اصلیترین جاذبه تئاتر افشاگری است
رییس کانون نمایشنامهنویسان ایران با بیان اینکه «دولت باید ماموریت فرهنگی و اجتماعی تئاتر را به رسمیت بشناسد»، گفت: دولت بپذیرد که هنرمند نه بزکچی توسعه است و نه مبلغ بیچون و چرای مدیریت و روشهای آن. او افشاکننده است و کارش ارائه صورتهای گوناگونی از مصایب و رنجشهای انسانی در قالب درام و نمایش است. محمدامیر یاراحمدی به ایلنا گفت: عبارت سیاهنمایی یعنی «من را نقد نکنید»؛ این در حالی است که اصلیترین جاذبه تئاتر سیاهنمایی و افشای بحرانهای انسانی است، بازتاب رنجشها و آسیبهای ناشی از نامتوازن بودن و ناکارآمدیهای برنامههای توسعه. یعنی بیان آنچیزی که هر انسان تحولخواه با هر جایگاه اجتماعی نیازمند دانستن آن است تا موانع پیشرفت را شناسایی و برطرف کند. اگر این کارکرد را از تئاتر بگیرند دیگر حرفی برای گفتن ندارد. میشود دلقکبازی و سیرک و اطوارهای بیمعنا. این نمایشنامهنویس و کارگردان با بیان اینکه در فرآیند توسعه فرهنگی، دولت به جای دخالت باید به عنوان عاملی تسهیلکننده مشارکت کند، افزود: وظیفه دولت سیاستگذاری و فراهم آوردن چارچوب قانونی و ایجاد امنیت برای فعالیت بخش خصوصی در تولید هنر و نظارت بر اجرای قوانین مربوطه است و نباید خود به عنوان عامل مستقیم اجرایی در تولید دخالت کند.