رویای سطح تولید نفت زمان قذافی

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۴۲

گروه انرژی

لیبی برای دومین بار از پیوستن به مذاکرات فریز نفتی امتناع کرد. این کشور که به واسطه درگیری‌های داخلی با کاهش سطح تولید نفت خام خود مواجه شده است در مذاکرات فریز نفتی دوحه که در فروردین ماه برگزار شد نیز اعلام کرد که به دلیل پایین بودن سطح تولید فعلی خود با این طرح مخالفت دارد. روز گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که یکی از مقامات رسمی این کشور اعلام کرده است که لیبی تا رسیدن به سطح تولید نفت خام خود در زمان معمر قذافی به طرح فریز نفتی نخواهد پیوست. این روزنامه نوشت که طبق اظهارات مقامات، هدف لیبی تولید یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام در روز است. این درحالی است که طبق بررسی«تعادل» از تازه‌ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، این کشور آفریقای شمالی اکنون 292هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند که تقریبا یک‌ پنجم هدف نهایی این کشور است.

چهارمین کشور بزرگ آفریقا از زمان سرنگونی معمر قذافی تاکنون با تنش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. WSJ در ادامه گزارش خود می‌نویسد که اکنون کنترل اغلب ترمینال‌های صادراتی لیبی در دست شبه ‌نظامیان این کشور است اما یک مقام نفتی رسمی لیبی اعلام کرده که شبه‌ نظامیان قصد دارند اجازه دهند، نفت خام لیبی از این مقاصد دوباره جریان آزاد داشته باشد.

برای کشوری که 90درصد آن پوشیده از بیابان بوده و تنها 2درصد خاک آن کاربرد کشاورزی دارد، نفت به ‌شدت حیاتی به حساب می‌آید. به همین واسطه لیبی این روزها به‌ شدت به دنبال یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران خود و افزودن به سطح تولید نفت خام است.

محمد عون، نماینده لیبی در هیات عامل اوپک اعلام کرده است که این کشور قصد دارد تا پایان سال تولید نفت خود را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وال استریت ژورنال در ادامه با اشاره به اینکه محمد عون 26سپتامبر و پیش از آغاز نشست دوحه نیز مخالفت لیبی را با پیوستن به طرح فریز نفتی اعلام کرده، می‌نویسد با توجه به اینکه منازعات و درگیری‌ها همچنان در لیبی ادامه دارد، اعداد اعلام شده احتمالا برای لیبی بلندپروازانه به حساب می‌آیند. ترمینال‌های صادراتی نفت خام لیبی اکنون در کنترل خلیفه بلقاسم حفتر قرار دارد. خلیفه حفتر از ژنرال‌های ارتش در زمان دیکتاتوری قذافی بود که حدود 2دهه قبل از انقلاب مردم لیبی از ارتش جدا شد و در جریان انقلاب برای کمک به مردم به این کشور بازگشت. در ادامه اما حفتر با حکومتی که پس از قذافی قدرت را در دست گرفت بنای ناسازگاری گذاشت و با عملی شبه کودتا، ساختمان‌های دولتی طرابلس را در دست گرفته و خود را فرمانده ارتش اعلام کرد. تنها مرز آبی لیبی که امکان صادرات نفت خام در آن وجود دارد، کرانه دریای مدیترانه است. نقاطی که اکنون تحت سیطره شبه ‌نظامیان به سرکردگی حفتر قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر