آرامش بازار اجاره در تابستان داغ 96

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۱۶

گروه راه و شهرسازی  

همواره بازار اجاره نشان داده است که با شروع فصل تابستان و به ویژه با اتمام ماه مبارک رمضان داغ‌تر می‌شود و از آنجا که تدابیر سفت و سختی در خصوص نظارت بر قیمت‌گذاری نرخ اجاره وجود ندارد، موجران تمایلات شخصی خود را در این مقوله اعمال و خود به‌عنوان یک سیستم قیمت‌گذاری، در این موضوع دخالت و نرخ تعیین می‌کنند. به گفته کارشناسان بازار مسکن اگرچه رکود سنگینی دامن بازار مسکن را فراگرفته است، اما انتظارها خبر از رشد حداقلی 7 تا 10 درصدی در اجاره‌بها بازار اجاره است.

 اجاره‌های میلیونی در شمال تهران

بازار اجاره در شمال شهر تهران، شرایط خاص خود را دارد و نرخ‌ها تبعیت چندانی از میانگین قیمت اجاره در شهر تهران ندارد. به گفته بسیاری از واسطه گران همواره فایل‌های این مناطق به‌واسطه قیمت‌های بالا بسیار اندک بوده است و از آنجایی که افراد خاص توانایی پرداخت اجاره‌های میلیونی دارند، رشد اجاره‌بها در بخش‌های شمال کلان‌شهرها بسیار اندک و تقریبا با ثبات تراز مناطق دیگر مانند مرکز و غرب است.

برخی واسطه‌گران درخصوص اثرگذاری نرخ سود بانکی 15درصدی بر اجاره‌ این مناطق می‌گویند، از آنجا ‌که همواره در مناطق شمالی وزنه اجاره بر ودیعه سنگین‌تر بوده این کاهش‌ها تاثیر بسزایی در اجاره‌بهای این مناطق نداشته است.

به گفته یکی از مسوولان دفتر واسطه‌گری واقع در مناطق شمالی پایتخت، از آنجا ‌که اکثر موجران آپارتمان‌های شمال تهران در کشورهای خارجی اقامت دارند و نیاز مبرمی به مبلغ ودیعه ندارند،‌ به دنبال اجاره‌های میلیونی هستند.

جعفری در این خصوص می‌گوید: به‌هرحال، ریال ایران نسبت به ارزهای دیگر با افت شدیدی روبه‌رو شده است و مبلغ ودیعه 100 تا 200 میلیونی حتی در کشورهای همسایه نیز مبالغ بالایی محسوب نمی‌شود، اما درآمد ماهانه میلیونی می‌تواند درآمد خوبی برای این اقشار محسوب شود. بازار میلیونی اجاره در مناطق شمال تهران همیشه برای موجران منافع مالی بسیاری را به همراه دارد.

بر این اساس و باتوجه به بالا بودن قیمت زمین در شمال پایتخت، قیمت واحدهای مسکونی در این مناطق بالا است، نرخ‌های اجاره نیز تفاوت قابل‌توجهی نسبت به جنوب شهر دارد.

 جنوب ارزان و بدون امکانات

 به گفته کارمندان یکی از دفاتر واسطه‌گری در جنوب تهران، اجاره‌بهای این مناطق به‌واسطه هجوم اقشار ضعیف جامعه همواره با سیر صعودی روبه‌رو است. موجران نیز همواره از این هجمه بهره برده و به‌دنبال منافع خود هستند. مدیر این دفتر واسطه‌گری در این خصوص می‌گوید: از خرداد 96 موجران حدود 10درصد به اجاره‌های مسکن خود اضافه کردند. این در حالی است که بیشتر مناطق تهران هنوز نظر مثبتی به افزایش قیمت اجاره نداشته‌اند.  وی اضافه می‌کند: دولت باید نگاه جامع‌تری به رشد قیمت اجاره‌بها در مناطق جنوب تهران داشته باشد، زیرا بیشتر ساکنان این مناطق توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند. در ثانی بیشتر این مناطق فاقد امکانات و زیرساخت‌های اولیه هستند. به ‌هر حال ‌اگر خواهان رهن یک‌خانه در منطقه جنوب شهر هستید، برای رهن کامل یک واحد مسکونی 50 متری نوساز باید بالای 5 تا 20 میلیون تومان پرداخت کنید و اجاره‌های این مناطق از 100هزار تومان تا 900 هزار تومان است. البته به‌نظر می‌رسد، اجاره‌های این مناطق نیز نسبت به سال‌های قبل از رشد بسیار بالایی برخوردار شده است.

 غرب برای اقشار دارای درآمد بالا

در منطقه غرب تهران، قیمت رهن واحد مسکونی از متری 500 هزار تومان شروع می‌شود و به متری 1.5 تا 2میلیون تومان در سعادت‌آباد و شهرک غرب می‌رسد. به گفته شعبانی، مدیر یک دفتر واسطه‌گری در غرب تهران در حال حاضر هر روز فاصله اجاره‌بها در غرب تهران با شمال تهران بسیار نزدیک می‌شود. در حال حاضر، یک ملک بالای 100 متر مربع، نیازمند مبلغ ودیعه بالای 130 میلیون تومانی است که به نظر این رقم بسیار سنگین است. وی در این خصوص می‌گوید: به نظر می‌رسد رفتار موجران شمال شهر به غرب تهران نیز سرایت کرده است. در حال حاضر، هزینه اجاره یک آپارتمان 70 متری در شهرک غرب 3 میلیون و 800 هزار تومان است که فاصله زیادی با اجاره‌ای جنوب و مرکز تهران را دارد.

 استقبال خانواده‌ها از مرکز شهر

قیمت رهن یک‌ساله یک واحد مسکونی در مناطق مرکزی از مناطق غربی بالاتر است و شما باید به‌طور متوسط باید حدود یک تا 1.5 میلیون تومان برای هر مترمربع به‌صورت سالانه پرداخت کنید. به‌عنوان نمونه برای یک واحد مسکونی 90 متری در منطقه فاطمی تهران باید 125 میلیون تومان پرداخت کنید تا به مدت یک سال بتوانید در این منطقه سکونت کنید. رهن یک واحد آپارتمانی 86 متری در منطقه کریم‌خان 80 میلیون تومان است. طبق گزارش میدانی قیمت متوسط سالانه هر مترمربع واحد مسکونی در مرکز تهران، یک‌میلیون و 32 هزار تومان است. به گفته حسنی، مشاور املاک در اطراف خیابان ولیعصر مناطق مرکز تهران به علت داشتن زیرساخت‌های جامع‌تری نسبت به مناطق دیگر مورد استقبال خانواده‌های متوسط به بالای تهران است.

 شرق منطقه‌ای برای مسن‌ها

اگر می‌خواهید یک واحد مسکونی در شرق تهران برای مدت یک سال رهن کنید، باید به‌طور متوسط بین 800 هزار تا 1.5 میلیون تومان هزینه کنید. به گفته یک مباشر املاک در نبرد شمالی، مناطق شرق تهران به‌واسطه داشتن قیمت‌های معقول مناسب خانواده‌های پرجمعیت است. البته بسیاری از ساکنان این مناطق کسانی هستند که سن و سال بالاتری نسبت به مناطق غرب و شمال شهر تهران دارند. داشتن امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی، رفاهی و خدماتی باعث شده این مناطق از دیدگاه خانواده‌ها منطقه مطلوبی محسوب شود.

 

 

ارسال نظر