افزایش سفر تجار اروپایی به ایران از شهریور
نایبرییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح مهمترین ضرورتهای فضای اقتصادی در دوران پسازتحریم پرداخت و گفت: از ماه سپتامبر (مصادف با شهریور) که تعطیلات تابستانی اروپا به پایان میرسد، شاهد سفرهای بیشتر هیاتهای اروپایی به ایران برای فعالیتهای اقتصادی خواهیم بود. پدرام سلطانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در دوران پسازتحریم بخش خصوصی باید هوشیارانه به دنبال یافتن شرکای تجاری و سرمایهگذاری در سایر کشورها باشد تا به شکل عملی فرصت سرمایهگذاری در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود و حرکت سرمایهگذاریها صرفا به سمت پروژههای نفت و گاز و بخشهای دولتی نباشد. وی درباره اینکه فضا و بخشهای مختلف اقتصادی کشور تا چه میزان آمادگی دوران پسازتحریم را دارد؟ اظهار کرد: این یک واقعیت است که فضای اقتصادی ما آمادگی دوران بعد از تحریم را ندارد. بخش دولتی خود را برای پذیرش سرمایهگذاری خارجی آماده نکرده است و بخش خصوصی نیز به دلیل انبوه مشکلات خود هنوز فرصت نکرده مرکز توجهش را به فرصتهای بعد از تحریم ببرد. از سوی دیگر نیز مشکلات اداری و بروکراسی سرمایهگذاری در کشور ما بسیار بیشتر از رقبایمان در منطقه است. سلطانی با بیان اینکه هر دو بخش دولتی و خصوصی باید کار سخت و فشردهیی را برای آماده شدن فضای بعد از تحریم انجام دهند، ادامه داد: هیاتهای دیگری در حال برنامهریزی هستند تا به ایران سفر کنند. البته هفتههای پیشرو تعطیلات اروپاست و عموما فعالیت جدی اقتصادی انجام نمیشود اما از ماه سپتامبر (مصادف با شهریورماه) که تعطیلات تابستانی به پایان میرسد، میتوانیم شاهد سفر هیاتهای بیشتر اروپایی به ایران باشیم. نایبرییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقداماتی که دولت و بخش خصوصی باید در دوران پسازتحریم انجام دهند، عنوان کرد: باید در دوران پسازتحریم ارتباطات بانکی و پوششهای بیمهیی برقرار و مقررات برای سرمایهگذاری خارجی شفاف شود. همچنین باید میزهای ویژهیی را برای پذیرش سرمایهگذاری خارجی و رفع و رجوع مشکلات آنها در اتاق بازرگانی و بخشهای دولتی ایجاد شود. بخش خصوصی باید هوشیارانه به دنبال یافتن شرکای تجاری و سرمایهگذاری در سایر کشورها باشد تا بتواند از بین آنها انتخاب کند و عملا فرصت سرمایهگذاری در اختیارش گذاشته شود.