تکمیل مناسب زنجیره ارزش صنعت مس با استفاده از ظرفیت بورس کالا
رییس انجمن مس ایران معتقد است، صنایع پایین دستی مس باید به صورت همهجانبه بتوانند از ظرفیتهای بورس کالا در تولید محصولات پاییندستی و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت استفاده کنند، زیرا با ورود عرضهکنندگان مس به بورس کالا هم نیاز مصرفکنندگان داخلی این محصول به موقع تامین میشود و هم روند پرداخت وجه محصولات به تولیدکنندگان در چارچوبی مشخص صورت میگیرد.
به گزارش «تعادل»، بهرام شکوری در گفتوگو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران» از روند معاملات مس در بورس کالای ایران ابراز رضایت کرد و گفت: مس کالایی است که قیمت آن براساس قیمتهای جهانی تعیین میشود و عرضه آن در بورس کالا نشاندهنده میزان تقاضای داخلی برای این محصول است؛ این در حالی است که تولیدکننده نیز از قبل اعلام میکند که تا چه میزان امکان عرضه مس در بورس کالا را دارد و این عوامل زمینه برنامهریزی تولید و تنظیم بازار مس را مهیا کرده است.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: با توجه به روند مطلوب معاملات مس در بورس کالای ایران، صنایع پایین دستی مس باید به صورت همهجانبه بتوانند از ظرفیتهای بورس کالا در تولید محصولات پاییندستی و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت استفاده کنند زیرا با ورود عرضهکنندگان مس به بورس کالا هم نیاز مصرفکنندگان داخلی این محصول به موقع تامین میشود و هم روند پرداخت وجه محصولات به تولیدکنندگان در چارچوبی مشخص صورت میگیرد.
رییس انجمن مس ایران تصریح کرد: به تازگی معادن کوچک و متوسط زیادی از مس کشف شده است که زنجیره ارزش را تکمیل میکند و علت راهاندازی انجمن مس ایران هم همین دلیل است، زیرا تعداد معادن کوچک و متوسط در کنار معادن بزرگ و شناسایی پتانسیل این محصول در حال افزایش است و بخش خصوصی هم به این بخش ورود پیدا کرده است.
شکوری ادامه داد: این در حالی است که شرکت ملی مس ایران سهم قابل توجهی در تامین نیاز صنایع پاییندستی دارد و مسوولان این شرکت علاقهمند هستند تا در تکمیل زنجیره ارزش نیاز آنها را برآورد کرده و مازاد آن را هم صادر کنند که بورس کالا مجرای خوبی برای تامین نیاز داخلی مس است. وی تصریح کرد: این در حالی است که برخی فعالان صنعت هنوز از مزایا و پتانسلهای این بورس آشنایی کافی ندارند که برگزاری سمینارها و همایشها برای شناساندن قابلیتهای بورس کالا بسیار موثر است. شکوری در پایان عنوان کرد: ارتباط بورس کالای ایران با بورسهای دیگر دنیا میتواند دریچه جدیدی را برای فعالان اقتصادی کشور جهت آشنایی بهتر خارجیها با محصولات ایرانی، فروش بهتر و تاثیرگذاری بر قیمتهای بینالمللی به همراه داشته باشد.