تشکیل کمیته تامین مالی خودروسازان در مجلس
فارس عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو اظهار کرد: در این جلسه مشکلات نقدینگی و کاهش تولید مطرح شد چراکه این مشکلات سبب شده تا اکثر قطعهسازان با وجود هزینه زیادی که کردهاند، نیروهایشان را تعدیل کنند که زنگ خطری برای تولید کشور و اقتصاد است. عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو به پیشنهادات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: قرار شد تا یک کمیته تامین مالی برای خودروسازان و قطعهسازان تحت نظر کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: طی این جلسه پیشنهاد تاخیر یک ساله در دریافت مالیات بر ارزشافزوده همچنین تاخیر 6 ماه تا یکسال برای بیمه کارفرمایان نیز مطرح شد. عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو همچنین گفت: بانکها هم قول دادند که بدهی معوق تولیدکنندگانی که دچار مشکل شدهاند را مهلت بدهند. نجفیمنش همچنین سود بالای بانکی را یکی دیگر از مشکلاتی عنوان کرد و گفت: ارائه وامهای 15میلیون تومانی برای خرید خودرو میتواند محرک مناسبی برای افزایش تقاضا باشد. وی با بیان اینکه 200هزار خودرو نو جایگزین خودروهای فرسوده میشود، تصریح کرد: مقرر شد که
جایگزینی این خودروها با ارائه تسهیلات بانکی صورت گیرد و در عین حال طلب خودروسازان توسط دولت از سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و 85میلیون دلار طلبی که از ونزوئلا چند سالی است مسکوت مانده نیز پیگیری شود تا رونقی در این زمینه اتفاق بیفتد.
«صادرات» تنها راه نجات خودروسازها
ایلنا سخنگوی کمیسیون صنایع گفت: با توجه به وضعیت خودرو در کشور و رکود بازار خودروسازها باید به فکر بازارهای صادراتی باشند. سبحانیفر درخصوص مشکلات صنایع خودرویی کشور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی و ضعیف شدن قدرت خرید مردم خودروسازها نباید انتظار تحرک در بازار داخلی داشته باشند بر همین اساس آنها باید برنامهریزی کاملی برای صادرات داشته باشند؛ هر چند که الان هم برای این موضوع دیر شده است.