درآمد 12 میلیارد دلاری گردشگری سال نو چین
گروه جهان
درآمد گردشگری مربوط به سال نو 2018 در این کشور به 12میلیارد دلار میرسد. سازمان گردشگری چین اعلام کرده این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نزدیک به 12.7 درصد رشد نشان میدهد. به نوشته چاینا دیلی، پیشبینی شده در کل نزدیک به 135میلیون سفر در این روزها انجام شود که نشان میدهد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 12.5درصد بیشتر بوده است. بیشتر سفرهای مردم در این ایام در چین به مناطق جنوبی انجام میشود که گرمسیر است و در کنار آن بسیاری نیز از جشنواره برف و یخ شهر هاربین در استان خه لونگ جیانگ در شمال شرق این کشور بازدید خواهند کرد. چین درصدد یک سرمایهگذاری بزرگ در بخش گردشگری است تا این صنعت را به یکی از موتورهای رشد اقتصادی تبدیل کند. چین اعلام کرده از این پس صنعت خدمات و عرضه و تقاضا و تمرکز بر ویژگیهای تولیدی بهجای سرمایهگذاری خارجی مستقیم مسیر رشد اقتصادی را تعیین خواهد کرد. دولت چین در پنج سال گذشته به تدریج تلاش کرده تا صنایع خدمات و گردشگری را به جای صادرات و سرمایهگذاری به موتورهای محرکه رشد تبدیل کند. بر اساس برنامهریزی دولت چین در 2017 افزون بر 218میلیارد دلار در صنعت خدمات گردشگری سرمایهگذاری شد. توسعه تجهیزات و مراکز گردشگری، بهبود ساختارهای زیربنایی و همچنین رشد گردشگری در مناطق روستایی از برنامههای چین است. تارنمای چاینا ارگ در گزارشی آورده سرانه رشد تولید ناخالص داخلی کشور از مرز 8هزار دلار فراتر رفته است و این کمک زیادی میکند تا درآمد خانوارها افزایش یافته و آنها بیشتر برای گردشگری هزینه کنند. در 2016 درآمد گردشگری چین به 4هزار و 690میلیارد یوآن رسید که این رقم 11درصد از کل رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است. در پنج سال گذشته چین 500میلیارد دلار برای توسعه صنعت گردشگری کشور هزینه کرده که حالا اعلام شده است برای برنامه سیزدهم پنجساله از 2016 تا 2020 این رقم سرمایهگذاری یکهزار و 220میلیارد دلار خواهد بود که با این حساب بیش از 10درصد از جی دی پی (رشد تولید ناخالص داخلی) چین را صنعت گردشگری به خود اختصاص خواهد داد. انجمن گردشگری تجاری جهانی در گزارش خود آورده چین با پیشی گرفتن از امریکا به بزرگترین بازار گردشگری تجاری تبدیل شده است.