ماجرای فروش محصولات بیکیفیت به نام برندهای معروف
صنعت لوازم خانگی یکی از حوزههای تولیدی جذاب، سودآور و با گردش مالی بسیار بالا در جهان به شمار میرود که همواره مشتریان بسیاری برای خرید آن در سطح بازار وجود دارد.
به هر ترتیب، لوازم خانگی در زمره محصولاتی است که اجتناب از خرید و تهیه آن امکانپذیر نیست و در بدترین شرایط ممکن نیز خانوادهها نمیتوانند خود را بینیاز از این محصولات تصور کنند. در شرایط نامساعد اقتصادی نیز خانوارها به استفاده از محصولات قدیمی یا تعمیر آن بسنده میکنند و این موضوع حاکی از اهمیت این محصولات در زندگی خانوادههاست.
یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اتو، ظروف غذاخوری و... تنها بخشی از این محصولات به شمار میروند که در فرآیند تولید و تهیه آن ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهیی نهفته است.
برخی کارشناسان معتقدند؛ در صورت حصول رونق در بازار لوازم خانگی شاهد دستیابی به موفقیتهای اقتصادی قابل توجهی در سطح بازار اقتصادی کشور خواهیم بود و این ادعایی است که بر خلاف واقعیت به نظر نمیرسد.
یکی از اهداف، طرح فروش اعتباری لوازم خانگی نیز به همین رونق صنعت مذکور معطوف میشود که متاسفانه با گذشت چندین سال از در دستور کار قرار گرفتن آن همچنان شاهد حرکت کند و بنبستهایی در مسیر اجرایی آن هستیم.
سقف کارت اعتباری برای خرید لوازم و محصولات خانگی 60 میلیون ریال تعیین شده و نرخ سود لحاظ شده برای آن نیز حدود 12درصد است. محمد اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: یکی از نکات مثبت و سازنده این طرح به نرخ سود تعیین شده برای آن بازمیگردد که تا حدودی میتواند زمینه لازم برای استقبال از آن را فراهم کند اما دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای این طرح، مستلزم اتخاذ تدابیر دیگری است.
وی افزود: یکی از ضروریات حصول رونق در بازار لوازم خانگی به تقویت ضریب ازدواج و پیوند زوجین و افزایش ساخت و ساز مسکن معطوف میشود.
اسماعیلی گفت: بدون تردید هر آپارتمان، واحد یا منزلی که احداث میشود، نیازمند لوازم و محصولات خانگی است زیرا در فقدان آن، امکان استفاده از منزل وجود نخواهد داشت و به نوعی میتوان لوازم خانگی را مکمل واحدهای مسکونی قلمداد کرد. کارشناس اقتصادی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت دیگر به امر ازدواج بازمیگردد و هر چه ضریب پیوند میان زوجین افزایش یابد به همان میزان دامنه خرید جهیزیه نیز افزونتر خواهد شد و این موضوعی است که میتواند بازار لوازم خانگی در کشور را متحول کند.
وی افزود: تنها جامعه هدف لوازم خانگی، زوجین یا واحدهای مسکونی نیستند اما با عنایت به تاثیرگذاری بسیار بالا و قابل توجه این دو عنصر و مولفه در ایجاد رونق هر چه بیشتر در بازار لوازم خانگی باید برای حصول رونق و تقویت بازار مسکن و ازدواجها تلاش شود. اسماعیلی بیان کرد: تردیدی وجود ندارد که با رونق در بازار مسکن و افزایش ضریب ازدواج شاهد توفیقات بسیار دیگری نیز در صحنه اقتصادی و اجتماعی کشور خواهیم بود که ایجاد رونق در بازار لوازم خانگی تنها یکی از این موفقیتها به شمار میرود.
سود 12 درصدی جذابیت ندارد
منصور کرامتی، یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش لوازم خانگی در ارتباط با فروش اعتباری لوازم خانگی این خصوص اظهار کرد: برخلاف نظر برخی از کارشناسان که تعیین سود 12درصدی را به عنوان نقطه عطف این طرح مطرح میکنند باید برای رونق و استقبال و تسهیل اجرای این طرح، تدابیر لازم مد نظر قرار گیرد و به دلیل وجود برخی کاستیها شاهد عدم موفقیت و اجرای این طرح تاکنون بودهایم.
وی افزود: بسیاری از مراکز و فروشگاههای توزیع لوازم خانگی به فروش و عرضه لوازم خانگی اقساطی مشغول هستند و تا زمانی که شاهد وجه تمایزی جدی میان این طرح با فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی توزیعکنندگان نباشیم، موفقیت و پیشرفتی در اجرای فروش اعتباری لوازم خانگی حاصل نخواهد شد. این توزیعکننده لوازم خانگی گفت: ابتدا به ساکن باید جذابیت لازم برای تسهیلات این طرح در نظر گرفته شود و با سود 12درصدی نمیتوان جذابیت و تمایلی را ایجاد کرد.
کرامتی تصریح کرد: باید زمینهیی فراهم شود که شرایط برای استفاده و برخورداری از این تسهیلات و اعتبارات برای گروهها و اقشار متعدد اجتماعی فراهم شود و در صورت تعریف پیششرطهای مرسوم برای دریافت تسهیلات و اعتبارات مذکور نمیتوان به توفیقی در این خصوص نایل شد.
وی افزود: در شرایطی که خریدار محصولات و لوازم خانگی با ارائه یک یا چندین فقره چک، قادر به خرید لوازم خانگی از فروشگاههای توزیع این محصولات است و در صورت اجرایی شدن این طرح، خود را در مسیر و فرآیند پیچیده بانکی قرار نخواهد داد و لازمه اقبال به این طرح(در صورت اجرا) تسهیل شرایط خواهد بود.
گفتنی است که چندی پیش، محمد طحانپور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در گفتوگویی با رسانهها در ارتباط با کیفیت تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان این بخش گفت: نرخ بهره بانکی به صورت اسمی 15درصد محاسبه میشود اما در نهایت این تسهیلات با نرخ بالای 23درصد به تولیدکننده میرسد. براساس این گزارش؛ تا زمانی که نسبت به تامین پیشنیازهای لازم اقدام نشود، امکان موفقیت طرح فروش اعتباری لوازم خانگی ضعیف بوده و این ضرورتی است که نه تنها برای حصول توفیق در این طرح بلکه برای ایجاد رونق در یکی از پولسازترین و اشتغالزاترین صنایع در جهان و ایران(آن هم در شرایطی که از اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اولویتهای اقتصادی کشور یاد میشود) اجتنابناپذیر خواهد بود.