آغاز پیگیری برای استرداد سرباز هخامنشی

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۴۷
آغاز پیگیری برای استرداد سرباز هخامنشی

 به‌ گفته رییس ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) پس از انقلاب، اموالی که در کاخ‌ها و حتی خانه‌های وابستگان به شاه تا پیروزی انقلاب وجود داشت در اختیار دستگاه‌های مسوول کمیته انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی و... قرار گرفت، اما بسیاری از گزارش‌ها حاکی از به سرقت رفتن بسیاری از آثار باستانی این کشور در بحبوحه انقلاب اسلامی و پیش از آن هستند. همچنین گفته شده که در این دوران، بسیاری اشیا به‌صورت قاچاق از کشور خارج و فروخته شده که طبق قانون، مشمول مرور زمان شده است. این اشیا با وجود اینکه تعلق آنها به یک منطقه و یک کشور محرز است اما براساس قوانین بین‌المللی، قابل بازگرداندن نیستند، مگر دو کشور بین خودشان توافق کنند. علاوه بر خبرهای پراکنده از سرقت و فروش آثار باستانی ایران در سال‌های گذشته، دیروز رسانه‌ها اعلام کردند که از فروش نقش برجسته‌یی که در دهه‌های پیش از انقلاب از تخت‌جمشید به سرقت رفته بود، در حراج روز جمعه نیویورک جلوگیری به عمل آمد. به گزارش ایسنا، کمپانی «هنر کهن، روبرت ویس» که از سال ۱۹۸۶ در عرصه فروش آثار هنری کهن در نیویورک فعال است، نمایشگاهی از ۲۸ اکتبر تا اول نوامبر (۶ تا ۹ آبان) در این شهر برگزار می‌کند.

این نمایشگاه در حالی دیروز آغاز به کار می‌کند که پوستر آن، طرح نقش‌ برجسته سرباز هخامنشی است که توسط ایران از فهرست خارج شده و دیگر در بخش معرفی آثار نمایشگاه و در قسمت «کلاسیک» روی سایت این کمپانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این زمینه می‌گوید: براساس آنچه توسط معاونت میراث فرهنگی به ما اطلاع داده شد، قرار بود این اثر در یک حراجی به فروش برسد، تنها کاری که توانستیم از زمان اطلاع پیدا کردن از آن انجام دهیم، به فوریت با دفتر مرکز خدمات بین‌الملل ریاست‌جمهوری تماس گرفته، وارد مذاکرات شدیم و با دفتر لاهه (مرکز خدمات حقوقی بین‌المللی) نیز این قضیه را پیگیری کردیم که کمک‌های زیادی به ما شد، در ادامه از طریق ایمیل مدارک موجود درباره این اثر را فرستادیم.

 

 

ارسال نظر