فیاتا؛تشکلی برای فرواردرهای جهان
اگر دوستانی فعال در زمینه حمل و نقل داشته باشید مطمئنا کلمه فیاتا را از زبان آنها بارها شنیدهاید. برای بسیاری فیاتا به عنوان یک آزمون یا یک منبع آزمونی شناخته میشود در حالی که این نهاد یک سازمان غیردولتی است که در سال 1926 (1305 هجری شمسی) در وین تاسیس شد.
FIATA مخفف عبارت فرانسوی Fédération Internationale des Associations de Transitaires et Assimilés (به انگلیسی: "International Federation of Freight Forwarders Associations ") است که تقریبا 40هزار شرکت مدیریت حمل کالا و آماد (لجستیک) را پوشش میدهد و به عنوان «معمار حمل و نقل» شناخته شده و حدود 8 الی 10میلیون نفر در 150 کشور را در استخدام دارد.
فیاتا در مقام مشاور شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) و همچنین (ESCWA,ESCAP,ESC)، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (UNCTAD) و کمیسیون قانون تجارت بینالملل سازمان ملل (UNCITRAL) فعالیت میکند.
فیاتا بوسیله بسیاری از سازمانهای غیر دولتی، سازمانها و متصدیان امور دولتی و سازمانهای خصوصی بینالمللی فعال در زمینه حمل و نقل مانند اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)، اتحادیه بینالمللی حمل و نقل هوایی (IATA)، اتحادیه بینالمللی خطوط ریلی (UIC)، اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جاده ای (IRU)، سازمان جهانی گمرک (WCO)، سازمان تجارت جهانی (WTO) و... به عنوان نماینده صنعت فورواردری شناخته میشود. بطور خلاصه، فیاتا بزرگترین سازمان غیر دولتی موثر در حوزه حمل و نقل جهانی است.
اهداف اصلی فیاتا عبارتند از:
•یکپارچه کردن صنعت فورواردری در جهان
•ارائه، توسعه و حراست از منافع حاصل از صنعت بهوسیله شرکت کردن در نشستهای بینالمللی سازمانهای مرتبط با حمل و نقل به عنوان مشاور یا کارشناس
•آشنا کردن عموم، صنایع و تجارت در مقیاس گسترده با خدمات ارائه شده بوسیله فورواردرها بهوسیله انتشار اطلاعات، توزیع نشریات و غیره.
•افزایش کیفیت خدمات عرضه شده بوسیله فورواردرها از طریق توسعه و ارتقاء اسناد ارسال (حمل و نقل) یک شکل، شرایط بازرگانی استاندارد و غیره.
•کمک از طریق آموزش شغلی (Vocational training) فورواردرها، مشکلات مربوط به اقامه بیمه، ابزارهای لازم برای تجارت الکترونیک شامل تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) و بارکد. هر سال، فیاتا کنگره جهانی برگزار میکند این رویداد بینالمللی، فورواردرهای فعال در صنعت و حمل و نقل دریایی را، دور هم جمع میکند. در واقع فیاتا به عنوان هدایتکننده این کسب و کار عمل میکند و محل ملاقاتی برای اداره این کسب و کار است. شرکتکنندگان حدود 800 الی 1500 نفر هستند.
فیاتا از انجمن های: گروههای مشاوره (Advisory Bodies) و گروههای کاری (Working Groups) که هر کدام به نوبه خود با جنبهیی از حرفه، سرو کار دارند تشکیل یافته است و حمل و نقل بینالمللی کالا را متاثر میسازد.
انجمنها در هر سال دو بار یکدیگر را ملاقات میکنند و کارهای فنی اتحادیه را انجام میدهند. در حال حاضر فیاتا دارای 3 انجمن به شرح زیر است:
•انجمن باربری هوایی (AFI)
•انجمن امور گمرکی (CAI)
•انجمن حمل و نقل مرکب (MTI)
بعضی از انجمنهای دارای گروههای کاری دایمی هستند، بهطور مثال MTI دارای سه نهاد حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهیی و AFI یک انجمن برای انجام امور IATA است. گروههای کاری به انجمنهای مربوطه خود گزارش داده و در صورت نیاز طی نشستی با هم ملاقات میکنند.
برای موضوعاتی که کل صنعت فورواردرها را تحت تاثیر قرار میدهد چهار گروه مشاوره وجود دارد:
•انجمن مشاوره در مورد کالاهای خطرناک (ABDG)
•انجمن مشاوره در مورد امور حقوقی (ABLM)
•انجمن مشاوره در مورد آموزش شغلی (ABVT)
•انجمن مشاوره در مورد موضوعات امنیتی (ABSM)
این انجمنها با یکدیگر و همچنین با گروههای کاری همکاری کرده و در صورت نیاز طی نشستی یکدیگر را ملاقات میکنند.
اعضای انجمن فیاتا به چهار منطقه جهانی تقسیم میشوند که عبارتند از:
•آفریقا / خاورمیانه
•امریکا
•آسیا / منطقه پاسیفیک
•اروپا
نخستین هدف نشستهای منطقهیی پرداختن به موضوعات منطقهیی است، و در صورت نیاز این موضوعات را به انجمنها و گروههای فنی فیاتا ارجاع میدهند. درواقع هدف شناسایی و کمک به اعضای منطقهیی در حل مشکلات صنعت در محدوده محلی است. هدف مهم دیگر دستیابی به هم افزایی (Synergy) بین کشورهای عضو در منطقه و تبادل این مزایا و منافع با دیگر اتحادیهها است. این گروههای منطقهیی بطور معمول دوبار در سال یکدیگر را در دفتر مرکزی نشستهای فیاتا در زوریخ و در همایش جهانی سالانه فیاتا ملاقات میکنند.