پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۱۸

ایلنا

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس دهم درباره حقابه ایران از رود هیرمند گفت: طبق اعلام کنوانسیون جهانی حقابه هر کشور از رودهای مرزی مشخص شده که تاکنون افغانستان این مساله را رعایت نکرده و حتی سرریز بارندگی‌های افغانستان وارد ایران می‌شود. وی افزود: با توجه به سدهایی که در کشور افغانستان روی هریرود احداث شده، آبی باقی نمی‌ماند که وارد ایران شود و به همین دلیل همواره مشاجره بوده است.

یارمحمدی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست که از کم آبی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: آب این رود که البته فقط حدود 15کیلومتر از آن داخل خاک ایران است باید برای آبیاری 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان صرف شود که متاسفانه تاکنون آب مورد نیاز تامین نشده و آبی به هامون ریخته نمی‌شود که بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به روابط کنونی ما با افغانستان می‌توان ادعای حقابه را کرد، گفت: درحال حاضر دولت از طریق وزارت خارجه دنبال این قضیه هستند و مجلس جدید نیز قطعا پیگیر آن خواهد بود. این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ما تاکنون به مقامات افغان این مساله را گوشزد کرده‌ایم اما آنها اعلام کردند که بارندگی کم بوده و این مشکلی است که تمام دنیا با آن مواجهند اما انتظارات این بود که با توجه به بارندگی‌های اخیر ما هم بتوانیم از آن نصیب ببریم.

مشاهده صفحات روزنامه