ترسیم سناریوی رشد صنعتی در ایران

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۸۳

ترسیم سناریوی

رشد صنعتی در ایران

وزیر صنعت در ادامه این گزارش آماری به تجارت الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: خرده‌فروشی جهان در این حوزه در سال 2015 به میزان یک هزار و 548 میلیارد دلار بود و خرده‌فروشی کشور ما در این حوزه در سال 2014 نزدیک به 17میلیارد دلار بوده که سهم ما 1.1‌درصد از دنیا و معادل 4‌درصد تولید ناخالص داخلی است. وی داشتن درآمد سرانه بین 10هزار تا 20هزار دلار را لازمه قرار گرفتن در میان کشورهای نوظهور دانست و عنوان کرد: امروز این آمار در کشور ما نزدیک به 500 دلار است و سهم ارزش‌افزوده صنعتی باید 5‌درصد باشد که هم‌اکنون 3‌درصد است.


پیش‌بینی 61 میلیارد دلار برای صادرات

نعمت‌زاده درخصوص اهداف کلی صنعت، معدن و تجارت تا چشم‌انداز 1404 گفت: در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش در سال 1396 رسیدن به میزان 3میلیارد دلار و در سال 1399 سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری و در سال 1404 میزان 20میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را جزو اهداف خود در نظر گرفتیم. نعمت‌زاده ارزش صادرات صنعتی و معدنی پیش‌بینی شده در سال 1396 را به میزان 61 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 1399 به 84.5 میلیارد دلار و در سال 1404 به 121میلیارد دلار برسد.


وفاق ملی لازمه توسعه اقتصادی کشور

رییس اتاق ایران نیز در این نشست با بیان وضعیت اقتصادی کشور، خواسته‌های بخش خصوصی از دولت را عنوان کرد. غلامحسین شافعی گفت: تحقق توسعه اقتصادی هم باید به عنوان ریشه حل معضلات اجتماعی و زیست محیطی در کشور قلمداد شود و هم به عنوان تامین‌کننده اقتدار و امنیت کشور در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی. رییس اتاق ایران تحقق توسعه اقتصادی را پیش شرط توسعه

همه‌‌جانبه اجتماعی و امنیتی دانست و لازمه آن را وفاق ملی عنوان کرد. شافعی افزود: درخصوص فعالیت‌های اقتصادی نیز باید بپذیریم که فعالیت‌های اقتصادی مختلف اثرات یکسانی بر اقتصاد ندارند. ارزش‌افزوده و اشتغالی که یک بخش مولد ایجاد می‌کند با ارزش‌افزوده و اشتغالی که یک فعالیت غیرمولد ایجاد می‌کند به لحاظ ماهیتی متفاوت است. اقتصادی بودن و سودآور بودن بخش‌های مولد به ویژه بخش‌های صنعتی و صادراتی فراتر از بخش‌های غیرمولد است. شافعی افزود: منابع مالی رویایی که در گذشته به دست آمده بر اثر بی‌برنامگی به جایی هدایت شد که ما به‌ازایی برای اقتصاد کشور نداشته و درحال حاضر باید مسائلی فراتر از مسائل مالی برای توسعه مورد توجه قرار گیرد. رییس اتاق ایران تصریح کرد: مسائلی مانند نرخ تسهیلات، نرخ مالیات و مواردی از این قبیل ابزارهایی برای رسیدن به هدف توسعه هستند؛ ولی به اینها به چشم هدف می‌نگریم. درحالی که هدف اصلی توسعه است.


زمینه‌سازی رشد کسب و کارهای نوظهور

به گزارش«تعادل» تفاهمنامه همکاری بین کارآفرینان ایرانی با شبکه راهبران پروژه‌های اروپایی (EPL) بسته شد. دومین کنفرانس بین الملی انقلاب صنعتی چهارم در راستای معرفی تحولات کلیدی که پیش روی صنعت و تجارت ایران برگزار شده بود. این کنفرانس که در جهت شبکه‌بندی سامانه‌های تولید هوشمند در درون ‌کارخانه، ادغام شبکه‌های خلق ارزش در سطح کلان، اعمال مهندسی در سرتاسر شبکه ارزش و چرخه کامل عمر کالا و بهره‌گیری از فناوری‌های پرشتاب منجر به امضای تفاهمنامه همکاری بین صندوق کارآفرینی با شبکه راهبران پروژه‌های اروپایی(EPL) شد که در این خصوص نورالله‌زاده، مدیر صندوق کارآفرینی امید گفت: صندوق مسوولیت تامین مالی کسب و کارهای نوظهور را دارد، امیدواریم امضای این تفاهمنامه منجر به رشد

روزافزون کسب و کار در حوزه تکنولوژی و تامین منابع مالی آن شود و به بازارهای بین‌المللی منتقل کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر