اخبار
استارتآپها در جذب سرمایه خارجی موفق میشوند
فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پیشبینی میکند که استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان ایرانی بتوانند در جذب سرمایهگذاریهای خارجی موفق عمل کنند. او با اشاره به اینکه اتاق تهران و مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق روی معرفی استارتآپهای ایرانی فعالانه عمل میکند، میگوید: «اتاق تهران به دنبال ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط بین استارتآپهای ایرانی و شرکتهای سرمایهگذاری خارجی است؛ حتی در این زمینه یک نشست هم تاکنون با همکاری موسس بوش آلمان برگزار شده است، این موسسه علاوه بر تولید لوازم روی اختراعات سرمایهگذاری میکند و هدف ما از برگزاری آن نشست ایجاد زمینههای همکاری مشترک بود.»
رییس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران با بیان اینکه ما فکر میکنیم امکان جذب سرمایهگذاری خارجی از سوی استارتآپهای ایرانی بسیار بالا است، گفت: «من معتقدم ما در پروژههای دانش بنیان و فناوری خیلی بیشتر از پروژههای بزرگ مقیاس میتوانیم جذب سرمایهگذاری داشته باشیم زیرا به مجرد اینکه طرحهای فناوری و استارتآپها ارائه بشوند میتوانند مورد استقبال شرکت سرمایهگذار قرار بگیرد و مسلما باتوجه به اینکه سرمایهگذاری در این پروژهها خیلی زیاد و گسترده نیست نسبت به پروژههای بزرگ مقیاس شرکتهای خارجی راحتتر در آنها ورود میکنند.»
مستوفی در ادامه میگوید: «ما خیلی امیدوار هستیم به جذب سرمایهها در حوزه استارتآپها و الان هم در مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران روی این مساله و معرفی استارتآپها و پروژههای آنها و اختراعاتشان به شرکتهای خارجی و از طرف دیگر جذب شرکتهای خارجی و شرکتهای شتابدهنده (شرکتهایی که سرمایه استارتآپها را تامین میکنند) و برقراری یک ارتباط دو طرفی خیلی امیدوار هستم.» او در پاسخ به این سوال که از چه زمانی میتوان شاهد حضور شرکتهای خارجی و سرمایهگذاری آنها روی استارتآپهای ایرانی باشیم، میگوید: «برای این جریان و حضور سرمایهگذاران خارجی نیاز به زمان داریم در نظر داشته باشید که باید ایران و ظرفیتها و پتانسیلهای کشورمان را به روشهای مختلف معرفی کنیم و برای این کار حتما نیاز به زمان هست؛ زمینهسازیها و ریلگذاری باید انجام شود و پس از آن منتظر اثراتش بود؛ جذب سرمایهگذاری خارجی یک پروسه است که به مرور زمان پیش میرود و اینگونه نیست که یک شبه و چند شبه اتفاق بیفتد. اما خب در مقایسه با پروژههای بزرگ مقیاس مانند راهاندازی کارخانهها و... حتما این موضوع در حوزه استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان سریعتر رخ خواهد داد زیرا ترند بازار دنیا الان روی شرکتهای دانشبنیان پیش میرود.»
افزایش تولید مرغ توجیه اقتصادی ندارد
محمدعلی کمالیسروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه افزایش تولید مرغ توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: با وجود آنکه بیش از سه میلیون تن ظرفیت اسمی در تولید گوشت مرغ ایجاد کردهایم، اما تمام زنجیرهها از جمله مزارع مرغ مادر، کارخانههای خوراک دام، کشتارگاهها، جوجهکشی و مزارعگوشتی با 30درصد ظرفیت کار میکنند.
وی افزود: اگر مزارع گوشتی برحسب استاندارد و ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشند، حداقل باید 6 نوبت در سال جوجهریزی کنند در حالی که به سبب نبود تقاضا به مرغداران مجوز بیش از 4.5 وره جوجهریزی داده نمیشود.
این مقام مسوول ادامه داد: از آنجا که تولید در شرایط فعلی صرفه اقتصادی ندارد، اتحادیه تولیدکنندگان خود را به توقف بخشی از تولید تشویق و ترغیب میکند.
کمالیسروستانی نیاز سالانه مرغ کشور را یک میلیون و 950 هزار تن تا دو میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت اسمی بالای تولید و نبود شرایط صادرات مازاد بر نیاز داخل، تولید برحسب تقاضا باید صورت گیرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی بالا بودن هزینههای تولید یکی از مهمترین موانع صادراتی دانست و افزود: البته عوامل دیگری نظیر بالا بودن ضریب تبدیل، کمبود نقدینگی، افزایش تلفات و اجرا نشدن کاهش سن کشتار موجب شد که صادرکنندگان نتوانند با سایر رقبا در بازارهای هدف به رقابت بپردازند.
وی تولید استاندارد و حمایت از صادرکنندگان را امری ضروری دانست و گفت: تمامی کشورها در بازارهای صادراتی دمپینگ میکنند بطوریکه مرغ تولیدی خود را با قیمتهای کمتری عرضه میکنند و حال به نظر میرسد که اعطای یارانه تسهیلاتی به صادرکنندگان و ایجاد شبکه توزیع مناسب میتواند رقابت با رقبا و حضور پررنگ در بازارهای هدف را به همراه داشته باشد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هدررفت سرمایه صنعت طیور راهی جز افزایش صادرات وجود ندارد، افزود: هماکنون، سرانه مصرف مرغ در کشور به ازای هر نفر 25 تا 26 کیلو است که این رقم دوبرابر میانگین جهانی است.
خروج بازار برنج از رکود
علی اکبریان نایبرییس انجمن برنج با بیان اینکه خرید توافقی برنج از کشاورزان، تاثیر بسزایی در خروج از رکود بازار برنج ایرانی دارد، اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی در چند روز گذشته با هدف حمایت از کشاورزان، خرید توافقی برنج را مطرح کرد که این امر در جهت خروج از رکود بازار برنج ایرانی، دستاوردی مهم تلقی میشود.
اکبریان ادامه داد: اکنون قیمت برنج داخلی از برنج خارجی ارزانتر است، بنابراین تامین ذخایر راهبردی از محل تولید داخل، گامی مثبت به شمار میرود.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در هفت ماه نخست سال؛ یک میلیون و 50 هزارتن برنج وارد شده است، بیان کرد: با توجه به آنکه سالانه 700 تا 800 هزارتن برنج خارجی در داخل مصرف میشود، به نظر میرسد که برخی تجار با کاهش عرضه و کمبود تصنعی در بازار به دنبال واردات مجدد هستند که سیاست وزیر جهاد مبنی بر تامین ذخایر استراتژیک از تولید داخل میتواند، از منفعتطلبی افراد جلوگیری کند. وی ادامه داد: با وجود فراوانی برنج در کارخانهها و رکود اخیر بازار؛ این روند، امری مهم در حمایت از کشاورزان و تعادل بازار داخل به شمار میرود.
نایبرییس انجمن برنج با اشاره به اینکه خرید تضمینی برنج چاره ساز نیست، تصریح کرد: در سال 93 برای نخستین بار 17 هزارتن برنج از کشاورزان خرید توافقی شد که این میزان به خوبی توانست بازار را مدیریت کند، چراکه خرید تضمینی محصول به سبب نرخهای پایین، راهکار مناسبی برای کنترل بازار و حمایت از برنجکاران نیست.