«گاو»ها و «خرس‌»های آی‌تی در بورس

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۸۹

گروه گوناگون گزارش‌های تازه، برخی شرکت‌های پربازده و کم بازده در حوزه فناوری اطلاعات را معرفی کرده است. در این میان، فیس‌بوک بیشترین بازده مثبت و شرکت تجارت الکترونیکی گروپون بیشترین بازده منفی را به خود اختصاص داده‌اند.

سهام فیس‌بوک بعد از عرضه اولیه، در میان سهام سایر شرکت‌های فناوری اطلاعات، بالاترین بازدهی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در سال 2012 و در زمان عرضه اولیه سهام این شرکت، به دلیل کاهش ارزش قیمت سهام جریمه شد. در آن سال کمیسیون اوراق بهادار امریکا گفته بود که سهامداران در روز عرضه این سهم و یک سال بعد از آن نه‌تنها هیچ سودی به دست نیاورده‌اند، بلکه ضرر هنگفتی را نیز متحمل شدند.

اما در آخرین گزارش‌های به دست آمده، اوضاع سهام فیس‌بوک تغییر کرده و سهام آن با بازده مثبت روبه‌رو شده است. به گزارش رسانه‌های امریکایی، افزایش ارزش سهام شرکت فیس‌بوک در روزهای ابتدایی سال 2017 بی‌سابقه بود. طبق‌ این گزارش‌ها، سهم فیس‌بوک از تاریخ عرضه اولیه در سال 2012 تاکنون حدود 259 درصد بازدهی داشته است. ارزش سهام این شرکت، در هفته‌های ابتدایی سال 2017 به 53.8 میلیارد دلار رسیده است. آنطور که کارشناسان می‌گویند، آغاز اصلاحات مربوط به محتوای خبری فیس‌بوک که اخیرا آغاز شد، دلیل اصلی افزایش سهام در ماه‌های نخست سال میلادی جدید است. با این اتفاق، تقاضا برای خرید این سهام تا 3برابر افزایش یافته است.

در این گزارش، بعد از فیس‌بوک بیشترین بازدهی برای سهام ویبو ثبت شده است. این وب‌سایت که دارای مشابهت‌هایی با توییتر و فیس‌بوک است در چین محبوبیت بسیاری دارد و بیشتر از 30 درصد از کاربران اینترنتی این کشور در این وب‌سایت فعال هستند. در سال 2014 این شرکت چینی برای نخستین بار سهام خود را عرضه کرد. طبق آخرین آمار به دست آمده سهام ویبو از تاریخ عرضه اولیه تاکنون حدود 203 درصد بازدهی مثبت داشته است.

شرکت اسکوئر در سال 2009 نخستین اپلیکیشن خود روی تلفن‌های همراه را راه‌اندازی کرد. سهام این شرکت برای نخستین‌بار در نوامبر 2015، به عنوان یک شرکت دولتی در بورس نیویورک معامله شد. از نخستین تاریخ عرضه سهام این شرکت تاکنون، حدود 99 درصد بازدهی برای این شرکت در بازار سهام به ثبت رسیده است. هرچند در مقایسه با فیس‌بوک و ویبو، بازدهی چشمگیری نداشته اما توانسته در جایگاه سوم بازدهی سهام‌ها قرار بگیرد.

گوددی نیز از دیگر شرکت‌هایی است که از تاریخ نخستین عرضه سهام خود تاکنون با بازدهی مثبت روبه‌رو بوده است. این شرکت که خدمات ثبت دامنه و میزبانی وب ارائه می‌کند، یک‌بار در سال 2006 شروع به فروختن سهام خود کرد، اما بعدها به دلیل بلاتکلیفی بازار از آن صرفنظر کرد. پس از آن دوباره در سال 2015، برای نخستین بار سهام خود را عرضه کرد که از آن تاریخ تاکنون حدود 86 درصد بازدهی داشته است. طبق این گزارش، علی بابا نیز در سال 2014 نخستین بار سهام خود را عرضه کرد. از آن تاریخ تاکنون حدود 52 درصد بازدهی برای این شرکت به ثبت رسیده که این بازدهی برای شرکت مچ‌گروپ 37 درصد بوده است. مچ‌گروپ در نوامبر 2015، در بازار نزدک برای نخستین بار سهام خود را عرضه کرد. در ادامه این گزارش، علاوه بر شرکت‌هایی که در سال 2017 با بازدهی مثبت روبه‌رو بوده‌اند، شرکت‌هایی نیز معرفی شده‌اند که از تاریخ عرضه اولیه خود تاکنون بازدهی منفی داشته‌اند.

یکی از آن شرکت‌ها که بیشترین بازدهی منفی را برای سهام خود به ثبت رسانده، شرکت تجارت الکترونیکی گروپون است. این شرکت امریکایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خرید آنلاین به‌شمار می‌رود و در سال 2011، برای نخستین بار سهام خود را در بازار عرضه کرد. از آن تاریخ تاکنون، سهام این شرکت حدود 78 درصد بازدهی منفی برای خود به ثبت‌ رسانده است. در سال‌های اخیر، گروپون از شرکت‌هایی بود که با توجه به تاریخچه و عملکرد مناسبی که در بازار آنلاین داشت، سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جذب کرد اما نتوانست سوددهی خود را برای ماندن در بازار سهام حفظ کند.

زینگا نیز از دیگر شرکت‌هایی است که با بازدهی منفی در بازار بورس روبه‌رو بوده است. این شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، جولای 2007 در امریکا تاسیس شد و در سال 2011 برای نخستین‌بار سهام خود را در بازار عرضه کرد. از آن تاریخ تاکنون زینگا حدود 73 درصد بازدهی منفی برای خود به ثبت رسانده است.

شرکت فیت بیت نیز از تاریخ نخستین عرضه خود در بازار سهام در سال 2015 تاکنون 68 درصد و شرکت گوپرو نیز 60درصد بازدهی منفی داشته است. نخستین عرضه شرکت گوپرو در بازار سهام سال 2014 بوده است. توییتر از دیگر شرکت‌هایی بود که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری در میان سرمایه‌گذاران داشته است. آنطور که در این گزارش آمده، توییتر نیز نتوانسته به اندازه محبوبیتی که داشته، برای سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی داشته باشد. عرضه اولیه این شرکت در بازار سهام در سال 2013 بوده که تاکنون با 38 درصد بازدهی منفی مواجه بوده است.

شرکت پاندورا نیز از دیگر شرکت‌هایی است که بیشترین محبوبیت را در میان علاقه‌مندان به موسیقی دارد. شاید به خاطر همین میزان محبوبیت باشد که حتی در صورت بازدهی منفی سهام این شرکت و کاهش 40 درصدی درآمدهای پاندورا، بازهم سرمایه‌گذاران تمایل بسیاری برای ادامه حضور در این شرکت دارند. این شرکت از تاریخ نخستین عرضه خود تاکنون، حدود 18 درصد بازدهی منفی داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر