صادرات غیرقانونی ۲۷۰ میلیون دلاری کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۴۶

گروه جهان|

کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند کره‌شمالی در یک بازه زمانی 6 ماهه منتهی به ماه آگوست، کالاهایی همچون زغال‌سنگ، آهن و مواد دیگری را به ارزش دست‌کم ۲۷۰ میلیون دلار به‌صورت غیرقانونی به چین و دیگر کشورها ازجمله هند، مالزی و سریلانکا صادر کرده است که این مساله نقض تحریم‌های سازمان ملل محسوب می‌شود. این گزارش در حالی منتشر شد که کره‌شمالی روز شنبه با تاکید بر توسعه تسلیحات اتمی، سالگرد تاسیس این کشور را جشن گرفت.

کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها با انتشار گزارشی اعلام کردند که دولت کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، تحریم‌های صادراتی، تسلیحاتی و محدودیت کشتیرانی و فعالیت‌های مالی را نقض می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، این کارشناسان افزودند فعالیت‌های منع شده هسته‌یی با شکافت اتمی در حد تسلیحات در تاسیسات اتمی یانگبیون، سایت آزمایش هسته‌یی پیونگی‌-ری و معدن اورانیوم در پیونگسان همچنان ادامه دارد. این گزارش

 ۱۱۱ صفحه‌یی پیش از ششمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی کره‌شمالی تهیه و در آستانه جلسه رای‌گیری شورای امنیت درباره تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ منتشر شد. کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های موجود با هدف خلع سلاح شبه جزیره کره فاصله زیادی دارد. آنها همچنین سهل‌انگاری در اجرای تحریم‌ها را عامل افزایش تکنیک‌های فرار کره‌شمالی و عدم دستیابی این سازمان به هدف خلع‌ سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره می‌دانند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، کره‌شمالی عمدا از طریق کانال‌های غیرمستقیم برای صادرات کالاهای ممنوعه و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند. واردات زغال‌سنگ و سنگ‌آهن از کره‌شمالی نقض تحریم‌هاست مگر آنکه کشورهای دریافت‌کننده از اجرای آنها معافیت داشته باشند. کره‌شمالی بین دسامبر ۲۰۱۶ و مه ۲۰۱۷ بیش از ۷۹ میلیون دلار سنگ‌آهن به چین و بین اکتبر ۲۰۱۶ و مه ۲۰۱۷ محصولات آهن و فولاد به ارزش ۳۰۵ هزار و ۷۱۳دلار به مصر، چین، فرانسه، هند، ایرلند و مکزیک صادر کرده است. در زمینه نقض تحریم‌های تسلیحاتی نیز تحقیقاتی در آنگولا، کنگو، اریتره، موزامبیک، نامیبیا، تانزانیا و اوگاندا و سوریه در جریان است. در زمینه تحریم‌های مالی هم کره‌شمالی همچنان به فرار و نقض تحریم‌ها ادامه می‌دهد و عمدتا نمایندگانی در خارج دارد که کار تبادلات را انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر