توجه به اولویتهای توسعه شبکه ریلی
میثم لاجوردی
کارشناس ارشد
حمل و نقل ریلی
دربررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی درحوزه حمل ونقل درسال 96 میتوان به مسائل و مشکلات متعددی اشاره کرد که مهمترین این مسائل عبارتند از: عدم توجه به اولویتهای توسعهیی شبکه ریلی با محوریت تکمیل زیرساختهای باری و ترانزیتی، درواقع باید به جای تمرکز بر اتصال استانها با هدف مسافری به شبکه ریلی مثل تهران همدان، میانه اردبیل، مراغه ارومیه و... محورهای باری و ترانزیتی مثل چابهار سرخس، خواف هرات، شلمچه بصره، کرمانشاه خسروی در اولویت ساخت قرارگیرند.
از دیگر مسائلی که در سالهای گذشته مورد توجه نبوده است، اجرای کند پروژههای زیرساختی است، در این بخش بیش از ۳۲ پروژه ریلی در دست ساخت داریم که تعداد قابل توجهی از آنها حدود ۱۵ سال از زمان ساختشان میگذرد و همچنان درحال ساخت هستند، البته این مشکل تنها متوجه وزیر راه و شهرسازی کنونی نیست، اما باید از تصویب پروژهای جدید تا تعیین تکلیف این پروژهها جلوگیری شود، نه اینکه محورهای جدیدی مثل گرگان شاهرود یا بم جاسک برای ساخت در نظر گرفته شود. از دیگر مسائلی که در بخش حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار نگرفته است، عدم پیگیری و عمل به وعدهها در تکمیل پروژههای مهم مانند برقیسازی محور تهران مشهد و اتصال ریلی شلمچه به بصره به طول 32 کیلومتر و سریعالسیر تهران قم اصفهان است که پیشنهاد میشود در سال آینده توجه بیشتری به آنها شود. یکی دیگر از انتقاداتی که به وزارت راه و شهرسازی وارد است امضای قراردادهای خارجی برای تامین ناوگان ریلی است، این درحالی است که 6 شرکت توانمند تولیدکننده در داخل وجود دارد و باید بیش از این به توان داخلی توجه شود. سوء مدیریت در سوانح حمل و نقل در حوزه ریلی، هوایی و دریایی هم از دیگر انتقاداتی است که همواره به وزارت راه و شهرسازی وارد بوده است و توصیه میشود که وزارت راه برنامهریزی بهتری برای کنترل شرایط بحرانی داشته باشد. به عنوان مثال، آذرماه سال گذشته به خاطر آتشسوزی و نبود وسایل ایمنی درحادثه تصادف دو قطار در حوالی ایستگاه هفت خوان استان سمنان، 45 نفر از مسافران در آتش سوختند و کشته شدند. همچنین پس از گذشت یک هفته از تصادف کشتی نفت کش سانچی در آبهای چین در اواسط دی ماه امسال، این کشتی در آتش میسوخت و در نهایت تمامی 32 نفر خدمه کشتی به همراه کشتی غرق شدند. از سوی دیگر، 3 روز پس از سقوط هواپیمای یاسوج-تهران و کشته شدن تمامی 65 سرنشین آن در اواخر بهمن ماه امسال، محل سقوط توسط بالگردهای سپاه پاسداران کشف شد و متاسفانه پس از گذشت چند هفته از وقوع سانحه همچنان جستوجو برای یافتن اجساد جانباختگان ادامه دارد ضمن اینکه این سوء مدیریت در بازگشایی راهها (تهران قم و آزاد راه کرج) و فرودگاهها با وجود اخطار سازمان هواشناسی در بارش برف بهمن ماه امسال هم مشاهده شد که نکته قابل تامل در تمامی حوادث مذکور، سوء مدیریت آنها در کنار عدم پاسخگویی و همچنین عدم ارائه گزارش درباره علت بروز و مقصران آنها پس از گذشت دوره زمانی طولانی است.