خطر اعتراض عمومی با اجرای مصوبه مالیات بر ارزش افزوده

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۰۴


معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی می‌گوید: مصوبه اخیر مجلس درباره مالیات بر ارزش‌افزوده، مصوبه‌یی مبهم است که از آن برداشت‌های مختلفی می‌شود. اخذ مالیات در حلقه آخر مصرف یکی از برداشت‌های این مصوبه است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند اعتصابات و اعتراضات گسترده‌یی به همراه داشته باشد.

محمد مسیحی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبه اخیر مجلس درباره مالیات بر ارزش‌افزوده توضیح داد: این مصوبه دارای ابهام است. به این ترتیب که در بند الف تبصره 6 لایحه بودجه سال ١٣٩٦ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تمدید شده است ولی در بند «ب» تاکید شده، مأخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، ارزش محصول برای مصرف نهایی باشد. وی توضیح داد: درحالی بند «ب» تصویب شده است که ساز وکار مالیات بر ارزش‌افزوده در قالب بیش از ۵۰ ماده قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تبیین شده و همانطورکه از نام آن پیداست، اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده باید در طول زنجیره عملیاتی و اجرا شود. اگر موارد استثنایی هم وجود داشته باشد که قرار بر این باشد که مالیات از آن در حلقه آخر دریافت شود باید این موارد به صورت مشخص تبیین شود.

او افزود: البته نکته اینجاست که از این مصوبه جدید برداشت‌های متعددی می‌شود و هر کس ازجمله کارشناسان و مقامات اجرایی برداشت متنوعی از آن دارند. برخی برداشت‌ها ممکن است به این سو هدایت شود که مالیات باید در حلقه آخر اخذ شود که اساسا این شیوه ایرادات جدی دارد و برای سازمان نیز گرفتن مالیات در حلقه آخر امکان‌پذیر نیست و اگر بخواهیم آن را عملیاتی کنیم به یک زمان 5 ساله نیاز داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر