روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۴۰

تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ژاپن

گروه تجارت پس از درخواست هیات موسس و تصویب هیات ریسه اتاق بازرگانی ایران، برای نخستین‌بار، اتاق بازرگانی مشترک ایران و ژاپن تشکیل شد و این اتاق اکنون در مرحله عضوگیری است و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که با ژاپن فعالیت تجاری دارند، می‌توانند عضو این اتاق مشترک شوند. تعامل با کشوری چون ژاپن که چهارمین اقتصاد برتر دنیاست و محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار است، می‌تواند برای صنعت ایران مفید باشد و در فاز یک اعضای هیات موسس در حوزه‌هایی از جمله ساخت قطعات خودرو، نفت وگاز، پتروشیمی، فولاد و آموزش با این کشور در حال مذاکره هستند.


برنامه تاسیس مراکز

تجاری در 12 کشور

ایسنا مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران از در دستور کار قرار گرفتن تاسیس مراکز تجاری در خارج از ایران خبر داد. رضا عباسقلی با بیان اینکه تاسیس مراکز تجاری در خارج از ایران به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: قرار است در این مراکز تجاری، نمایشگاه‌های دایمی برای عرضه کالاهای ایرانی توسط تجار و بازرگانان مدنظر قرار گیرد و اولویت تاسیس این مراکز نیز کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی است. مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی مدنظر ما قرار گرفته‌اند. ترکیه، آذربایجان، عمان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، عراق و ارمنستان از جمله کشورهای همسایه و کنیا، نیجریه، غنا و آفریقای‌جنوبی از جمله کشورهای آفریقایی مدنظر برای تاسیس مراکز تجاری هستند.


الکترونیکی‌شدن اطلاعات 2مرحله واردات

گروه تجارت فیروزه خیالی، سرپرست اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی گفت: به کمک بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور که از طریق داده‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تشکیل شده، امروز در بحث مدیریت ارز ما می‌توانیم تشخیص دهیم که منشا ارزی برای واردات چه بوده یعنی این کاملا متصل می‌شود به اطلاعاتی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و این تبادل اطلاعات به بانک مرکزی برای شناسایی منشا ارزی کمک می‌کند. وی افزود: از سوی دیگر، ما اطلاعات مربوط به گشایش اعتبارهای بانکی را از بانک مرکزی دریافت و در سامانه بارگذاری می‌کنیم و زمانی که ترخیص کالا صورت می‌گیرد، دقیقا به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم، این محموله با چه میزان و چه مشخصات کالایی ترخیص شده و آیا با آن گشایش اعتباری که انجام شده با اطلاعاتی که در آن اسناد وجود دارد همخوانی دارد یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر