آخرین آمار گیشه پاییزی
در پاییز سال ۹۵ بیش از ۲۱فیلم بلند سینمایی (جز فیلمهای هنر و تجربه) در سینماهای تهران به نمایش درآمدند حدود ۱۳میلیارد و ۲۷۷میلیون تومان از طریق گیشه سینماهای تهران برای بدنه سینمای کشور درآمد داشتند.
به گزارش ایسنا، از خلال آمار و ارقام منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، نگاهی میکنیم به کموکیف اوضاع سینما در فصل پاییز و پردرآمدترین آثار اکران شده در این بازه زمانی. نکته اینکه فارابی تنها آمار فروش سینماهای تهران را منتشر کرده است همچنین تنها فروش فیلمها از نخستین روز فصل پاییز تا ۱۲ آذر ماه مورد توجه بوده است. «فروشنده» اصغر فرهادی بیشک یکی از مهمترین فیلمهای نیمه اول سال ۹۵ بود که توانست با بیش از ۹میلیارد و ۲۶۰میلیون تومان درآمد از گیشه سینماهای تهران در طول ۸۷ روز نمایش، پرفروشترین و با دوامترین فیلم این فهرست شود. این فیلم که اکرانش از تابستان آغاز شده بود با فروش کلی بیش از ۱۵میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومان به تنهایی درآمدی بیش از مجموع فروش پاییزی سینما داشته است. «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان توانست با فروش 4میلیارد و ۱۶۴میلیون در ۷۶روز، دومین فیلم پرفروش این فصل باشد. فروش کلی این فیلم در سراسر کشور نیز که نزدیک به 7میلیارد تومان بود آن را در رده هفتم پرفروشترینهای سال قرار داده است. «ناردون» نیز که فیلمی کمدی به کارگردانی فریدون حسنپور بود با فروشی بالغ بر 2میلیارد و ۴۰۳میلیون تومان در طول ۶۲ روز اکران در تهران در رده سوم فهرست پاییزی قرار گرفته است. «خشکسالی و دروغ» نیز به عنوان فیلمی که با بازی محمدرضا گلزار به عنوان سوپراستار بعد از مدتها اکران شد، توانست فروش متوسطی داشته باشد و بیش از یک میلیارد و 529 میلیون تومان بفروشد. در این میان فیلمهایی بودند که اکرانشان در پاییز آغاز شده و کوتاهترین دوره اکران را داشتهاند. فیلم «این زن حقش را میخواهد» در طول ۲۵روز اکران در سینماهای تهران کمتر از ۲۱۰میلیون تومان عایدی داشت. «ربوده شده» در ۲۴روز اکرانش کمتر از ۱۰۰میلیون و «هیهات» نیز در همین مدت کمتر از ۵۵ میلیون تومان درآمد داشت؛ این درحالی است که برخی از این فیلمها تبلیغات گستردهیی هم داشتهاند. «اروند» به عنوان نخستین فیلم با موضوع شهدای غواص مطرح بود که با وجود ساخت قابل قبولش شاید به دلیل تصور کلیشهیی مخاطبان از «فیلم دفاع مقدسی» در اکران ناکام ماند و در تهران تنها اندکی بیش از ۱۰۰میلیون تومان فروخت. «سیانور» نیز که به موضوع حساس و جذاب فعالیتهای قبل از انقلاب «سازمان مجاهدین خلق» میپرداخت، توانست با تبلیغات گسترده و جلب اعتماد مخاطب، فروش قابل قبولی داشته باشد و تا ۱۲ آذر در تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فروش داشت.