی هواست. قالیباف گفت: امروز و در آغاز سال تحصیلی با افزودن این واگن‌ها روزانه ۳۰۰‌هزار سفر به ظرفیت حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌کنیم.


تغییر سیاست‌های هوایی با فعالیت هواپیماهای قدیمی

علی ‌عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی ‌کشور اظهار کرد: در فاصله اما و اگرهای امریکا برای فروش هواپیماها به ایران دو ‌کار مهم است که باید انجام بگیرد؛ یکی ‌دنبال ‌کردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی. به گفته وی، اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاست‌های‌مان را تغییر دهیم و شکل نظارت‌های‌مان عوض شود. عابدزاده گفت: اعمال سیاست‌های صحیح در حوزه حمل‌ونقل هوایی در طول 30سال اخیر به‌مراتب اثرگذارتر از سیاست توسعه حمل‌و‌نقل هوایی است. چیزی که در سال‌های اخیر نداشته‌ایم و اگر سیاست‌های درستی اعمال می‌شد حتی نسبت به ضررهایی که تحریم می‌توانست برای‌مان داشته باشد، مقاوم می‌بودیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اگر سیاست‌های درستی اعمال می‌شد وزن کارهای مثبت از وزن اثرات منفی تحریم‌ها به‌مراتب بیشتر می‌بود، گفت: متاسفانه سیاست‌های حمل‌و‌نقل هوایی در طول سه دهه اخیر سیاست‌های درست و منطبق با سیاست‌های جهانی که در کشورهای دیگر اعمال می‌شود، نبوده است. رییس سازمان هواپیمایی تاکید کرد: ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی نیازمند اعمال تغییرات اساسی است، ضمن اینکه باید بهره‌وری هواپیماها در سطح بهتری صورت بگیرد که بتوانند برگشت سرمایه داشته باشند. ساختارهای فنی و عملیاتی هم باید برای تکنولوژی‌های نو طراحی داشته باشند.


تکذیب خرید واگن از شرکت‌های خارجی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با تکذیب مطالب مطرح شده درباره خرید واگن از روسیه، گفت: راه‌آهن با هیچ شرکت خارجی برای خرید واگن قراردادی ندارد. به گزارش ایرنا، محسن پور‌سیدآقایی در حاشیه امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین درباره ادعای خرید واگن از روسیه اضافه کرد: چنین قراردادی وجود ندارد و شرکت راه‌آهن مجاز به خرید واگن نیست. مدیرعامل راه‌آهن به امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین نیز اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم برای اجرای این پروژه که از 40‌سال پیش برای انجام آن مطالعات لازم انجام شده بود، توجه دارد. در این طرح یک شرکت معتبر بین‌المللی فعال در زمینه حمل‌و‌نقل، مشارکت خواهد داشت. وی ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح را 30‌میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با‌وجود اینکه در فاز نخست 30‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده، اما براساس ارزیابی‌ها، امکان سرمایه‌گذاری تا 10برابر این مبلغ وجود دارد. پورسیدآقایی یادآور شد: با اجرای این پروژه، زمان ارسال کالاهای مورد نیاز از بنادر جنوبی کشور به صنایع اطراف تهران، کاهش قابل‌توجهی می‌یابد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند در کریدور شمال به جنوب نقش داشته باشد، گفت: امیدواریم بندر خشک آپرین به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود که با اجرای آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند کالاهای خود را در مسیر کریدور شمال به جنوب از طریق این بندر صادر کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر