تخلف ۲۶ مدرسه هیات امنایی

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۹۳

آموزش و پرورش با مدارس هیات امنایی متخلف برخورد می‌کند؛ این را رییس سازمان مدارس غیردولتی این وزارتخانه می‌گوید. وزارتخانه‌یی که با تاکید بر خصوصی یا هیات امنایی کردن مدارس، سعی دارد بار آموزشی دولت را سبک کند. این مدارس باید هزینه‌های خود را از جایی غیر از دولت، تامین کنند. به همین دلیل مدارس هیات امنایی که در قانون آمده نباید از دانش‌آموزا و خانواده‌هایشان پول بگیرند، مجبور به دریافت پول به بهانه‌های مختلف می‌شوند. اما سازمان مدارس غیردولتی از وقوع تنها 26 تخلف خبر داده است. رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تشریح آماری از مدارس متخلف و نحوه برخورد با آنها اشاره کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم، چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاست‌گذاری، شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه و یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم. مجتبی زینی‌وند در نشست خبری اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، مدرسه مهم‌ترین بستر تحقق ماموریت‌ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت است. برای دسترسی به این اهداف نیازمند ارتقای کیفیت مدرسه هستیم. او با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌ها، طرح توسعه کیفی مدارس غیردولتی را از طریق شفاف‌سازی عملکرد در مدارس اجرایی کرده‌ایم، گفت: در بحث کیفیت بخشی، کیفیت فرایندی و برآیندی را نظارت می‌کنیم. به‌طور مثال توجه به تدریس معلمان و وضعیت کیفیت آموزش را در دستور کار خود قرار داده ایم؛ چرا که یکی از انتقادات به این مدارس این است صرفا به کنکور توجه می‌کنند و به سیر آموزش کمتر توجه می‌شود.

 صدور کارنامه برای مدارس مقطع متوسطه دوم

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از صدور کارنامه برای مدارس مقطع متوسطه دوم گفت: در این کارنامه عملکرد مدارس در جایگاه منطقه‌یی و استانی و ملی مشخص و میزان رشد آن طی سال‌های اخیر بررسی شده است. رتبه اول پیشرفت عملکرد به استان سیستان و بلوچستان با شاخص رشد 19‌درصد مربوط است و جالب اینکه مدارسی که پیشرفت کرده‌اند، لزوما مدارسی نبوده‌اند که شهریه بسیار بالا دریافت می‌کنند. زینی‌وند با بیان این مطلب که برنامه دوم تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی است، گفت: حیطه و ساحت تربیت و پرورش از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش و پرورش است و وظیفه داریم زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. یکی دیگر از برنامه‌ها اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی است که چند روز گذشته در قالب یک سامانه نرم افزاری به استان‌ها ابلاغ شد. قطعا نظارت مشخص می‌کند اقدامات یک سیستم آموزشی تا چه اندازه مطابق اهداف پیش‌بینی شده است.

 راه‌اندازی سامانه مالی مدارس غیردولتی

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: نخست ارزیابی درونی و خودارزیابی مدیر و موسس مدرسه است. سطح دوم ارزیابی توسط منطقه، سپس توسط استان و مرحله آخر ارزیابی ستادی و ملی است. او همچنین راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی را یکی دیگر از برنامه‌های جدید این سازمان دانست و عنوان کرد: به‌کارگیری هرچه بیشتر سیستم‌های نرم‌افزاری و تعاملی و توسعه دولت الکترونیک از ضرورت‌های کار است. او با اشاره به افزایش قارچ‌گونه مدارس هیات امنایی در گذشته گفت: متاسفانه در برخی از این مدارس کیفیت به پای کمیت مدارس هیات امنایی فدا شده است که در حال حاضر به دنبال ارتقای کیفیت این مدارس هستیم. امسال بنا نداریم مدارس هیات امنایی ایجاد کنیم مگر آنکه طی بررسی‌ها حائز شرایط لازم باشند. زینی‌وند ادامه داد: اخیرا از 260 مدرسه هیات امنایی که بازدید شدند؛ 26 مدرسه عملکرد خلاف آیین‌نامه داشتند و اگر نتوانند مشکلات را رفع کنند به حالت عادی برمی‌گردند. قابل قبول نیست مدرسه هیات امنایی شیفت دوم دایر کند زیرا به این معناست که هیچ برنامه کیفیت بخشی و فوق برنامه ندارد. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و تخطی برخی مدارس عنوان کرد: برخی مدارس تخلفاتی از الگوی شهریه داشتند، از مدیران مشارکت‌ها انتظار داریم در رعایت الگوی شهریه دقت لازم را داشته باشند. چند آیتم در دستورالعمل شهریه، ستاره‌دار است و تا زمانی که رعایت نشود، موسس نمی‌تواند به مراحل بعدی تعیین شهریه برود و در اختصاص امتیاز کیفیت بخشی دچار مشکل خواهد شد. نهادینه کردن نظارت‌ها را به جد پیگیر هستیم. او افزود: الگوی شهریه باید سالانه به‌روزرسانی شود و متناسب با اقتضائات استانی تعیین شود. امسال در الگوی جدید شهریه بر اساس ماده 15و 16 قانون کارگروه‌های الگوی شهریه در هر استان تعیین خواهد شد. مدارس آموزش از راه دور محدودیتی در جذب بازماندگان از تحصیل ندارند. زینی‌وند همچنین درباره روند جذب بازماندگان از تحصیل گفت: در بخش آموزش از راه دور هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص نداریم و هماهنگی‌هایی با نهادهای برون سازمانی داشتیم و آمادگی داریم تا از این حیث کمک کنیم و بازماندگان را به چرخه تحصیل بازگردانیم. او درباره آخرین وضعیت اساسنامه سازمان گفت: آیین‌نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در هیات دولت نیز به تصویب برسد. زینی‌وند با اعلام اینکه قرار است بخشی از بیمه همکاران ما از طریق این صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی پوشش داده شود و اگر امسال بودجه‌یی برای آن مشخص نشود، قطعا در بحث بیمه معلمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد، گفت: البته تا جایی که مطلع هستم سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای صندوق حمایت و ردیفی برای طرح خرید خدمات آموزشی اختصاص داده‌اند.