تحقق شعار امسال از مسیر بورسکالا
بورس کالا بهعنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بورسی که بهطور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پاییندستی در ارتباط است، اثرات مهمی در رفع دغدغههای تولید و تحقق شعار امسال دارد. به گزارش تسنیم، یحیی آلاسحاق درخصوص نامگذاری سال ٩٧ و عوامل تحقق آن گفت: نامگذاری سال ۹۷ بهعنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» به یک حرکت جمعی از سوی مسوولان و مردم برای تحقق شعار سال نیاز دارد. وی عنوان کرد: بررسیها نشان میدهد که از مهمترین مولفهها برای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی است. بهطوری که امروز یکی از مشکلات اساسی که این واحدها با آن درگیر هستند بحث تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و وضعیت مهندسی مالی است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: بررسی راهحلهای این مشکلات یک مسیر اصلی را در مقابل ما قرار میدهد و آن، بازار سرمایه و ازجمله بورس کالاست بهطوریکه حضور واحدهای تولیدی در بازار سرمایه باعث ایجاد نظام مالی، مهندسی تولید، تامین مالی و سرمایه در گردش و ساماندهی اهداف واحدهای تولیدی میشود.
وی معتقد است بازار سرمایه اثرات فراوانی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد اما متاسفانه وضعیت فعلی ما در بازار سرمایه در حوزه تامین مالی نسبت به نظام بانکی قابل مقایسه با آنچه در جهان میگذرد و منطق کار ایجاب میکند، نیست. به گفته وی، تامین نیازهای مالی از طریق بازار سرمایه حدود ۱۰درصد است و ۹۰درصد از طریق نظام بانکی و آورده اشخاص است؛ در این بین نظام بانکی با چالشهایی مواجه است و نوع خطمشی بانکها بهگونهیی است که قابلیت تامین نیاز مالی واحدهای تولیدی جز برخی واحدهای کوچک و متوسط را ندارد. با این تفاسیر جایگاه بازار سرمایه بسیار مهم است و میتواند در حوزه اقتصاد و تولید و اشتغال بسیار تاثیرگذار باشد.
آلاسحاق اظهار داشت: در همین زمینه بورس کالا نیز بهعنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بورسی که بهطور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پاییندستی در ارتباط است، اثرات مهمی در تحقق شعار امسال خواهد داشت. در این راستا یکی از دغدغههای تولیدکنندگان ما در برخی محصولات، حجم پایین تقاضاست. واحدهای تولیدی ما با وجود تمام مشکلاتی که دارند با ارز بالا، تحریمها و شرایط مختلف، بالاخره به یک نحوی منابع اولیه را تامین و تبدیل به محصول میکنند اما چه فایده که محصولاتشان در داخل و خارج از کشور بازار ندارد بنابراین مشکل اصلی آنها تقاضاست. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: تولیدکنندگان محصولی که تولید میکنند باید از طریق چک و سفته به فروش برسانند و یک سال بعد قادر به دریافت پول خود هستند که با این شیوه، هزینههای مالی و بانکی را نمیتوانند پرداخت کنند. به این ترتیب باید بازار کالاهای تولیدکنندگان طوری باشد که سرمایه آنها در چرخش باشد.
جایگاه واحدهای کوچک و متوسط
وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر درخصوص واحدهای تولیدی واحدهای کوچک و متوسط این است که ۹۴درصد از واحدهای تولیدی کشور این واحدها هستند و ۴۰درصد از اشتغال دراختیار آنهاست اما در عین حال مهندسی مالی، بازاریابی و نقاط حرفهیی اقتصادی، قیمت تولید و کیفیت تولید این واحدها عموما هیچ کدام براساس معیار امروز قابل رقابت با خارج نیست. در این شرایط، قاچاق کالا نیز باعث ایجاد مشکل برای کالاهای تولید داخل شده است و قادر به رقابت نیستند چراکه قیمت کالای قاچاق بسیار ارزانتر از کالاهای تولید داخل هستند. آلاسحاق در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و گفت: حل مشکلات مطرح شده در حوزه تولید واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بهطور حتم نیاز به یک مجموعه عوامل و کارهای زیرساختی دارد اما به نظر میرسد یکی از راههایی که منجر به رشد کیفیت تولید داخل و افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و استمرار تولید را به ارمغان میآورد و باعث تامین مالی آسانتر و سامان ضوابط و مهندسی مالی این واحدها میشود، استفاده از ظرفیتهای بورس کالاست. وزیر اسبق بازرگانی در پایان تاکید کرد: بورس کالا باید با حمایت مسوولان، زمینه ورود ۹۰درصد واحدهای تولیدی کوچک را مهیا کند تا شاهد ورود تقاضا، چرخش کالاها از طریق بازارهای مالی، افزایش بهرهوری و کاهش هزینه و حاکم شدن انضباط مالی در این واحدها باشیم.